- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۶/۰۳/۲۹

کشت برنج ‌پرآوازه ایرانی در شهرستان میانه+تصاویر

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا، تولید برنج در ایران هرساله به بیش از سه میلیون تن شلتوک و حدود دو میلیون تن برنج سفید می‌رسد و در این میان استان‌های گیلان، مازندران و گلستان مهم‌ترین قطب‌های تولید برنج کشور محسوب می‌شوند و ۴۲۲ درصد برنج کشور در مازندران تولید می‌شود.

 

مراحل کشت برنج در شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی از اوایل خردادماه هرسال آغاز می‌شود. کشاورزان میانه‌ای در این فصل از سال در ۱۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان میانه اقدام به کشت گونه‌های مختلف برنج ازجمله رقم کاظمی، هاشمی، حسن سرا، طارمی و دانه گرد محلی می‌کنند.

 

بر اساس اعلام کارشناسان، برنج این شهرستان از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار است و مصرف‌کنندگان این نوع برنج بیشتر آن را با عطروطعم منحصربه‌فرد آن می‌شناسند. در سال های گذشته در شهرستان میانه ۸۵۰۰ تن برنج برداشت شد که رتبه اول را در استان آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داد.

 

 

کشت گونه‌های مختلف برنج در شهرستان میانه

رشیدی، کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان میانه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار میانا، اظهار داشت: برنج در شهرستان میانه در اراضی آبرفتی و حاشیه رودخانه‌ها کشت می‌شود و شرایط آب و هوایی خاص شهرستان باعث شده است برنج تولیدی از کیفیت پخت، عطر و طعم بالایی برخوردار باشد.

وی بابیان اینکه کشاورزان میانه اقدام به کشت گونه‌های مختلف برنج می‌کنند، افزود: در این شهرستان گونه‌های مختلف برنج ازجمله رقم کاظمی، هاشمی، حسن سرا، طارمی و دانه گرد کشت و صادر می‌گردد.

 

 

ترویج کشت نشایی برای کشاورزان میانه

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان میانه در رابطه با کشت برنج در میانه، به خبرنگار میانا گفت: کشت برنج در این شهرستان یک زراعتی اشتغال‌زا و درآمدزاست و کشت این محصول چند سالی است که در شهرستان میانه رواج دارد.

وی با بیان اینکه برای اصلاح الگوی کشت و کاهش مصرف سوخت، جهاد کشاورزی شهرستان به کشاورزان این شهرستان، کشت نشایی را ترویج کرده است، اذعان داشت: با توجه به اینکه کشت و برداشت محصول برنج زیر نظر کارشناسان جهاد کشاورزی انجام می‌گیرد به همین دلیل محصول تولیدی از کیفیت بالایی برخوردار است.

این مقام مسئول بیان کرد: با توجه به مرغوبیت محصول تولیدشده در شالیزارهای شهرستان میانه باید تلاش بر این باشد تا سطح زیر کشت این محصول در شهرستان افزایش‌یافته و درآمدزایی در این حوزه را برای کشاورزان و زارعان منطقه توسعه دهیم.

 

 

مسئولان برندسازی برنج میانه را رقم بزنند

برنج در حالی تبدیل به یک محصول استراتژیک و برند برای شهرستان میانه شده که در حال حاضر از هر هکتار از ارضی تحت زیر کشت برنج در شهرستان میانه ۵/۴ تن برنج برداشت می‌شود و با وجود افزایش تولید سالانه این محصول، رفته‌رفته روش‌های سنتی کشت و برداشت آن نیز جای خود را به شیوه‌های مکانیزه و نوین می‌دهد.

با توجه به اینکه بخش کشاورزی بیش از ۴۰ درصد اشتغال شهرستان را در برگرفته، کشت محصول برنج در شهرستان میانه، باعث رونق‌بخشی به مبحث اشتغال‌زایی می‌شود.

در این میان برنج ممان میانه از کیفیت خاصی برخوردار است و می‌تواند در رقابت با سایر گونه‌های برنج کشوری و جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد لذا مسئولان شهرستان و استان می‌توانند با برند‌سازی برنج شهرستان میانه روند توسعه آن را سرعت بخشند.

امروزه محصولات برخی شهرستان‌ها باعث شده تا اشتغال و توریست در آن شهر جذب شود، برای مثال کباب شهرستان بناب زبانزد عامه‌ مردم است چرا که حداقل هر کس به سمت آذربایجان می‌آید حتماً به سمت این کباب بنابی می‌رود و طعم آن را تجربه می‌کند، لذا باوجوداینکه شهرستان میانه یکی از شهرستان‌های توانمند استان در همه بخش‌های اقتصادی به‌ویژه بخش کشاورزی است ولی باکمال تأسف نرخ بیکاری شهرستان بالاتر از میانگین استانی است.

با برند سازی برنج میانه و شناختن آن به همگان می‌توان برنج میانه را توسعه داد و به‌نوعی بخشی از اقتصاد مقاومتی را در بخش کشاورزی این شهرستان رقم زد و شاید بتوان از این طریق رفته‌رفته از آمار بیکاری این شهرستان کاست.

وجود یک سوم آب منطقه آذربایجان شرقی در منطقه میانه باعث شده تا  میانه از دیرباز به عنوان جلگه حاصلخیزی تلقی شود و محصولات مرغوبی هم در این منطقه تولید گردد. همچنین سه سد بزرگ در شهرستان میانه احداث شده است.

001

002

003

004

005

006

007

 

008

 

 

1
1