- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۶/۰۴/۱۱

شهر زیر زمینی بخش کندوان میانه گنجینه ای اسرار آمیز و فراموش شده

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا، پیشینه و تمدن هر ملت و اصالت منتسب به آن از روی میراث فرهنگی آن خطه سنجیده می شود چرا که آثار باستانی همانند شناسنامه و نشانگر هویت تاریخی و ملی است که توجه نکردن به آن می تواند لطمات بسیاری را به فرهنگ و تمدن وارد نماید این در حالیست که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله همسایگان کشورمان نه تنها به میراث فرهنگی داشته خود اهمیت به سزایی می دهند بلکه با جعل تاریخ سعی دارند برای خود هویت سازی کرده و آن را به جهانیان اثبات نمایند حال ما میراث فرهنگی چند هزار ساله خود را رها کرده و نه تنها بلد نیستیم از آن برای جذب گردشگر استفاده نماییم بلکه تیشه ای بر دست گرفته و بر ریشه های خود می زنیم که نمونه آن را می توان در شهر زیر زمینی کندوان از توابع شهرستان میانه یافت.

 

 چند سالی است که فضای مجازی شهرستان میانه با مطالبی با عنوان کشف شهر زیر زمینی در روستای کندوان میانه پر شده است، این گنجینه ای تاریخی خفته در دل زمین توسط گروه کوه نوردی و غار نوردی معراج کرج در بخش کندوان  در اردیبهشت سال ۸۹ طی سه هفته حفاری کشف شد.

 

تصاویر زیر یکی از ورودی های این شهر اسرار آمیز را نشان میدهد که فعلا به گونه ای که مشاهده میفرمایید به حال خود رها شده است. نوع خاک و مواد بکار رفته در دیواره های شهرزیرزمینی متفاوت از خاک موجود در اطراف  آن می باشد.این خود می تواند سرنخی بر اکتشافات جدید باشد.

001


به گفته ی حفاران این شهر زیر زمینی در نوع خود بی نظیر و شگفت آور است و در مقابل نوش آباد کاشان کشفی عظیم تر و قابل توجه تر است!

 

سازه های شهر تداعی کننده ی حالت استراتژیک و نظامی منطقه بوده که از طریق تونل هایی کندوان و ترک را به هم متصل می کند. حال سوال اصلی اینجاست که چرا هیچ اقدامی نسبت به احیاء این آثار باستانی نشان نمی دهیم، در حالی که اگر کشور دیگری در خاک خود چنین کشفی را انجام داده بود گوش جهانیان را کر می کرد. طبق آخرین اطلاعات بدلیل هزینه های زیاد حفاری این شهر که دنیایی دیگر است دست نخورده مانده!

 

آیا این احتمال وجود دارد که نام کندوان برگرفته از این شهر زیر زمینی باشد که از طریق تونل هایی به یکدیگر ربط دارند؟ویا این منطقه یک روستا با قدمت بالا بوده که در زمان های قدیم در اثر زلزله زیر آوار رفته است؟ آیا این کشف می تواند هم چون چتل هویوگ ترکیه یا میمند شهربابک صفحه های تاریخ تمدن منطقه ی خود را به روشنی ورق زند؟

 

حال انتظار بجای است که مسئولین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از پتانسیل ها این منطقه به نحو احسن استفاده کرده و این گنجینه ی عظیم را اینگونه به حال خود رها نکنند . در عین حال جای تعجب است که چرا باید در این ایام که فصل گل و گلاب است و گردشگران بسیاری به این منطقه سفر می‌کنند که تعداد آنها روزانه نزدیک به ۷۰۰ الی یک هزار نفر است باید این شهر زیبای زیرزمینی بسته شود.

002

 

یاوری یکی از شهروندان شهر ترک اظهار کرد: متاسفانه اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی هیچگونه توجهی به آثار فرهنگی و باستانی شهر ترک نداشته و همه را به امید خود رها کرده است چنانچه اکنون با وجود گذشت ده سال از پیدا شدن یک شهر زیر زمینی در قسمت کندوان که پر است از اشیای باستانی و جذاب که می تواند بسیار برای جذب توریست موثر باشد به آن قفل بزرگی زده و همانطور رهایش کرده است در صورتی که اگر چنین غنیمتی در شهر اصفهان پیدا شده بود هم اکنون تبدیل به یکی از جاذبه های توریستی شده بود و درآمدزایی بسیاری داشت.

 

وی ادامه داد: خطه آذربایجان که همواره در رسیدگی به موضوعات فرهنگی فقیر بوده و همچنان فقیر باقی مانده است.

 

و اما آقای مددی در این مورد گفت:مکان پیدا شده شهر نیست و تنها یک دالان است که این پروژه به خاطر عدم وجود بودجه تعطیل شده است اما عضو شورای شهر ترک می گوید: اینجا شهریست که بازار و مغازه دارد و در زمان حمله مغول ساخته شده است و مردم از آنجا خود را به مسجد سنگی می رساندند.

 

حال با وجود اینکه شهرستان میانه بیشترین آثار باستانی و تاریخی ثبت شده را در آذربایجان شرقی داراست اما حفظ و نگهداری بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی تنها با تکیه بر دو یا سه کارمند میراث فرهنگی که با توجه به حجم موارد و مشکلات در رتق و فتق امور خود مانده است، امکان پذیر نخواهد بود و یابد فکری اساسی از سوی مسئولین شهرستان و بخش کندوان در این راستا اتخاذ گردد.

 

1
1