- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۶/۰۷/۲۹

راه اندازی اولین کارگاه میوه خشک کنی توسط کارآفرین میانه ای/ صنایع تبدیلی راهکارمناسب اقتصادمقاومتی+تصاویر

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا، اقتصاد مقاومتی مقوله آشنایی که سال‌هاست مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفت؛ به‌طوری‌که امسال هم به‌نوعی در نامگذاری سال به این مهم اشاره شد.

اجرا و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر انقلاب بیش از همه به ارگان‌های دولتی وارد است که علی‌الظاهر بی‌توجهی مسئولان به آن وجود دارد و کمتر گامی در این زمینه‌ از سوی آنان برداشت‌شده است و در این میان هستند تولیدکنندگان و کارآفرینان نمونه‌ای که کمر همت بسته و در اجرا و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی پیشگام و پیشروتر از دیگر نهادها و حتی دولت بوده‌اند. 

شهرستان میانه یکی از مناطق مستعد کشاورزی و محصولات باغی است که از دیرباز تاکنون به لحاظ داشتن منابع لایزال الهی و زمین‌های حاصلخیز یکی از قطب‌های مهم برای تولید محصولات باغی و کشاورزی به‌حساب می‌آید که دوشادوش فعالیت‌های بخش اقتصادی از مهم‌ترین منابع تولیدی استان به شمار می‌رود. 

توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی یکی از بهترین راهکارهای اشتغال‌زایی در مناطق روستایی است که جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه از روستا به شهر، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش ارزش‌افزوده محصولات و پیشرفت اقتصادی – اجتماعی مناطق روستایی را به همراه دارد. 

صنایع تبدیلی از قابلیت ایفای نقش تعیین‌کننده در تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیز برخوردار است. بیشتر کشاورزان از عرضه هم‌زمان محصولاتشان در بازار و کاهش شدید قیمت متضرر می‌شوند و این در حالی است که با استفاده از صنایع تبدیلی می‌توان محصولات کشاورزی را در خارج از فصل به بازار عرضه کرد. 

هم‌اکنون ضایعات بخش کشاورزی ایران حدود ۳۰ درصد است که ارزش این حجم از ضایعات بین ۵  تا ۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود. این در حالی است که با فرآوری این میزان ضایعات، می‌توان سالانه حدود ۱۵ میلیون نفر را تغذیه کرد. ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی مؤثرترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی به شمار می‌رود.

001

محمد عبدی آفرین اقتصاد مقاومتی در شهرستان میانه با روش خشک‌کردن میوه، قصد دارد علاوه بر ایجاد سه برابری ارزش‌افزوده برای میوه، آن را به نقاط مختلف کشور و خارج از آن کند. وی از برگزیده‌های اقتصاد مقاومتی میانه بشمار می‌آید که با خلاقیت و ابتکار در تولید انواع میوه خشک یا اصطلاحاً چیپس میوه  و بخش کندوان این شهرستان موفقیت‌های زیادی کسب کرده و توانسته برای محصول درجه ۱ خود مشتری‌های زیادی  پیدا کند. 

این تولیدکننده موفق به همراه سایر کسانی که در این بخش فعال هستند می‌گوید: طبق مطالعاتی که انجام دادم، عرصه صنایع تبدیلی کشاورزی را شناسایی و متوجه شدم در صورت استفاده از صنایع تبدیلی می‌توان امکان عرضه خارج از فصل انواع میوه‌جات را در بازار فراهم کرد. 

عبدی در کارگاه تولید میوه خشک خود در حال حاضر برای ۱۰ نفر اشتغال‌زایی کرده و می‌گوید: در تولید میوه خشک بیشتر کارگاه‌ها از سموم شیمایی در مرحله شست‌وشو استفاده می‌کنند،  اما ما توانستیم یک‌راه حل ابتکاری به‌عنوان جایگزین شوینده‌ای شیمیایی پیدا کنیم. شست و شوی  و پوست‌کنی میوه را با استفاده حرارت اشعه توسط دستگاهی بی‌نظیر که خودمان اختراع کرده‌ایم، به انجام برسانیم. 

این فعال اقتصاد مقاومتی درباره دستگاه‌های صنایع تبدیلی مورداستفاده‌اش، اظهار می‌کند: با ساخت این دستگاه‌ها و راه‌اندازی کارگاهی کوچک که در محوطه باغ، میوه‌هایی مانند سیب، زردآلو، انجیر، هلو، لواشک، انگور، کشمش، گلابی و همه میوه‌جات که می‌توان خشکشان کرد، در دستگاه خشک قرار داده می‌شود و دربسته بندی و روانه بازار مصرف می‌شود.

002

عبدی  بابیان اینکه روزانه در این کارگاه کوچک  ۱۰۰ کیلو انواع میوه خشک می‌شود، قیمت هر کیلو آلوچه و هلو خشک برای خریداران را ۴۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت:  به‌طور مثال از هر ۱ تن میوه می‌توان ۱۰۰ کیلوگرم میوه خشک به دست آورد. 

وی در ادامه به راه‌اندازی واحد تولید میوه خشک در زیر بنایی در حدود ۶۵۰۰ مترمربعی خبر داد که خواهد توانست در آینده نزدیک سالانه ۵۰۰ تن میوه خشک را روانه بازار کند و زمینه اشتغال برای صدها نفر را فراهم سازد.

این فعال اقتصاد مقاومتی ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های مسئولین و نهادهای انقلابی مانند بسیج و سپاه در حمایت و مشاوره در چنین طرح‌هایی بر لزوم توجه هر چه بیشتر مسئولان به این قبیل طرح‌ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با نگاه مثبت و همدلی که بین ما  و دستگاه‌های اجرایی وجود دارد کار ساخت این واحد بزرگ تولید میوه خشک و یک سردخانه به‌منظور رفع نیاز باغداران منطقه را در پیش خواهیم گرفت. 

بدون شک امروز تهدید اصلی ما تهدید فرهنگی و اقتصادی است که در سطح کشور و شهرستان وجود دارد و تمام کسانی که دغدغه امام (ره) و انقلاب رادارند یعنی خود مردم یعنی بسیجیان باید با تمام توان و باپشتکاری علوی در اقتصاد مقاومتی تلاش کنند. 

همچنین نباید فراموش کرد که اگر مسئولین کشوری و شهرستانی از ظرفیت مردم در اقتصاد استفاده کنند شاهد تأثیرات خوبی خواهیم بود، هر جا مردم به صحنه ورود کردند تأثیرات مثبت آن را دیده‌ایم و نمونه عینی آن در بحث تولید و اشتغال‌زایی است.

  

گزارش:  امید کوهی

 

1
1