- ارسال کننده: پیام قربانی تاریخ: ۹۱/۰۱/۲۷

مشاهیر ورزشکاران و هنرمندان میانه

مطلب زیر بهمراه مطالب موجود در صحفه شخصی بنده به کمک دوستان تهیه شده است.البته صحت و درستی اطلاعات نیاز به تحقیق دارد و حتی ممکن است بعضی اطلاعات نادرست و غیر واقعی باشد .اما هدف اصلی از نوشتن این مطالب تهیه یک منبع اطلاعاتی جامع و شامل از میانه است.از دوستان و بازدیدکنندگان عزیز خواهش میشود که اگر اطلاعات مفید بیشتری که صلاح میدانند به این مطلب اضافه شود را در قسمت نظرات و یا بصورت پیغام خصوصی ارسال کنند تا با همکاری هم این مطلب را کامل کنیم.

ازیرعلی حاجوی معروف به ریزعلی خواجوی، زادهٔ ۱۳۱۰ خورشیدی در روستای قهرمانلوی بخش مرکزی میانه است. نام اصلی فردی است که در داستانی منتشر شده در کتاب فارسی سابق چهارم دبستان مدارس ایران، با عنوان دهقان فداکار به اشتباه ریزعلی خواجوی نوشته شده است.

 هوشنگ شهبازی روز سیزدهم خردادماه ۱۳۳۵ در شهرستان میانه از توابع آذربایجان شرقی چشم به جهان گشود. او مدت ۷ سال کارشناس صلاحیت پرواز سازمان هواپیمائی کشوری و ۱۱ سال مهندس پرواز ایرباس ۳۰۰ و بوئینگ ۷۲۷ بود و پس از شرکت در دوره خلبانی، کمک خلبان هواپیمای ۷۲۷ و ایرباس ۳۰۰، ۷۰۷ و ۷۴۴ گردید و بعد از ارتقاء به مرتبه خلبانی، کاپیتان پرواز بوئینگ ۷۲۷ شد. وی متأهل و دارای ۳ فرزند است.

حبیب ساهر ۱۲۸۲-۱۳۶۴هجری شمسی معروف به اولکر در اردیبهشت ماه ۱۲۸۲ هجری شمسی در ترک میانه به دنیاآمد، شاعر، داستان‌نویس و مترجم ایرانی ,محققان ادبیات ترکی آذربایجانی، از او با عنوان پدر شعر نو ترکی آذربایجانی یاد می‌کنند.او در ۲۴ آذر ۱۳۶۴هجری شمسی، در تهران در گذشت. آرامگاه وی در بهشت زهرای تهران واقع شده‌است .

میرزا علی احمدی میانجی، در چهارم محرم سال ۱۳۴۵، برابر با ۱۳۰۵ در روستای پورسُخلو، در چهار فرسخی شهرستان میانه از توابع استان آذربایجان شرقی دیده به جهان گشود.میانجی، حدود شصت سال در حوزه علمیه قم حضور داشت و در این سال‌ها در کنار تحصیل، به تدریس فقه، اصول و اخلاق پرداخت. وی در تربیت شاگردان خویش از مهارت کم نظیری برخوردار بود.او از شمار عالمانی بود که ضمن برخورداری از درجه بالای اخلاق اسلامی، در عرصه اجتماعی نیز توفیقاتی داشته‌اند. در خصوص هدایت مردم و گسترش تعالیم اسلام و راهنمایی نسل جوان احساس مسؤولیت می‌کرد. از این رو، در سال ۱۳۴۸ اقدام به تأسیس مرکزی به نام «انجمن دین و دانش» در شهرستان میانه کرد و در ایام تعطیلات تابستان و مناسبت‌های تبلیغی، در آن مرکز به اداره جلسات علمی‌ و تربیتی می‌پرداخت. از دیگر اقداماتش، تأسیس صندوق قرض‌الحسنه مهدیه و مؤسسات قالیبافی بانوان در شهرستان میانه است.

