- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۶/۰۶/۳۱

مصاحبه معاون استاندار و فرماندار ویژه میانه در خصوص طرح تولید آهن اسفنجی در فولاد میانه

همانطور که مخاطبین گرامی مخصوصا همشهریان عزیز میانه ای در جریان هستند پروژه طرح فولاد میانه که در حقیقت کارخانه تولید آهن اسفنجی است به اتمام رسیده و در حال تولید می باشد و به طور رسمی طی روزهای آتی افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

در این خصوص مصاحبه ای با جناب آقای مهندس شکری معاون محترم استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید:

با سلام خدمت شما فرماندار محترم، اتمام این پروژه که حاصل زحمات مسئولین شهرستان و در راس آنها جنابعالی است را خدمت شما و مردم عزیز شهرمان تبریک عرض می نماییم.

آقای فرماندار لطفا در خصوص آخرین وضعیت پروژه به مخاطبین توضیح دهید:

انجام این پروژه به طور کامل به اتمام رسیده و آماده بهره برداری بوده و محصول نهایی که همان آهن اسفنجی است، با بهترین کیفیت و درصد خلوص بالای 95 درصد در حد استانداردهای جهانی بالاتر است هم اکنون در این کارخانه تولید می شود.

تمامی بخش های کارخانه احیا بطور کامل چک و بازبینی شده، نواقص آن برطرف شده و امروز به مرحله تولید رسیده و مراسم افتتاح آن توسط معاون محترم اول رئیس جمهور، وزرا و مسئولین در روزهای آتی انجام خواهد شد و سالانه 750 هزار تن محصول تولید خواهد کرد.

اعتباری که برای انجام و تکمیل پروژه صرف شده چقدر بوده و از چه محلی تامین شده است؟

در حدود 3هزار و 200 میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی برای این پروژه صرف شده و خوشبختانه قسمتی از این مبلغ، پس از امضای توافقنامه برجام از طرق سرمایه گذاری خارجی(فاینانس) تامین گردیده است.

به چه نحوی؟

گشایش ال سی از کشور چین بوده و بودجه آن به صورت فاینانس از این کشور تامین شده است و انجام این امر قبل از توافق برجام بخاطر محدودیت ها و تحریم های ظالمانه علیه کشورمان میسر نبود و امروزهم طرح احیا و هم طرح فولادسازی از طریق سرمایه گذاری طرف چینی انجام گرفته و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

به طرح فولادسازی اشاره کردید؛ آیا این طرح در حال انجام است؟

بله؛ به دنبال رفع محدودیت های انجام گرفته بعداز  برجام، دولت قصد دارد مجموعه کاملی از پروسه فولادسازی را در آذربایجان و شهرستان میانه راه اندازی کند چرا که در این صورت تولید محصول توجیه و صرفه اقتصادی بالاتری دارد لذا مشکل اعتباری در این خصوص وجود ندارد و بخش هایی از این پروژه با سرعت در حال اجرا و قسمتی نیز در حال طراحی و سفارش ماشین آلات از طرف های داخلی و یا خارجی است.

وضعیت 250 نفر نیروهای استخدامی که سالها قبل از آزمون استخدامی فولاد قبول شده اند و تعیین تکلیف این نفرات و نحوه عقد قراردادشان توضیح دهید:

با توجه به توافقاتی که برای جذب نیروهای استخدامی برای کار در مجتمع فولاد میانه داشتیم، کلیه 250 نفر قبولین آزمون استخدامی فولاد، این امر تحقق یافته و هیچگونه مشکلی در این خصوص وجود ندارد به طوریکه در مرحله اول 120 نفر فراخوان شده، که این نفرات مراحل اداری، پزشکی، گزینش را طی کردند و الان دوره های آموزشی را طی می کنند و پس از اتمام این دوره ها بعنوان نیروهای فنی در طرح احیا مشغول به کار خواهند شد.

از مابقی نیروها که فراخوان شدند 75 نفر مراجعه کردند و بقیه در مهلت مقرر مراجعه نکردند لذا اعلام می کنیم همین تعداد که مراحل معاینات پزشکی را سپری کرده اند و تعیین تکلیف نشده اند، از اول مهر با مراجعه به دفترشرکت MMTE قسمت ذوب فولاد، مراحل عقد قرارداد را سپری کرده و پس از آن یک سری مراحل آموزش های عملی در محل های تعیین شده را طی نموده و در طرح ذوب فولاد بعنوان نیروهای فنی بکارگیری می شوند.

پس نیروها دو قسمت هستند؛ افرادی که موقتا قراردادشان با قرارگاه خاتم الانبیاء بوده ولی بلافاصله پس از اینکه هیئت اجرایی مجتمع فولاد میانه شامل نورد، طرح احیا و ذوب راه اندازی و مدیریت متمرکز داشته باشد، قرارداد 120 نفری که با قرارگاه خاتم الانبیاء بوده به قرارداد مستقیم با مجتمع فولاد میانه تغییر خواهد کرد و در این راستا هیچگونه مشکل و دغدغه خاطری وجود ندارد و دلیل عقد قرارداد با قرارگاه خاتم این بود که ما مایل به منتظر ماندن چندماهه این نفرات تا راه اندازی مجتمع فولاد نبودیم و شرایط هر دو قرارداد کاملا یکسان می باشد و برای این امر صورتجلسه، توافق و مجوز داریم.

