- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۶/۰۶/۱۳

فرصت ها و چالش های پیش روی شهرستان میانه برای میزبانی تبریز 2018

به گزاش پایگاه خبری – تحلیلی میانا،  آذربایجان شرقی به عنوان سرزمینی با جاذبه های متنوع گردشگری که در مسیر ارتباطی ایران و اروپا قرار دارد، می تواند با توجه به شرایط فصلی و موقعیت آب وهوایی به عنوان بخش مهمی از ظرفیت های گردشگری تلقی شود. 

انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ باعث گردیده تا کانون توجهات به سمت شهرستان های استان آذربایجان شرقی که دارای جاذبه های تاریخی و فرهنگی و همچنین گردشگری می باشد نیز جلب شود. 

شهرستان میانه با دارا بودن بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی ثبت‌شده با جایگاه اول در آذربایجان شرقی یکی از مناظقی است که به عنوان دروازه ورودی استان می بایست بیش تر مورد توجه قرار گیرد. 

جایگاه ورزشی شهرستان میانه، افتخاری برای آذربایجان 

فردین فرمند با بیان اینکه شهرستان میانه ۲۸ مدال آسیایی و بین‌المللی در سال گذشته داشت، گفت: به داد ما برسید الان بهترین فرصت برای ایران اسلامی است که خودی نشان بدهد، سه ماه مانده به ۲۰۱۸ در این مدت همه باید در تبریز مسابقات برگزار کنند همه شهرهای استان باید در این بحث دخیل شوند.

نماینده مردم میانه در مجلس ادامه داد: میانه دروازه ورودی آذربایجان است، اما استادیوم ۵ هزارنفره  آن متلاشی شده و تقصیر کسی نیست، به دادش نرسیدند پول برقش را نداده بودند معتادها کابل‌های استادیوم را می‌دزدند، در میانه ۲۸ مدال بین‌المللی و آسیایی داشتیم که باید در کشور بزرگ‌نمایی شود. 

وی تاکید کرد: صدا و سیما حداقل ماهانه یک ورزش همگانی از شهرهای آذربایجان به نام تبریز ۲۰۱۸ برگزار کند. 

وی در ادامه با بیان اینکه در مسابقات تنها از کالاهای ورزشی خارجی استفاده می‌شود، اضافه کرد: با توجه به اینکه تبریز پایتخت کفش ایران هست اگر کفش خاصی می‌خواهید هر سفارشی بدهید در تبریز تهیه می‌کنند و تبریز ظرفیت تولید را دارد. 

فرمند ادامه داد: همچنین کارگاه‌های تولید لباس بسیار خوبی در میانه داریم با توجه به این مسئله هر لباس ورزشی را که می‌خواهید سفارش بدهید تا در تبریز ۲۰۱۸ برندسازی شده و به همه میهمانان هدیه بدهید و به نوعی ظرفیت‌های موجود معرفی شوند. 

تبریز ۲۰۱۸ نیازمند اعتبار ویژه وسیاست خارجی قوی است 

یعقوب شیویاری دیگر نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: زمان باقی مانده خیلی کم است و این کار باید با جدیت بیش‌تری شروع می‌شد، هرچند مَبلغی را شورای شهر تبریز در اختیار شهرداری قرار داده است، اما اگر دولت کمک نکند کار پیش نمی‌رود و اعتبارات فعلی قطعاً ناکافی است. 

وی تصریح کرد: علاوه بر این‌ها مسئله دیگری که مورد تاکید استاندار هم هست، بُعد سیاسی قضیه است. یعنی اگر فرض را بر این بگیریم که ما فرهنگ سازی لازم را انجام دادیم و اعتبارات تصویب شده هم به طور ۱۰۰ درصد محقق شد. 

شیویاری افزود: ما برخی کشورهای همسایه را داریم که چندان با ما همراهی نمی‌کنند و اخیراً در جلسه ای که قرار بود برگزار شود، عربستان نه تنها خودش شرکت نکرد حتی اجازه حضور چند کشور دیگر را هم نداد. اگر قرار باشد این میزبانی فقط با حضور ۴-۵ کشور انجام شود، این برای ما افت دارد و باید در زمینه سیاسی هم فعال تر باشیم تا از همه کشورهای اسلامی اعم از عربی و آفریقایی اسلامی گردشگر داشته باشیم. 

شهرستان میانه در تبریز ۲۰۱۸ جز محورهای توریستی معرفی شده است 

معاون استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه شهرستان میانه در تبریز ۲۰۱۸ جز محورهای توریستی معرفی شده است خاطرنشان کرد: توریست‌هایی که به تبریز می‌آیند در یک مسیر دیگر نیز به نام تبریز – میانه اضافه شد که توریست‌ها از امکان تاریخی و گردشگری شهرستان میانه نیز بازدید کنند لذا شهرستان میانه در خصوص تبریز ۲۰۱۸ سهم خوبی دریافت کرده است و در بخش‌های شهرستان نیز مسیری که گردشگران حضور پیدا می‌کنند را مشخص کرده‌ایم و در این خصوص تمهیدات لازم در مورد اسکان توریست‌ها نیز انجام‌گرفته است. 

حمید شکری بر بهره برداری از ظرفیت های گردشگری شهرستان تاکید کرده افزود: حوزه گردشگری می تواند محل بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری و رونق کسب و کار باشد که در حوزه ها باید  بر تلاش و فعالیت خود بیافزاییم.