ملا محمدباقر خلخالي (دوره قاجار)،خالق کتاب " ثعلبیه " قاضي و مدرّسي است كه هنر والاي شعر او ، پرده بر مقام علمي او پوشانده است.  در سال 1246 هجري قمري در روستاي قارا بولاق که در آن زمان از توابع خلخال بود  ديده به جهان گشود و پس از هفتاد سال عمر در سال 1316 قمري ديده از جهان فرو بست. روستاي قارا بولاق در20 كيلومتري هشجين خلخال و 51  كيلومتري ميانه و در دل كوهستان نهفته است. اهالي اين روستا ، محمدباقر خلخالي را «ميرزه باقر» مي خوانند و به نقل از پدران و پدربزرگان خود از ميرزا محمدباقر خاطراتي تعريف مي كنند كه نشان از عظمت روحي و مقام علمي او دارد.

 افضل الدّين طبيب خونجي از حكيمان نامدار قرن هفتم هجري قمري در سال پانصد ونود هجري قمري در خونج از توابع خلخال به دنيا آمد ودر آنجا تحصيلات خودرا آغاز كرد. طبيب خونجي از مشاهير پزشكان و فيلسوفان شيعه است ودر عصر خود از بزرگان اين علوم به شمار مي‌آمد. او در فقه و حديث نيز مهارت داشت. از اين حكيم فرزانه آثار ارزشمندي برجاي مانده است كه «كشف الاسرار عن غوامض الافكار» در منطق از آن جمله است خونجي در اواخر عمر، قاضي القضاه مصر بود و در پنجاه  و شش سالگي و پنجم رمضان سال 646 هجري قمري در همان شهر درگذشت

میرزا فتاح خان گرمرود در کسلان یکی از روستاهای میانه که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌بدنیا آمده است.کسلان زادگاه مردان بزرگی بوده است که از جمله آنها می توان به میرزا فتاح خان گرمرودی اشاره نمود، که در زمان محمد شاه قاجار به نیابت حسین خان آجودان باشی جهت ماموریت سیاسی عازم دولتهای سه گانه اطریش، فرانسه و انگلستان گردیده بود. در پایان این ماموریت به خاطر حسن خدمت و موفقیتهای کسب شده، از محمد شاه قاجار نشان شیر و خورشیدی از مرتبه اول دریافت کرده بود. در طول این سفر اقدام به نوشتن دو سفرنامه با نامهای چهار فصل و شب نامه کرده بود که اولی مربوط به شرح مامورتها در اروپا و دومی مربوط به شرح جریان عیش و نوش و عشرت طلبی اروپائیها بوده که در جواب اکاذیب نسبت داده شده به ایرانیها نوشته شده بود. این دو سفرنامه به همراه یک سفرنامه دیگر به نام سفرنامه ممسنی بعدها توسط نتیجه وی یعنی "فتح الدین فتاحی" به صورت یک کتاب یک جلدی ۱۲۰۰ صفحه‌ای به همراه بسیاری از اسناد دیگر گردآوری و در سال ۱۳۴۸ شمسی با نام "سفرنامه میرزا فتاح خان گرمرودی به اروپا" چاپ گردید.

فتح الدین فتاحی متولد کسلان و فرزند عبداله خان مبین الملک و نوه میرزا علی خان گرمرودی بود که در زمان رضا شاه (سال ۱۳۰۷ شمسی ) به همراه کسان دیگری از جمله پروفسور ابوالقاسم غفاری و پروفسور محسن هشترودی جزو اولین محصلین اعزامی به اروپا بود و در فرانسه در رشته حقوق تحصیل کرده بود و پس از باز گشت، به عنوان وکیل پایه یک دادگستری در تهران مشغول به کار بود.

علینقی انصاری گرمرودی از علما و فضلا و خوشنویسان قرن۱۳و۱۴قمری و برادرزاده موتمن الملک گرمرودی است که دو یادگار ازایشان یکی از آنها تالیف کتابی عربی است و دیگری نسب نامه موتمن الملک گرمرودی.کتاب غره الصرف فی علم الصرف است.ناگفته پیداست که این عالم،آنچنان بر عربی احاطه کامل داشته است که کتابی برای آموزش آن نگاشته است.

