- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۶/۰۳/۲۳

طلسم تکمیل مسیر آرموداق نیر کی شکسته خواهد شد/ بن بست ترانزیتی استان اردبیل و بخش کندوان میانه نیازمند توجه مسئولین

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا، در زمان های گذشته مردم نجیب و پر تلاش روستاهای بخش کندوان شهرستان میانه محصولات کشاورزی به خصوص باغات خود را از طریق جاده عمدتاً مال رو کریق-آرموداق به شهر نیر منتقل کرده و آن را به فروش می رساندند و از این طریق بازار خوبی را در این منطقه ایجاد کرده بودند.

در این میان اهالی شهرستان به خصوص بازاریان نیر نیز با استقبال از آنان ضمن تامین مهمترین نیازهای این بخش، سود خوبی از این شریان اقتصادی می بردند و در واقع بخش عمده رونق بازار شهر نیر به واسطه عمده فروشان اهالی بخش کندوان به خصوص روستاهای سیدلر و آرموداق میانه در منطقه ایجاد شده بود.

 

با گذشت زمان و با فرسوده شدن این جاده و تغییراتی که در جغرافیای سیاسی این مناطق به وجود آمد متاسفانه این خط ارتباطی و شریان اقتصادی از بین رفت اما اهالی روستاهای همجوار این دو شهرستان هیچ وقت نتوانستند خاطرات شیرین گذشته را فراموش کنند و همواره در تلاش بوده و هستند که با احداث جاده ارتباطی کریق-آرموداق ارتباط اقتصادی این دو شهرستان آذربایجان شرقی و اردبیل دوباره برقرار شود.

001

در سال ۶۲ حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسن جعفری از اهالی روستای کریق که هم اینک در اردبیل سکونت دارد استارت احداث جاده ارتباطی این دو منطقه را با تنظیم نامه و طومار به مسئولان ارشد آذربایجان شرقی و فرماندار اردبیل زد و درخواست اهالی این منطقه را به آنان منعکس کرد اما از آن زمان تا سال ۸۸ به رغم برخی مکاتبات و پیگیری های مسئولین شهرستان نیر اقدامات قابل توجهی مشاده نشد تا اینکه با درخواست مکرر مردم نیر و ورود مجدد و جدی مسئولین شهرستان این پروژه خاموش بار دیگر مورد توجه قرار گرفت و یکی از نمایندگان مردم منطقه در مجلش شورای اسلامی نیز موضوع را از طریق وزارت راه و ترابری پیگیری کرد.

 

 

با پیگیری های مسئولین و فرماندار نیر تحرکات جدیدی در عملیاتی شدن این خط ارتباطی و اقتصادی به وجود آمد و نمایندگان مردم منطقه در مجلس نیز این درخواست قلبی و یکی از آرزوهای دیرینه مردم شریف شهرستان را از تهران پیگیری کردند و همزمان عملیات بهسازی ۸ کیلومتر از این جاده آغاز شد و در آن سوی مرز نیز نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی و فرماندار و دیگر مسئولان این شهرستان نیر ساکت ننشستند و آنها نیز در حوزه استحفاظی خود با استفاده از امکانات موجود به تعریض و بهسازی جاده عشایری و تنها راه ارتباطی کریق-آرموداق کردند.

اما آنچه که مشخص است با توجه به اهمیت تکمیل این مسیر ارتباطی و نقش موثر آن در رونق اقتصادی هر دو منطقه، روند اجرای این پروژه رضایت بخش نبوده و بسیار کند است و لذا امید می رود با پیگیری های بیشتر مسئولین شهرستان و مساعدت های بیشتر نمایندگان محترم منطقه در مجلس شورای اسلامی طلسم تکمیل مسیر ارتباطی این دو منطقه شکسته شود و در آینده ای نه چندان دور شاهد ارتباط اقتصادی و اجتماعی بیشتر مردم نیر و آرموداق باشیم.

جاده نیر به روستای کریق حدود ۱۲ کیلومتر فاصله دارد و جاده فرعی درجه ۲ (آسفالته) محسوب می شود. از کریق بزرگ تا آرموداق میانه نیز ۲۰ کیلومتر، ۸ کیلومتر در حوزه استحفاظی شهرستات نیر و ۱۲ کیلومتر در حوه استحفاظی شهرستان میانه قرار دارد از آرموداق به خود میانه نیز جاده آسفالته می باشد بنابراین اگر این ۲۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت شود، جاده ارتباطی نیر به میانه نزدیک به ۱۲۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

002

 

بخش کندوان ۸۷ روستا و ۳۶ هزار نفر جمعیت دارد و ۳۶ روستای آن دارای دهیاری است. بخش کندوان در مدیریت آب و خاک مقام اول استانی را دارد و برخی از روستاها این بخش در تولید محصولات کشاورزی رتبه اول استانی را در دست دارند. خروج میانه از بن بست از سمت شهرستان نیر، اتصال به مرکز استان اردبیل و بهره گیری های مطلوب از استعداد های گردشگری شهرستان نیر و سرعین از اهداف احداث این جاده است.

اجرای این پروژه را در مراودات دو شهرستان، رونق اقتصادی، افزایش درآمد عمومی و به طور کلی رفاه حال مردم و رونق بازار دو شهرستان نقش مهمی دارد و وجود استعداد ها و پتانسیل های موجود در شهرستان نیر نظیر واقع شدن در دامنه کوه سبلان، وجود چشمه های آب های گرم و سرد معدنی ، همجواری با مرکز استان و شهرستان سرعین وتردد روزانه نزدیک به ۳۰ هزار خودرو کوچک و بزرگ می تواند در صنعت گردشگری شهرستان میانه موثر واقع شود و احداث این جاده را به اولویت اول تبدیل نماید.

امید می رود با توجه به اهمیت تکمیل این مسیر ارتباطی و نقش موثر آن در رونق اقتصادی هر دو منطقه با پیگیری های بیشتر مسئولین شهرستان و مساعدت های بیشتر نمایندگان محترم منطقه در مجلس شورای اسلامی طلسم تکمیل مسیر ارتباطی این دو منطقه شکسته شود و در آینده ای نه چندان دور شاهد ارتباط اقتصادی و اجتماعی بیشتر مردم نیر و آرموداق باشیم.

1
1