- ارسال کننده: حسن گل محمدی تاریخ: ۹۱/۰۲/۱۰

قدم هاي نو، فرصت ها و چالش ها

قدم هاي نو؛ فرصت ها و چالش ها
به بهانه برگزاري همايش بررسي فرصت هاي سرمايه گذاري شهرستان ميانه


قسمت اول: چرا حسينيه؟


همايش بررسي فرصت هاي سرمايه گذاري در شهرستان ميانه عصر روز جمعه 8 ارديبهشت ماه 1391 در حسينيه ميانه اي هاي مقيم مركز در ميدان حر تهران برگزار شد.
 مهمان ويژه اين همايش دكتر عليرضا بيگي استاندار آذربايجان شرقي بود كه براي اعلام حمايت از اقدام فرماندار انتصابي اش در حوزه شهرستان ميانه و كمك به طرح ايجاد تحول در پايه هاي اقتصاد اين شهرستان كه از يك سال و اندي پيش از سوي فرماندار خلفاپور آغاز شده است در جمع شماري از سرشناس ترين چهره هاي اقتصادي و توليدي ميانه اي تبار از سراسر كشور حضور يافته بود.
علاوه بر استاندار آذربايجان شرقي، حامدي امام جمعه ميانه، هاشمي و حاجي اصغري نمايندگان فعلي مردم ميانه در مجلس شوراي اسلامي، مددي منتخب مجلس نهم، كيافر نماينده دور ششم، خرده فروش شهردار، برخي از اعضاي شوراي اداري شهرستان ميانه كه در رأس دستگاه هاي اقتصادي و اجرايي شهرستان قرار دارند و شماري از چهره هاي فرهنگي و اجتماعي نيز در اين گردهمايي اقتصادي جمع شده بودند تا به اتفاق يك پيام واحد را به مهمانان خود در اين همايش برسانند. پيامي كه برخاسته از عمق دردها و آلام مردم و بوپژه جوانان محروم و رنج كشيده اين شهرستان است و ريشه در نگراني هاي بسيار بزرگ از چشم انداز ناگوار آينده اقتصاد و اشتغال اين شهرستان دارد.
 چشم اندازي كه اگر امروز براي بهبود آن قدم هاي حساب شده و مسئولانه اي برداشته نشود فرازهاي تاريكي از افول اقتصادي و گسترش فقر و بيكاري و در نتيجه فروپاشي جمعيتي را براي اين شهرستان رقم خواهد زد.
اين صورت ماجرا بود و اكنون پس از برگزاري اين همايش نوبت به ارزيابي كيفي و كمي اين اقدام مي رسد و بررسي آنچه كه در مدت قريب به شش ساعت لحضات پاياني روز جمعه 8 ارديبهشت ماه در حسينيه ميانه اي هاي مقيم مركز رقم خورد.
در نگاه اول مي توان مكان برگزاري اين نشست را از چند زاويه مورد توجه قرار داد و نكاتي را كه در انتخاب اين محل حائز اهميت مي باشند نقد و بررسي كرد.
ابتدا اينكه اين حسينيه از زمان هاي دور و دراز و از مقطع تأسيس آن در حدود شش دهه گذشته محل اجتماع و تبادل افكار و انديشه ميانه اي هاي مهاجر و مركز شور و مشورت آنان در زمينه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، سياسي و بالاخص موضوعات اقتصاد و مسائل مربوط به حوزه و كسب و تجارت بوده است. اين حسينيه بويژه پس از دهه هفتاد و وسعت يافتن تحركات سياسي در آن و برگزاري جلسات موثر در شكل گيري اوضاع سياسي و فرآيندهاي انتخاباتي شهرستان ميانه، در مركز توجهات سياسيون و غير سياسيون ميانه اي مقيم پايتخت قرار گرفت و نقش محوري را در اجتماع چهره هاي اقتصادي و فعالان بازار و تجار ميانه اي مقيم تهران از يك سو و دولتمردان و صاحب منصبان سياسي و مديران دستگاه هاي حاكميتي در بخش هاي مختلف قواي سه گانه از سوي ديگر پيدا كرد و تأثيرات مهمي را در برقراري روابط ميان اين دو قشر و اثر پذيري آن ها از همديگر برجا گذاشت.
صرفنظر از تاثيرات سياسي، يكي از مهم ترين نتايج اين تعاملات جهت بخشيدن به فعاليت هاي اقتصادي همشهريان و بويژه فرزندان و اعقاب آن ها و نسل نوظهور ميانه اي هاي مقيم تهران در دهه هاي گذشته بوده است و از اين رهگذر اين حسينيه همواره نقش محوري را در هماهنگي فعاليت هاي اين افراد داشته و در ترسيم رويكردهاي سرمايه گذاري و انتخاب زمينه هاي فعاليت اقتصادي آنان نقش بسزايي را ايفا كرده است.
تأثيري كه به جرأت مي توان گفت آثار آن تا سال هاي متمادي در بين نسل هاي بعدي اين قشر ماندرگار خواهد بود و تغيير مسير آن اگر نگوييم ناممكن، در خوشبينانه ترين حالت فرايندي طولاني مدت و پروسه اي زمان بر خواهد بود.
دومين بعد مورد توجه در انتخاب اين محل براي برگزاري اين نشست، عزيمت مسئولان عالي رتبه استاني و شهرستاني به عنوان برگزار كنندگان و ميزبانان اين همايش به تهران و بويژه حضور عاليترين مقام دولتي استان آذربايجان شرقي در آن بود كه هم حكم ميهمان را داشت و هم به نوعي از ميزبانان جلسه به شمار مي آمد چرا كه اين همايش توسط فرمانداري شهرستان ميانه به عنوان دستگاه نماينده دولت كه مستقيماً زير نظر شخص استاندار در منطقه عمل مي كند سازماندهي شده بود و مي توان آن را از تدابير هماهنگ شده استاندار و فرماندار دانست.
اين امر به روشني و صراحت اين پيام بسيار مهم را براي دعوت شدگان به اين نشست مخابره مي كند كه عميق ترين درك از ضرورت هاي توسعه در شهرستان ميانه در بين مقامات شهرستان ميانه و مديران استاني اتفاق افتاده است و آنان به اين واقعيت مهم رسيده اند كه امروز بايد تتمه سال ها بي مهري و سنگ اندازي ها در مسير جذب سرمايه هاي بومي اين شهرستان را به هر قيمتي كه هست جبران كنند و حتي اگر لازم شد براي تحقق اين مهم از پشت ميزهاي رياست خود بلند شده و تا در خانه سرمايه گذاران و نخبگان اقتصادي و صاحبان منابع مالي توانمند مراجعه نمايند و به طريق اولي در جلب توجه و اعتماد آنان براي اطمينان خاطر از وجود امنيت و آرامش در فضاي كسب و كار و توليد در اين شهرستان كوشش نمايند.


ادامه دارد...

1
1