وی به تشکیل کمیته ای در شهرستان با محوریت شهرداری در جهت توسعه و ساماندهی طرح های گردشگری اشاره کرده گفت: تسریع در انجام پروژه های گردشگری از جمله واگذاری یک سری پروژه های گردشگری به بخش خصوصی کمک بزرگی در راستای توسعه و رونق اقتصادی منطقه خواهد بود. 

فرماندار ویژه میانه، تلاش برای تسریع در روند انجام پروژه سد آیدوغموش که بصورت مقدماتی توسط بخش خصوصی در حال انجام است را از اقدامات مهم شهرستان عنوان نموده گفت:  برای مجموعه دختر در میانه که شامل پل دختر، قلعه دختر و کاروانسرای دختر می باشد در سال جاری مبلغ ۵ میلیارد ریال اعتبار در جهت فراهم سازی زیرساخت های مهم و اساسی آن از جمله آب، برق  تخصیص یافته تا با این زمینه سازی  برای تکمیل سایر بخش ها  به بخش خصوصی تحویل گردد و در این خصوص سمن فعالی در شهرستان در حال آماده سازی طرح می باشد.  

اختصاص۱۰ درصد اعتبارات دستگاه های اجرایی میانه برای تبریز ۲۰۱۸ 

مهدی مشایخی معاون امور عمرانی فرماندار شهرستان میانه در جلسه هماهنگی تبریز ۲۰۱۸ با اشاره به اینکه محور میانه – تبریز در این طرح گنجانده شده است گفت: باید در راستای این طرح نظافت روزانه معابر ورودی و خروجی شهر همزمان با آغاز سال ۲۰۱۸ به طور مستمر و با جدیت انجام شود.

 وی خواستار پاکسازی کامل و جمع آوری ادوات و ضایعات از حاشیه معابر پنج محور در مبادی ورودی و خروجی شهر شده است، افزود: فضای سبز باید پیرایش شده و گلکاری و تزئین درختان همچنین درختکاری باید به طور ویژه در ابتدای سال ۱۳۹۶ مورد توجه قرار گیرد.

 مشایخی بر ضرورت ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی در پارک جنگلی و ساماندهی آن تاکید کرده افزود: سرویس های بهداشتی و نمازخانه های کنار جاده ای و داخل شهری باید ساماندهی، رفع نقص و زیباسازی شده و تابلوها و نمادهای وحدت اسلامی نیز در کنار جاده ها، میادین ورودی و خروجی نصب شود.

 معاون امور عمرانی و برنامه ریزی فرماندار ویژه میانه اضافه کرد: باید تابلوها، علائم راهنمایی و رانندگی و تابلوهای راهنمای شهری استاندارد سازی شده و نواقص در این زمینه به طور کامل رفع شود.

 مشایخی با اشاره به اینکه باید ساختمان های دولتی توسط ادارات مربوط نورپردازی، رنگ آمیزی و زیباسازی شوند افزود: فضاهای سبز اختصاصی محوطه ادارات و نهادهای دارای این امکان باید در فصل پاییز و فصل کشت سال ۲۰۱۸ درختکاری، گلکاری و چمن کاری انجام شود. 

وی بر تهیه و نصب تابلوهای بزرگ خوش آمد در مبادی ورودی و تابلوی سفر بخیر در مبادی خروجی با ۳ زبان فارسی، انگلیسی و عربی تاکید کرد و گفت: ساماندهی، پاکسازی و زیباسازی اطراف بناهای فرهنگی و تاریخی و اماکن گردشگری در داخل محدوده شهری از ضرورت های مهم در خصوص طرح تبریز ۲۰۱۸ می باشد و در همین راستا باید مشکل نگهبان موزه شهر میانه از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان پیگیری و رفع شود تا موزه هیچ گاه تعطیل نشود.

 مشایخی در ادامه خواستار رنگ آمیزی و گلکاری و رفع مشکلات فنی و دیدمان میادین و معابر داخل شهر شد و گفت: آبنماهای موجود و سیستم نورپردازی و موزیکال آنها باید رفع عیب شده و با پشتیبانی مستمر از توقف کار آنها جلوگیری شود. 

وی بر نصب تندیس های آماده شده سرداران شهید میانه به سفارش شهرداری میانه در محل مناسب تاکید کرد و گفت: ورودی و خروجی شهر، میادین و معابر، پارک ها و اماکن تاریخی و گردشگری باید برای پذیرایی از گردشگران و مسافران میانه در طرح تبریز ۲۰۱۸ به طور کامل آماده شود تا بتوانیم جایگاه واقعی میانه در سطح استان را به همه بشناسانیم. 

مشایخی در پایان گفت: بر اساس قانون، دستگاه های اجرایی می توانند ۱۰ درصد از اعتیازات خود را برای تبریز ۲۰۱۸ اختصاص دهند. 

بدون شک در شهرستان میانه پروژه های گردشگری بسیاری وجود دارد که آغاز شده و با صرف هزینه هایی نیمه کاره رها شده اند که واگذاری این پروژه ها به بخش خصوصی، احیا، تکمیل و ساماندهی  این پروژه ها موجب میزبانی هرچه بهتر شهرستان میانه در این رویداد جهانی خواهد بود.

1
1