- ارسال کننده: اسماعیل مختاری تاریخ: ۹۱/۰۱/۰۷

فکری برای حلقه های طلا می کنید؟!

سلام

دستشون درد نکنه مسئولین فرهنگی دانشگاه پیام نور میانه که چنین اجتماعاتی برگزار می کنند. این عکس مربوط به اواخر سال قبل هست و فرصتی برای اطلاع رسانی این حرکت فرهنگی و همچنین جلسه ای در خصوص مهدویت که آن هم بنرش در کنار این بنر نصب شده بود وجود نداشت. موقع تهیه عکس فکرم رفته بود به حلقه های طلائی که تزئین بخش قسمتی از بنر و مشخص کننده موضوعش بود که با یک نگاه مخاطب بفهمد بحث جلسه را  حتی قبل از خواندن عناوین.

کاش صنف طلا فروشان میانه فکری برای این قضیه بکنند. صنف طلاسازی نداریم کاری هم به شهرهای دیگر نداریم که آنها رعایت می کنند یا نه! از خودمان و شهر خودمان شروع کنیم. چرا وقتی طلا برای مرد حرام هست انگشتر و حلقه ازدواج طلا برای مردان تهیه و تولید شود و در بازاری که خریدار و فروشنده مسلمان و مقید به رعایت آداب اسلامی هستند به فروش برسد؟

دانشگاهها هم می توانند جوانان را نسبت به این امور آگاه کنند. همه می دانیم مرد نباید زینت طلا استفاده کند ولی ...!  گاهی به اسم طلای سفید و ... آقا داماد را راضی به استفاده از طلا می کنند ولی بعدش مشخص می شود که طلای سفید کجا بود! طلا همان طلاست و فقط رنگش را تغییر داده اند. مثل کاری که روی زینتهای طلای خانمها انجام می شود و بعضی قسمتها سفید دیده می شوند. متاسفانه اهالی این صنف نسبت به این امر توجه کافی ندارند و نیاز به دخالت مراجع تصمیم گیر و سیاستگذاری شهرستان  و اتحادیه اصناف و ... هست (اگر کسی ارتباط دارد با امام جمعه محترم مطرح کند) ، اینکه مردی مرتکب حرام می شود و زنجیر و دستبند و ... طلا ی مخصوص زنان را تهیه و استفاده می کند موضوع دیگریست ولی اینجا صحبت از انگشتری طلائی هست که تولید کننده و تهیه کننده و فروشنده می دانند مخصوص مردان تهیه شده ولی باز هم مبادرت به خرید و فروش می کنند و حتی گاهی با عناوینی مانند طلای سفید و ... به خریدار ارائه می کنند. طلای سفید شده هیچ ارتباطی با طلای سفید که عنصر شیمیای متفاوتی هست ندارد. می توانند انگشترهای نقره را به آقا دامادها پیشنهاد کنند و به همان شکل و شمایل حلقه های ازدواج که بصورت جفت به فروش می رسانند جنس حلقه عروس طلا و حلقه داماد نقره باشد. اینکه موضوع خیلی پیچیده و مبهمی نیست. بسیاری از دامادها با اطلاع از حرمت زینت طلا برای مردان، از سر ناچاری برای برگزاری مراسم عقد و ازدواج حلقه طلا را می خرند و فقط همان چند دقیقه ی مراسم ،در دست می کنند و بعد تقدیم عروس خانوم می شود که خودش استفاده کند یا عوضش کند.

اگر همان ابتدا حلقه ای نقره ای و ... برای داماد تهیه شود که بعنوان حلقه ازدواج در دست کند بهتر نیست؟

1
1