- ارسال کننده: سعید میرزامحمدی تاریخ: ۹۶/۰۱/۰۷

اهمیت انتخابات شوراها در میانه و لزوم انتخاب آگاهانه

شاید در کنار انتخابات ریاست جمهوری ،برخی برای انتخابات شهر و روستا اهمیت خاصی قائل نباشند چرا که تصور می کنند، شوراها نقش چندانی در عرصه ها اجتماعی، فرهنگی، شهری، معماری و مسائل دیگر حوزه مدیریت شهری ندارند و اینکه انتخابات شورا صرفا برای گرم کردن تنور انتخاباتی ریاست جمهوری و تحریک مردم برای مشارکت در این رویداد است اما وقتی موارد و اختیارات شورا را از قانون اساسی پیگیری میکنیم مواردی حائز اهمیت هستند
فصل هفتم قانون اساسی ایران به فعالیت شوراها اختصاص یافته، این فصل شامل اصول صدم تا 106 قانون اساسی است.

انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا از چند جهت دارای اهمیت زیاد است. نخست اینکه پایه‌های یک نظام دموکراتیک را شکل می‌دهد و بعد اینکه انتخابات شهر و روستا به دلیل سادگی و ملموس بودن برای پاسخگویی به نیازهای عینی و منطقه‌ای شکل می دهد و رای‌دهندگان با دقت و جدیت پیگیر آن هستند، این انتخابات تمرین خوبی است برای انتخابات فرادستی و با گستره وسیع‌تر و ملی و عاملی است برای تعمیق دموکراسی در کشور.

نکته مهم دیگر این است که در غیاب احزاب قوی در کشور و در شرایطی که کارکرد حزبی بر انتخابات چندان حاکم نیست، شوراها در سازمان‌دهی نیروها، تقویت رفتار مدنی در رای‌دهندگان و تطبیق برنامه کاندیداها با نیازهای خود و سنجش عملکرد نمایندگان مجلس و ریاست‌جمهوری بسیار موثر است.

خود اعضای شورا، به خصوص در شهرهای کوچک‌تر و روستاها، در شکل‌دهی به رای موکلان خویش در انتخاب بالادستی موثرند.

نکته دیگر در اهمیت شوراهای شهر و روستا، جلوگیری از تبعیض است. چنانچه در اصل یکصدودوم چنین آمده است: «به منظور جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در تهیه برنامه‌های عمرانی و رفاهی استان‌ها و نظارت بر اجرای هماهنگ آنها، شورایعالی استان‌ها مرکب از نمایندگان شورای استان‌ها تشکیل می‌شود.» به طور کلی شوراها در توزیع عادلانه امکانات بسیار موثرند.

نقش شوراها در عمران و آبادانی روستاها و شهرها و امور رفاهی مردم است که اصل یکصدم برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند. همچنین در فصل سوم قانون شوراها در ماده و حدود بند و چندین تبصره وظایف شوراها از قبیل شناسایی کمبودها، نارسایی‌ها و نیازها و ارایه آن به مسوولان ذی‌ربط، انتخاب دهیار و شهردار و نظارت بر انجام وظیفه آنها و نظارت بر حسن اجرای تصمیم‌های شورای اسلامی، پیگیری شکایات اهالی از ادارات حوزه مربوطه از طریق مقامات مسوول، ایجاد زمینه مناسب و جلب مشارکت عمومی در اداره شهر و روستا و ایجاد و توسعه نهادهای مدنی، کتابخانه و مراکز فرهنگی، بهبود و ارتقای فرهنگی اقشار مختلف، به‌ویژه جوانان و بانوان و برنامه‌ریزی در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، آموزشی، محیط‌زیست، حمل‌ونقل و ترافیک، ایجاد زمینه مناسب برای توسعه اشتغال و جلب مشارکت‌های عمومی برای سرمایه‌گذاری جهت فعالیت‌های تولیدی، بررسی برنامه‌های پیشنهادی ارگان‌های اجرایی از نظر تطبیق با ضرورت‌های موجود در حوزه انتخابیه، نظارت بر حفظ و نگهداری تاسیسات عمومی و عمرانی و اموال و دارایی حوزه مربوطه، گسترش مراکز تفریحی، ورزشی و فرهنگی، تصویب آیین‌نامه‌های موردنیاز، تهیه و تصویب بودجه و تفریغ آن، همکاری جهت تهیه و تصویب طرح هادی و جامع و حدود شهر و روستا، برقراری یا لغو عوارض، نظارت بر اجرای طرح‌های مربوط به ایجاد و توسعه معابر، خیابان‌ها، میادین و فضاهای سبز و تاسیسات عمومی، بررسی و تایید طرح‌های هادی و جامع شهرسازی، تشکیل پایگاه رایانه‌ای و اطلاع‌رسانی درباره مصوبات، تصمیمات، عملکرد، بودجه، هزینه و درآمد خود، همکاری با شورای برنامه‌ریزی و توسعه شهرستان و استان در نظارت بر حسن اجرای طرح‌های عمرانی استانی و ملی و... تبیین شده است.

برای برگزاری انتخابات پرشور و هیجان شوراهای اسلامی نیازمند سعه‌صدر، بی‌طرفی و قانونمداری اعضای هیات‌های اجرایی و نظارت و همچنین مراکزی که از آنها استعلام می‌شود هستیم.

همچنین مشارکت جدی و فراگیر مردم در امر انتخاب اعضای شوراها حایزاهمیت است


اما نکته مثبت و مهم در سال های اخیر ،شاهد حضور پررنگ زنان در عرصه انتخابات شورای شهر و روستا هستیم. زنان همان گونه که در تمام عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضور گسترده ای داشته اند در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز حضور پررنگی از خود به نمایش خواهند گذاشت و در میانه نیز طبق شنیده ها از ثبت نام 7 نفر حکایت دارد

بازهم صحبت از حضور و رفتاری آگاهانه در میان است مخصوصا شهرستان میانه که ظرفیت فراوانی در حرکت ها و نگرش های سیاسی دارد

در این میان تعیین معیارها برای مدیریت شهری با استفاده از الگوهای استاندارد حائز اهمیت بوده که با توجه به ظرفیت های موجود باید واقع بینانه و هدفمند باشد و اینکه افراد دارای چه ویژگی های باید باشند جای بحث دیگری است اما سطح علمی و مرتبط ،سلامت کاری و رفتاری ، سابقه و رزومه قوی ،تفکر ، گرایش و حرکت سیاسی و ...

بایدفردی را انتخاب کنیم که صاحب تفکر باشد ، سلامت فرد و اطرافیانش را بررسی کنیم ، فرایند رشد فرد را ارزیابی کنیم اندیشه  ها و برنامه های فرد را تحلیل کنیم و با مقتضیات زمانی و مکانی و شرایط بسنجیم تا افراد را سزاوارانه راهی شورا کنیم .

 

اما امیدواریم که این بار  باز هم حضور در مساجد و چاپ بنر تسلیت و شام و نهار دادن و فرستادن پیامک کارساز نباشد

 

 

1
1