- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۶/۰۷/۲۶

ایجاد پایانه صادراتی و منطقه ویژه اقتصادی در میانه وعده‌ای که هنوز محقق نشده است

001

 

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی  میانا، شهرستان میانه با وسعت ۵۵۹۵ کیلومترمربع بزرگ‌ترین شهرستان آذربایجان شرقی، در ۱۶۵ کیلومتری تبریز واقع‌شده و از سمت شمال با شهرستان سراب، از سمت شرق با استان اردبیل، از سمت غرب با شهرستان‌های بستان‌آباد، هشترود و چاراویماق و از سمت جنوب با استان زنجان هم‌مرز است. 

شهرستان میانه دارای پتانسیل‌ها فراوانی در بخش‌ها مختلف کشاورزی، صنعت و گردشگری است به‌طوری‌که قطب تولید محصولاتی ازجمله برنج، سیب و گندم در استان آذربایجان شرقی بشمار می‌رود،  اما متأسفانه اقدامات کافی به‌منظور توسعه صادرات این محصولات کشاورزی و سایر تولیدات صنعتی انجام نپذیرفته است. 

ایجاد پایانه‌های صادراتی در استان و شهرستان‌های  مختلف می‌تواند بسیاری از موانع بر سر راه صادرکنندگان را رفع کند؛ به‌طوری‌که این پایانه‌ها در کاهش هزینه‌ها و تسهیل در صادرات نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و موجب افزایش رقابت بین تولیدکنندگان برای ارتقای کیفیت محصولات می‌شود. 

تیرماه امسال بود که حمید شکری در جلسه کارگروه تخصصی صادرات غیرنفتی شهرستان میانه بابیان اینکه در زمان حاضر مراحل اداری کار در دست انجام است، گفت: موضوع ایجاد پایانه صادراتی در کارگروه استانی ستاد تسهیل سرمایه‌گذاری استان مطرح و برای تصویب به ستاد توسعه صادرات غیرنفتی استان ارسال‌شده است. 

وی تسهیل در امر صادرات، رونق بازار فروش و بازاریابی محصولات و ایجاد اشتغال را از مزایای این پایانه برشمرد و گفت: با توجه به اینکه شهرستان میانه تولیدات غیرنفتی فراوانی دارد، ایجاد پایانه صادراتی در شهرستان جزو موارد مهم در جهت رونق فروش این محصولات است. 

شکری بابیان اینکه زمینه‌های تسهیل ایجاد پایانه صادراتی ازجمله تأمین زمین و آب‌رسانی و دیگر امتیازها با همکاری دستگاه‌های اجرایی شهرستان فراهم‌شده است، گفت: ایجاد پمپ‌بنزین، باسکول، هتلینگ، رستوران و دیگر موارد ازجمله نیازهایی است که باید سرمایه‌گذاران بخش خصوصی وارد عرصه ساخت آن شده و از فرصت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند. 

وی گفت: برخی افراد در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند و ما نیز از هیچ حمایتی در این راستا دریغ نخواهیم کرد. 

فرماندار میانه با اشاره به اینکه اداره صنعت، معدن و تجارت باید تمامی تولیدی‌های شهرستان که قابلیت صادرات دارند را شاکله متد و منسجم کند، افزود: باید به بازار تولید شهرستان میانه تحرک و انسجام ببخشیم. 

وی اضافه کرد: در کنار ایجاد دفتر گمرک و پایانه صادرات،  شهرک صنعتی شماره ۲ واقع در کلوچه خالصه برای منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته‌شده و در سند تدبیر توسعه استان نیز به تصویب رسیده  که پیگیر اجرایی شدن آن بوده و با  قطعی شدن این امور شاهد تحرک، پویایی و رونق اقتصادی در منطقه خواهیم بود. 

فرماندار ویژه میانه بابیان اینکه تمامی امکانات و زیربناهای لازم  در این شهرک فراهم آمده شرط استان برای تصویب منطقه ویژه اقتصادی را انجام مابقی سرمایه‌گذاری از طریق بخش خصوصی خوانده افزود: این شهرک از آمادگی لازم برای پذیرش سرمایه‌گذار برخوردار است. 

وی در پایان به تحرک‌بخش تولید و صادرات و تعاملات خارجی با توجه به گشایش‌های صورت گرفته پس از برجام اشاره‌کرده گفت: باید از این فرصت به‌دست‌آمده برای صادرات محصولات تولیدی در راستای رونق اقتصاد منطقه بهره لازم را ببریم. 

بر اساس این گزارش، تولید لوله پلی‌اتیلن، ایزوگام، مایع ظرف‌شویی، لوازم بهداشتی، قطعات خودرو، انواع محصولات کشاورزی، آب‌معدنی و ادوات کشاورزی، تنها بخشی از تولیدات شهرستان میانه است که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و قابلیت صادراتی دارد. 

واقع‌شدن در مسیر خط آهن تهران – مراغه، وجود رود قزن اوزن و سد آیدوغموش در کنار اراضی حاصلخیز، فعالیت واحد فولادی آذربایجان و پتروشیمی در حال احداث ازجمله ظرفیت‌های شهرستان میانه به‌حساب می‌آیند که بر لزوم تسهیل روند احداث این پایانه از سوی مسئولین استانی را پیش از پیش ضرورت می‌بخشد.

 

1
1