75 نفر قبولین فراخوان شده از اول مهر ماه مراجعه خواهند کرد تا با پیمانکار ذوب شرکت MMTE عقد قرارداد کنند.

لازم به ذکر است  قرارداد این افراد نیز دقیقا مشابه مورد قبلی با این شرکت موقت بوده و به قرارداد مجتمع فولاد میانه تبدیل خواهد شد و لازم به ذکر است فقط عنوان قرارداد متفاوت است و الا همان حقوق و مزایا در تمامی قراردادهای منعقد شده یکسان است.

راه اندازی فولاد چه تحولاتی در میانه ایجاد خواهد کرد؟ مزایای این کارخانه برای میانه چه چیزهایی است؟

یک نمونه از این تحولاتی که سوال کردید، همین بکارگیری بیش از 200 نفر از قبولین آزمون استخدامی است که سال هاست منتظر بوده و با مشکلات عدیده ای مواجه بودند و مورد دیگر این است که دقیقا به اندازه کارخانه نوردی که قبلا داشتیم سرمایه های مالی و تولید آهن اسفنجی راه اندازی می شود در نتیجه، گردش مالی که کارخانه نورد فولاد در میانه ایجاد کرده بود، دو برابر خواهد شد که کل اقتصاد شهرستان تاثیر صد درصدی خواهد داشت و حجم ورود نقدینگی به بازار و مخصوصا شرکت های حمل و نقل میانه دو برابر می شود که این توفیق بزرگی برای شهرستان میانه است.

مواردی که گفته شد فقط در خصوص اشتغال مستقیم است و در کنار اشتغال مستقیم، اشتغال های غیرمستقیم هم داشته و برندی به نام میانه به وجود خواهد آمد که نام شهرستان میانه را همه جا پرآوازه خواهد کرد.

 

آیا ظرفیت اشتغال طرح فولاد میانه فقط همین 250 نفر قبولین فولاد بود یا این کارخانه اقدام به استخدام نفرات جدید خواهد کرد؟

در طرح احیاء یا ذوب میانه، غیر از نیروهایی که نیاز به تخصص بسیار بالا داشته و امکان تامین آن در شهرستان نیست، همگی نیروهای بومی بوده و خواهند بود.از نظر استاندارد، طرح فولاد میانه به 200 تا 220 نفر نیرو نیاز دارد که این تعداد مشغول می شوند و اگر در آینده نیاز به جذب نیرو باشد از بین نیروهای بومی تامین خواهد شد و پس از تکمیل و راه اندازی شرکت ذوب فولاد هم یقینا بیش از 100 نفر نیرو نیاز خواهد بود که جذب و مشغول به کار شوند.

پیش بینی می کنید کارخانه ذوب چه زمانی راه اندازی شود؟

با توجه به اینکه اعتبارات و فاینانس خارجی تامین شده، پیش بینی می شود حداکثر بین 18 ماه تا 2 سال برای اتمام و راه اندازی پروژه ذوب فولاد میانه زمان نیاز است تا طرح ذوب تکمیل و زمینه اشتغال جدید نیز فراهم شود.

در سطح شهر بنرهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی در خصوص پروژه کارخانه آهن اسفنجی از سوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در سطح شهر دیدیم، لطفا در این خصوص توضیحاتی ارائه بفرمایید که دولت و قرارگاه خاتم الانبیاء در انجام این پروژه چه نقشی ایفا کرده اند؟

در سطح شهر بنرهای تبلیغاتی از طریق قرارگاه خاتم الانبیاء نصب شده که  موجب یک سری سوء تفاهم شده و  شرکت ملی فولاد از این موضوع گله مند است چرا که اینطور وانمود شده که کل این پروژه از طریق این قرارگاه انجام شده است و اینجا دو بحث مطرح می شود اول اینکه قرارگاه خاتم(ص) مجموعه توانمندی است با امکانات خوب و نیروهای ماهر و کارآمد که اغلب در صحنه های دفاع مقدس و سنگر سازندگی آبدیده شده و  قصد خدمت به کشور و مردم را دارند که ما نیز از همت و تلاش این عزیزان در اجرای پروژه قدردانی می کنیم.

و اما بحث دوم این است که به هرحال قرارگاه خاتم پیمانکار اجرای پروژه دولت(ایمیدرو) است یعنی تمامی هزینه های طرح، مشاوره و نظارت از طرف ایمیدرو است اما اینکه قرارگاه خاتم برنامه مصاحبه ترتیب داده، اطلاع رسانی کرده و طوری وانمود می کند که این پروژه از سوی این قرارگاه احداث شده و هدیه ای از طرف آنها به مردم است به طور قانونی و اخلاقی صحیح نیست چرا که هستند پیمانکاران قدر دیگری که در عرصه فولاد کشور مثل MMTE فعال بوده و در حال حاضر طرح ذوب را در دست اجرا دارند ولی به هر حال کارفرما و پیمانکار جایگاه خاص خود را دارند و مقرر شد هماهنگی هایی با مهندس باقری مدیر پروژه در خصوص نحوه اطلاع رسانی به عمل آید تا سوء تفاهمات بوجود آمده برطرف شود.

خبرنگار: رضا امامی

 

1
1