- ارسال کننده: ستاد گرامیداشت حضرت آیت الله احمدی میانجی (ره) شهر تاریخ: ۹۱/۰۱/۱۷

درباره کتاب خاطرات حضرت آیت الله احمدی میانجی (ره) که به همت مرکزاسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است

شناسنامه کتاب

 نام کتاب :خاطرات فقیه اخلاقی، آیت الله احمدی میانجی
نويسنده/‌به كوشش: عبدالرحیم اباذری
ترجمه:
جلد
ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی
چاپ اول
محل چاپ: تهران

"ایشان در شمار عالمان و برگزیدگانی بودند که علم را با عمل و تقوی را با جهاد و فقاهت رابا تبلیغ دین و برجستگی رتبه دانش و تحقیق را با کمال فروتنی و زهد و کم توقعی درهم آمیخته و در عرصه دین ومعنویت همچون میدان حضور و نشاط انقلابی از پیشروان و گوی سبقت ربودگان بودند." اینها بیاناتی هستند که مقام معظم رهبری درباره آیت الله علی احمدی میانجی ایراد فرمودند.


آیت الله علی احمدی فرزند حسین علی در چهارم محرم 1345 ه.ق(تابستان 1305 ه.ش) در منطقه ی اوچ تپه واقع در استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد.پدر ایشان از جمله کسانی بوده اند که اهل علم و منبر بوده و از این رو وظایف عالم دینی (پاسخ به سئوالات شرعی مردم، اصلاح بین الناس و...) را نیز بر عهده داشته است. آیت الله علی احمدی تحصیلات خود را نزد پدرش آغاز کرد و در سال 1323 برای شروع تحصیلات تکمیلی به تبریز و پس از 4 ماه از آنجا به قم مهاجرت نمود.ایشان عضو جامعه مدرسین و استاد اخلاق حوزه علمیه قم بود.از جمله آثار وی می توان به تالیف مقالاتی در رد وهابیت در مجله الهادی که توسط آقای شریعتمداری منتشر می شد، همچنین تالیف کتاب (السجود علی الارض)، کتاب (مواقف الشیعه) ، کتاب (الاسیر) ، کتاب (اصول مالکیت) و مقاله لزوم وزارت اطلاعات در جمهوری اسلامی و ... اشاره کرد. ایشان همچنین در فعالیت های قبل و بعد از انقلاب پا به پای دیگر روحانیون و هم سنگر با امام خمینی (ره) به مبارزه علیه رژیم پهلوی پرداختند و همچنین در خط دهی به مبارزین (در شهر میانه) نقش مهمی را ایفا کردند. آیت الله علی احمدی میانجی سرانجام سال 1379 در سن 74 سالگی  چشم از جهان فرو بست.


کتاب حاضر حاوی خاطرات آیت الله علی احمدی میانجی است که شخص ایشان روایت و توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی گرد آوری شده است، به نحوی که از سلسله نسب ایشان شروع شده و در ادامه وقایع  خانوادگی ، تاریخی ، اجتماعی، سیاسی و مذهبی مربوط به ایشان را بیان نموده است.خواننده با مروری بر این اثر می تواند تصویر واضحی از وقایع رخ داده و اوضاع سیاسی و فرهنگی تاریخ ایران طی سالهای 1305 الی 1379 بدست آورد.


این کتاب مشتمل بر پنج فصل است که هر فصل خود دارای مباحث مختلفی است،در اینجا به بیان برخی از این مباحث می پردازیم.


فصل اول کتاب با نام زندگی نامه مسائلی از قبیل؛ تولد و بررسی سلسله نسب می پردازد.همچنین مباحث فرهنگی و جغرافیای شهر میانه و یادی از علمای تبریز و میانه ومهاجرت به تبریز و نهایتاً به قم وآغاز زندگی در قم و ازدواج درگیری با بیماری و تولد فرزندان را در بر دارد. در این فصل نحوه آغاز و ادامه تحصیل ایشان شده ابتدا نزد پدر و سپس در تبریز و در ادامه در قم (ویژگی های دروس حوزوی، تشکیل جلسات تفسیری، تالیف آثار مختلف و..) به تفصیل بررسی شده است. امامت مسجد عبداللهی قم و تاسیس انجمن دین و دانش و تاسیس صندوق قرض الحسنه از دیگر افتخارات این عالم بزرگوار می باشد.


کادر سازی علمی در حوزه ی علمیه نام فصل دوم کتاب است که در بردارنده ی موضوعاتی توضیح درباره  روش تدریس آیت الله