- ارسال کننده: کاوه کبیری تاریخ: ۸۹/۰۹/۱۱

ساختمان های آسیب پذیر

ساختمان های آسیب پذیر  

Vulnerability structures

محققا شما را در مال ها و جان هایتان آزمایش خواهند کرد...(سوره مبارکه ال عمران ایه 186)

بعضی از ساختمان های شهرمان را اگر دقت کنین بصورت نامتعادلی ساخته شده اند ..بنحوی که چند طبقه از بتن و یک یا چند طبقه از فولاد ساخته شده اند ..همانند شکل زیر:

  

اگرچه شاید جواز ساخت از مراکز مجوز دهنده را بگیرند ولی این کار بسیار غیر علمی میباشد  که به دلایل ان میپردازم:

1:اختلاف سختی طبقات بتنی با طبقه اخری که از فولاد است.

2:اتصال بسیار ضعیف ستون های فولادی طبقه انتهایی به تیر طبقه بتنی

3:بدلیل انکه نیروی زلزله با افزایش ارتفاع، افزایش میابد(مطابق شکل زیر) ماکزیمم نیروی زلزله به این طبقه که(سختی متفاوتی دارد)و یک طبقه اسیب پذیر است وارد میشود ..

و این یک خطر محسوب میشود...

  

بعضی از ساختمان های شهرمان که به نظر غیر قانونی کار شده اند،،سازنده ها  از هر مصالحی که در اختیار داشتند استفاده کرده اند که مثلا ستون های جلویی طبقه اول را از بتن کار کرده اند و مابقی سازه را  که تیر اهن اضافی داشته اند از فولادکار کرده اند که در شکل زیر نشان داده شده.. 

  

  

متاسفانه درشهرمان میانه این گونه اشتباهات در ساختمان هایی صورت میگیرد که تازه ساخت نیز میباشند و بدلیل اینکه این ساختمان ها بدون پروانه ساخت،، احداث میشوند بدون مشورت کارشناسان فقط توسط معماران تجربی ساخته شده و در انتها با پرداخت جریمه،، شهرداری مجبور است که مجوز پایان کار دهد..همه این مشکلات از انجا ناشی میشود که چون ساختن یک یا چند طبقه اضافی توسط این افراد سود اقتصادی زیادی دارد به خاطر همین وسوسه میشوند تا یک طبقه اضافی هم بسازند..

  

   در پایان با قرار دادن این عکس ها باید بگویم که زلزله نزدیک است ..همین طور که در مقاله قبلی هم گفته ام با ابگیری سد شهریار صد درصد زلزله القایی خواهیم داشت!!!!!!!!!!!!!

 

 

 

                                                                             

1
1