میرزا مسعود انصاری گرمرودی فرزند میرزاعبدالرحیم، نخستین وزیر امور خارجه ایران کبیر,وزیرآذربایجان ونوه میرزامحمدسعیدشیخ الاسلام،مستوفی آذربایجان بود و خود،وزیرامورخارجه ایران درعهد محمدشاه وناصرالدین شاه شد.اجداد او مقام شیخ الاسلامی آذربایجان را عهده دار بودندـ وزیر امور خارجه ایران کبیر: دوران وزارتش در دوره ی محمد شاه قاجار بود. او در سال ۱۲۵۱ قمری وزیر امور خارجه ی ایران شد. او، دختر با استعداد فتحعلی شاه قاجار ـ ضیا السلطنه ـ را به همسری گزید و او را مشاور خود انتخاب نمود. امیر کبیر نیز در دوره ی سلطنت ناصر الدین شاه، او را در مقام وزیر امور خارجه ابقا نمود.او به سبب درایت وذکاوت خود،ضمن داشتن انشا وتحریر عالی وتسلط به پنج زبان ترکی،فارسی،عربی،انگلیسی،وخصوصا فرانسه به سمت مستوفی شاهزاده عباس میرزای ولیعهد برگزیده شد.می گویند بخاطر همین محاسن،همیشه مورد توجه ولیعهد بوده همه جا در رکابش می رفت.با اینهمه،محبوبیت ومعروفیت او ونحوه نفوذش به دربار ناصرالدین شاه،بخاطر نامه ای بود که ناپلئون بناپارت از فرانسه خطاب به ناصرالدین شاه فرستاده بودوکسی در ایران این زبان را بلد نبود.میرزا مسعود آن نامه رابرای شاه ترجمه کرد وپاسخ ناپلئون را هم تنظیم کرد وبعدازآن موردتوجه شاه قرارگرفت.

 حسین پیرنیا به مؤتمن‌الملک (۱۲۵۳ه.ش - ۱۳۲۶ه.ش)، دولتمرد اواخر دورهٔ قاجاریه، رئیس مجلس شورای ملی در دوره چهارم، نماینده ۶ دوره مجلس شورای ملی،وزیر امور خارجه ایران کبیر. او به مدت ۲۵ سال وزیر امور خارجه ی ایران کبیر شد. او چنین مقامی را از سمت نویسندگی در دستگاه بیگلربیگی تبریز شروع کرد. موتمن الملک، علم وسیاست را با راهنمائی پسر عموی خود میرزا مسعود تکمیل نمود. او علاوه بر اجتهاد، در ریاضیات و ادبیات نیز سر رشته داشت. او را بسیار باهوش معرفی می کنند. در زمان او بود که اولین نظامنامه وزارت اومر خارجه تنظیم ش

عین القضات میانجی همدانی ـ فیلسوف، منطقی، قاضی: در ۴۹۲ قمری چشم به جهان گشود و در سن ۳۳ سالگی در حالیکه نام و شهرتش تمام آفاق را گرفته بود، بدست جاهلان و متعصبان کوردل به  دار کشیده شد. شهادت او، بعد از تحمل تبعید و حبس او در بغداد به بهانه ی بی دینی! بود. اگر عمر او می توانست دو یا سه برابر عمر کوتاهش باشد، شاید کسی را یارای رقابت با نام و آوازه ی او نبود. فلسفه، حکمت، کلام، عرفان، و ادب عربی را تحصیل نمود و تحقیق و تدفین در آثار محمد غزالی نمود. آثار و افکار او در ۳۰-۲۰ سالگی، نشان از نبوغ خارق العاده ایشان دارد که پس از نزدیک به هزار سال هنوز در سطوح بالای دانشگاهی، سنگین و ثقیل است. از آثار بجای مانده از ائ می توان نام برد: یزدان شناخت در مسائل حکمت الهی و علوم طبیعی، رساله ی جمالی، تمهیدات در تمهید ده اصل تصوف، زبده الحقایق، رساله ی الهی، رساله ی ۲۰۱ فصلی در حقایق عشق و احوال و اعراض آن، شکوی اغریب عن الاوطان الی العلما البلدان مکاتیب، رباعیات عین القضات.

ابوالحسن علی بن حسن بن علی میانجی: هزار سال پیش، یک فقیه و قاضی نامی میانه ای، برای تحصیل ادبیات عرب، میانه را ترک گفته و به بغداد رفت. او همدرس و همبحث با "قاضی ابی طیب طبری" فقیه نامدار، بود. ابوالحسن علی میانجی در بغداد به درجه اجتهاد رسیده و در ادبیات عرب به مقامات عالیه نائل شد.

