- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۶/۰۵/۰۳

انتقال آب شرب از سد گرمی چای به میانه نیازمند یکهزار و صد میلیارد ریال اعتبار است

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی میانا، مدیر عامل آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی هدف  سفر خود به شهرستان میانه میانه را  بررسی مسائل مبتلا به آبی شهرستان بویژه تامین آب شرب  که خواسته چندین ساله مردم است عنوان نموده گفت: به خاطر محدودیت های منابع مالی، تکمیل پروژه های مرتبط با این امر به صورت کامل تحقق نیافته زیرا تامین آب مستلزم این است که از نظر کمی و کیفی سد گرمی چای به اتمام برسد و آب ذخیره شده آن به طول ۴۰ کیلومتر به میانه انتقال یابد.

 

هاشمی اضافه کرد: این پروژه  در اواسط مسیر نیز از تصفیه خانه برخوردار است که باید این مجموعه ها به اتمام برسد تا بتوان آب شرب شهر را بطور اساسی حل کرد که اگر یکی از این پروژه ها تکمیل نگردد، قابلیت بهره برداری نخواهیم داشت زیرا تمامی این امور وابسته به هم هستند.

 

وی گفت: در حال حاضر سد گرمی چای ۶۵ درصد پیشرفت داشته و به بیش از یکهزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد تا به اتمام برسد ولی به لحاظ محدودیت منابع مالی، تصمیمی گرفته شده که با هزینه نمودن ۳۰۰ میلیارد ریال،  به میزان لازم  آب در پشت سد آبگیری شود تا بتواند آب شرب میانه را تامین کند زیرا ظرفیت سد بیشتر از نیاز شهرستان میانه تا  افق ۱۴۲۵ است.
هاشمی تاکید کرد: دو سال زمان می برد تا این پروژه به مرحله آبگیری برسد همچنین به موازات آن باید خط انتقال به میانه نیز به اتمام برسد.

 

وی اضافه کرد:  تکمیل انتقال آب به میانه که ۲۰ کیلومتر از آن باقی مانده، در چارچوب B.O.T  انجام خواهد شد و اساس قرارداد بدین صورت است که سرمایه گذار با انجام این پروژه، با فروش آب به مدت ۱۸ سال از آن کسب درآمد کند که این قرارداد قطعی و نهایی شده و طی یک ماه آتی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

 

هاشمی با بیان اینکه تصفیه خانه پروژه آب شرب میانه بالای ۹۰ درصد پیشرفت داشته و فقط نصب تجهیزات مانده افزود:  دلیل تعویق در نصب  تجهیزات به خاطر عدم اتمام پروژه سد است تا موجب استهلاک تجهیزات نشود زیرا نصب تجهیزات زمانبر نیست.
مدیرعامل آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه کمبود آب چالش جدی کشوری بوده و دلیل اصلی آن تغییر اقلیم و مصارف غیرمجاز بالادست می باشد گفت: در آب های سطحی و زیر زمینی با کمبود مواجه هستیم که به طور متوسط بالای ۶۰ درصد در خصوص میزان آبهای سطحی استان کاهش داشتیم.

 

وی با بیان اینکه توسعه کشاورزی بدون رعایت قوانین در حال انجام است افزود:  حفاظت از منابع آب های سطحی و زیرزمینی، موضوعی اساسی است که جزو برنامه های اصلی دولت در سالهای گذشته تحت عنوان تعادل بخشی آب های زیرزمینی قرار گرفته و این موضوع در شورای عالی آب تاکید شده و در استان ما نیز با مسدود نمودن چاههای غیرمجاز یا نصب کنتور بر چاههایی که بیش از مجوز پروانه بهره برداری می کنند و با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی عمومی اجرا می شود زیرا  همه باید سمت مصرف بهینه برویم.

 

هاشمی افزود: حدود ۹۰ درصد مصرف آب در استان مربوط به بخش کشاورزی است پس باید بیشترین فرهنگ سازی و رعایت مصرف بهینه در این بخش متمرکز شود تا کشاورزان در زمینه نحوه آبیاری به سمت مدرن کردن کشاورزی برای بهره برداری درست بروند.

 

وی با اشاره به اینکه در سطح استان ۳۰ هزار حلقه چاه مجاز و ۲۵ هزار چاه غیرمجاز داریم گفت: خوشبختانه در سال ۹۴ ، دو هزار حلقه و در سال گذشته ۲۵۰۰ حلقه چاه را در سطح استان مسدود و در کنار آن از حفر چاه های جدید جلوگیری شده و با همکاری اداره برق، بر اساس مبنای ساعات استفاده، برق یک سری چاهها قطع شد که  این موضوع تاثیر بسزایی داشته به طوریکه در سال گذشته شاهد توقف افت میزان آبهای زیرزمینی بودیم درحالیکه در سالهای قبل هرساله به میزان یک و نیم متر آب زیرزمینی افت پیدا می کرد و این بدین معنا نیست که آبهای زیرزمینی به حالت تعادل رسیده است.

 

هاشمی مهمترین برنامه سازمان آب  در طول برنامه ششم را  توقف کاهش آب های زیرزمینی خوانده افزود: با اقدامات حفاظتی به این امر دست یافته ایم  و باید در طول ۲۰ سال آتی، سفره های آب زیرزمینی را به تعادل پایدار و تراز مناسب برسانیم.

 

مدیرعامل آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی گفت: برداشت ها در حوزه آب بیش از ظرفیت بوده  و به لحاظ تاثیر صنعت در اشتغال و اینکه دغدغه اصلی کشور در این زمینه است، اولویت اختصاص منابع آبی به کاربری صنعت است، ولی در خصوص توسعه کشاورزی، امکان تخصیص وجود ندارد و صرفا توجیه توسعه کشاورزی در پایاب سدها می باشد که خوشبختانه شهرستان میانه از لحاظ تعداد سد و ظرفیت هایی که دارد از لحاظ کشاورزی قابل توسعه می باشد که اخیرا ۲ هزار هکتار از اراضی پایاب سد آیدوغموش به بهره برداری رسیده است.

 

فرماندار میانه نیز در این نشست با بیان اینکه تامین آب شرب مطلوب برای میانه از نیازها و اولویتهای مهم مردم میانه به شمار می رود  با افزود: آب شرب مورد استفاده در میانه از لحاظ استاندارد و بهداشتی مشکلی نداشته اما  دارای سختی می باشد.

 

شکری تاکید کرد: آب سد گرمی چای می تواند این نیاز شهرستان را برآورده کند  که در این خصوص ما به جد پیگیر اجرای پروژه آبرسانی به میانه برای رساندن آب شرب مناسب و با کیفیت به مردم هستیم.

001