- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۶/۰۳/۲۷

تبدیل حاشیه خیابان های میانه به بازارچه/ دست فروشی؛ سد معبر یا رزق حلال؟ +تصاویر

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا، جاده معمولاً به راهی اطلاق می شود که دو یا چند روستا و شهر را به هم وصل می کند. در حال نیز در کشور انواع جاده ها نظیر جاده خاکی، شوسه، دو بانده، آزاد راه و بزرگراه و … وجود دارد که علی الاصول برای عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری احداث شده اند. با توجه به مخاطرات موجود علی الاخصوص در مورد بزرگراه ها و آزاد راه ها، قانونگذار ممنوعیت های خاصی را در این معابر تدارک دیده است. از جمله این ممنوعیت ها فروش کالا و اجناس در حاشیه خیابان ها می باشد.

 

ممنوعیت فروش اجناس در حاشیه خیابان به استناد قانون و به استناد بند دو تبصره یک ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، با الحاقات و اصلاحات بعدی، سد معبر عمومی، اشغال پیاده‌روها، استفاده غیرمجاز از میادین، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسبه یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است. همانگونه که ملاحظه نمودید ممنوعیت فروش کالا در حاشیه خیابان ها و معابر اصلی شهر یک قانون مدون است و از مصادیق سد معبر محسوب می شود و نباید در اجرای آن به صورت سلیقه ای رفتار کرد.

 

از ابتدای جاده قدیم میانه –تبریز و میانه  زنجان که در محدوده شهری واقع است هر روز شاهد حضور میوه فروشانی هستیم که در حاشیه جاده برای کسب درآمد و لقمه نانی مستقر می شوند. حراج دمپایی، کفش و میوه به قیمت …از جمله تابلو نوشته هایی است که هر روز در حاشیه جاده ترانزییت میانه کنار وانت بارها برای کسب روزی و امرار معاش نصب می شوند.

 

فروش میوه و اجناس در حاشیه جاده‌ها سلامتی خریداران و رانندگان وسایل نقلیه را به ویژه پس از غروب آفتاب که دید مناسبی وجود ندارد به شدت تهدید می کند که برخی اوقات منجر به وقوع تصادفات و حوادث ناگواری می شود. فروشندگانی که در‌ کنار جاده میوه و اجناس خود را در معرض دید مسافران عبوری قرار می دهند در نگاه اول کار چندان عجیبی به نظر نمی رسد اما موضوع هنگامی سخت می شود که حادثه ناگواری در حاشیه خیابان رخ دهد و موجب به بار آوردن خساراتی شود!

 

هر چند آنها نیز برای کسب روزی حلال تلاش می کنند اما از سوی دیگر به خطر انداختن جان خود و دیگران نیز برای کسب این روزی و زیر پا گذاشتن قوانین با ایجاد سد معبر آنهم در زیر تابلوهای توقف ممنوع نکته مهمی است که متاسفانه مسئولین شهرستان اعم از فرمانداری و شهرداری  از آن غافل شده اند.

 

گاهی مشاهده می شود برخی رانندگان با دیدن قیمت اجناس که مقداری از قیمت بازار پایین‎تر است به صورت ناگهانی اقدام به گردش  و توقف خودرو در حاشیه خیابان می‎کنند که احتمال بروز تصادف و برخورد خودروها را فراهم می کنند.

 

از آنجایی که خطای عامل انسانی و نقص فنی خودرو اجتناب‎ناپذیر است هر لحظه امکان بروز حادثه در حاشیه خیابان‎ها و معابر شهری وجود دارد بنابر این راه انداختن کسب و کار در حاشیه خیابان ها علاوه بر سد معبر جان خریداران را به مخاطره امی اندازد.

 

حال بایستی منتظر ماند و دید تا کی مسئولین شهرستان چاره ای برای این مشکل خواهند کرد و در درجه بعدی ضمن پاک نکردن صورت مسئله فکری هم به حال این شهروندان که از این طریق روزی حلال به خانه می برند کند.

001

002

003

004

005

006

007

009

010

011

012

 

 

1
1