پروفسور امینی (فوق تخصص زنان و زایمان):

افغان گرمرودي

ميرزا علي اشرف گرمرودي

محمدحسين گرمرودي

بحري ميانجي

نثار گرمرودي

عاجز گرمرودي

وفائي ميانجي

 

ورزشکاران و مدال آوران میانه:


 حسین قره داغی: (کلیک کنید)

بهنام محمودی:والیبالیست، متولد ۵ ادریبهشت ۱۳۵۹ در میانه.وی سابقه عضویت در باشگاه‌های ارتشاعات صنعتي، استیل‌آذین، پگاه ارومیه، آیدانه چالدران، پیکان، صنام تهران و سه تیم ایتالیایی از جمله پروجا ایتالیا را دارد.سوابق:مدال نقره بازیهای آسیایی بوسان ۲۰۰۲

مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۰۳

 مدال طلا کاپ آسیا بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی ۲۰۰۵

مقام قهرمانی بیست و یکمین دوره رقابتهای والیبال باشگاههای آسیا بهمراه تیم پیکان

 قهرمانی جوانان جهان نایب قهرمان بازیهای آسیایی بوسان

شهرام محمودی:والیبالیست، متولد 29/4/67 در کرج

پرویز پزشکی:والیبالیست،

فرهاد نظری افشار:والیبالیست، متولد اول خرداد 1363 در تهران.2 دوره قهرماني مردان آسيا و يك بار نايب‌قهرماني ملت‌هاي آسيا و 3 دوره قهرماني و يك دوره نايب‌قهرماني باشگاه‌هاي آسيا را با تيم پيكان.يك دوره بهترين و ارزشمندترين بازيكن آسيا همراه با تيم ملي واليبال.يك دوره بهترين بازيكن باشگاه‌هاي آسيا همراه با تيم پيكان در كشور امارات

کاظم رجبی:وزنه‌بردار دسته فوق‌سنگین جانبازان و معلولان ایرانی است که عنوان قوی‌ترین مرد جهان در بازی‌های پارالمپیک پکن را دارد.وی با بالای سر بردن وزنه ۲۶۵ کیلوگرمی به مقام قهرمانی و مدال طلای سیزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن دست یافت.او در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن با مهار وزنه ۲۴۲.۵ کیلوگرمی صاحب مدال طلا شده بود، در جریان مسابقه پارالمپیک پکن رکورد خود در پارالمپیک را شکست.کاظم رجبی علاوه بر قهرمانی در پارالمپیک، سه بار قهرمانی در پیکارهای جهانی، سه عنوان قهرمانی در سطح آسیا و چند قهرمانی در تورنمنت‌های بین‌المللی را هم در پرونده پرافتخار ورزشی خود لحاظ کرده‌است. کاظم رجبی برای آخرین بار در بازیهای آسیایی گوانگجو در سال 2010 به روی صحنه رفت و پس از کسب مدال نقره از ورزش قهرمانی کناره گیری کرد

اسد الله عظیمی:دارنده مدال طلای مسابقات معلولین آسیا و اقیانوسیه در رشته پرتاب دیسک در مالزی با پرتاب ديسك كلاس f54 با ركورد ‌48/26

مهران احدی:پینگ پنگ باز,متولد ۱۳۵۴ شهرستان میانه.سوابق:دو مدال طلا ، دو مدال نقره در بازیهای کشورهای اسلامی, حدود ۱۳ سال بازیکن تیم ملی بزرگسالان و در حال حاضر کاپیتان تیم ملی
مدال برنز مسابقات پروتور جهان

 حسین اکرمی:مربی تکواندو,

 یوسف کرمی: تکواندوکار,متولد ۲ فروردین ۱۳۶۲ در میانه، آذربایجان شرقی ، قهرمان تکواندو جهان همچنین برنده مدال برنز المپیک آتن و مدال طلای بازی‌های آسیایی دوحه و بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو است.

فرزاد عبدالهی:تکواندوکار,متولد1369 سوابق:دال طلا مسابقات جام جهاني در ارومچي چين 2010

مدال برنز بازيهاي آسيايي گوانگژو 2010-مدال برنز جام ستارگان جهان درمكزيك سال 2009 مدال طلا مسابقات بين المللي جام فجر تهران در سال 89-مدال نقره تورنمنت بين المللي انگليس در سال 2010 مدال طلا تورنمنت بين المللي آلمان در سال 2011

محمدرضا مهدی زاده:تکواندوکار,متولد,دارنده مدال طلای مسابقات تکواندو جهانی تایلند

مسعود هاشم‌زاده :کشتی گیر,متولد۳۰ شهریور ۱۳۶۰ کشتی‌گیر ایرانی است که در وزن ۱۲۰ کیلوگرم کشتی فرنگی در مسابقات المپیک پکن شرکت کرد.وی در المپیک آتن به عنوان چهارم رسید.دارنده مدال برنز مسابقات بین المللی جام اوماخانوف

عیسی گل محمدی:متولد میانه، یکی از پرافتخارترین مربیان بوکس کشور است.

اسداله عظيمي:دوميداني(پرتاب ديسك).دارنده مدال طلا مسابقات جهانی در تايوان

اميرصالحي:پرورش اندام .دارنده مدال نقره مسابقات آسیایی در تايوان
  
حسين قره‌داغي:مقام سوم مسابقات انتخابي پرورش اندام و بدنسازي آذربايجان شرقي در وزن وزن 60 كيلو

 

سوابق ورزشی میانه:

کسب مقام دومی مسابقات فول کنتاکت توسط نوید مقدمی و سومی نصرتی در مسابقات کشوری

حضور آقای محمد علی بهزادی فر در اردوی تیم ملی بسکتبال کشور

مدال طلای مسابقات نین جوتسو کشور توسط رضا نایبی

مدال طلای مسابقات بوکس کشور توسط یاور سلیمانی ، مدال برنز محمد انگوتی و مرحوم یاسر سلیمانی

برگزاری مسابقات فوتبال لیگ دسته اول کشوری در شهرستان میانه با حضور تیمهای نوجوانان فولاد ، برق شیراز ، شهرداری ساری و ابومسلم خراسان

مدال طلای مسابقات دانشجویان کشور توسط قادر شاه محمدی در رشته پرش

 

هنرمندان (شاعران معاصر) :

 اکبر اسدی(سائق)   

شریفه جعفری(دنیز)   

 یلدا جعفری بیرون           

فتح الله جمشیدی

سید صادق حسینی    

 حسن رحمانی      

 حسین رزمی(یایلیم)       

 محمد علی رستمی ( وصال )    

عزيزالله زيادي                

بهروز ساقي        

  فیروز سیمین فر            

قادر طهماسبی(فرید)

بختیار عباس زاده(پیک)   

 حسین فرجی      

اسماعیل فرزانه       

 احسان کبیری   

جبار محمدی(الیار)    

میر محمد موسوی (ساعی)   

محمدصادق نائبی         

علی یعقوبی      

 استاد آشیق بولود(موسیقی آشیقی آذربایجان):

استادشمس خلخالی(پدر آبستره انتزاعی):

 استاد اجلی (پدر سبک گلگشت):

 استاد امیرعطائی (کمانچه ساز):

 استاد شاهد (پدر سنگ نگاری):

 استاد شمس (استاد آواز):

جعفر پناهی:کارگردان نامی میانه ای الاصل کشورمان که عنوان پرافتخارترین کارگردان کشور را دارد (از حیث کسب جوایز بین المللی) ، ریاست هیأت داوران سی و سومین جشنواره جهانی فیلم مونترال را عهده دار گردید.

 

مخترعین و محققان:

آقای علیرضا مقبولی:دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه پیام نورمرکز میانه.ابداع و اختراع یک نوع جک هوشمند موتور سیکلت که با پژوهشهای فراوان از میان طرحهای متفاوت انتخاب و برگزیده شده، دراداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی کشور به ثبت رسیده است ،از ویژگیهای این طرح سادگی – باصرفه بودن واحتمال کمترین خطا در اجرا می باشد.

ميكاييل  رسول زاده :با ارائه ي مقاله اي تحت عنوان « نگرش به ميزان استقبال معلمان از نوآوريهاي آموزشي و عوامل مؤثر بر آن » توانست در بین 181 مقاله ,مقام اول را در بخش پژوهشي بدست آورند .

 

 

هنرمندان (تئاتر و سینما) (بازیگران، کارگردانان ، فیلمنامه و نمایش نامه نویسان و سایر عوامل تهیه فیلم)

 محمد بهجتی      

پیمان جهانفر   

مقصود رحیمی مقدمی   

علیرضا رزاقی   

 حسین شایانفر   

بابک شکارچی  

علی صادقی        

فرج عزیزی           

 حسن عظیمی           

مریم قلی زاده   

اسماعیل مهریان

 اصغر نصیری         

مجید وحیدنیا                      

 

هنرمندان (عکس) :

مرتضی تیموری

1
1