- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۵/۱۰/۱۷

وضع نابسامان بهداشت و درمان در شهرستان میانه/ نارضایتی از طرح تحول نظام سلامت تا رنجی که بیماران متحمل می شوند+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، سلامت یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های حوزه‌ی سلامت در پیش و پس از انقلاب اسلامی است که رابطه پولی – مالی بین پزشک و بیمار را به حداقل رسانده و خوشبختانه پرداخت از جیب بیمار بسیار کم شده و اقشار آسیب‌پذیر جامعه با پرداخت کمترین هزینه از خدمات مطلوبی برخوردار می‌شوند.

 

اما اجرای طرح تحول نظام سلامت فارغ از امکانات و تسهیلاتی که برای آحاد مردم شریف ایران در پی داشته است؛ بدلیل عدم پایبندی سازمان های بیمه گر به پرداخت منظم و به موقع مطالبات و نقض تعهدات فی مابین وزارت بهداشت و پزشکان مبنی بر پرداخت به موقع حق الزحمه و کارانه پزشکان که اکنون موجب تاخیر بیش از یکساله گردیده و در روزهای پایانی سال موجبات مشکلات عدیده معیشتی و مالی برای پزشکان و پرسنل بیمارستان خاتم الانبیاء میانه شده است.

 

چارت نیروی انسانی بیمارستان خاتم الانبیاء میانه نیازمند بازنگری و جذب نیرو

 

طبق بررسی های بعمل آمده از سوی پایگاه خبری میانا، بیمارستان امام خاتم الانبیاء میانه به عنوان یک بیمارستان در سطح جنرال تنها برای تخصص های جراحی عمومی- داخلی- کودکان و زنان چارت تعریف شده دارد این در حالی که بیش از ۹ مختصص دیگر برای ارائه خدمات به همشریان در بیمارستان حاضر می شوند، فارغ از بحث خدمات رسانی و حضور این تعداد پزشک باید گفت بیمارستان میانه آمادگی و بسترها لازم برای ارائه خدمات بهتر از جمله آزمایشگاه و برخی داروهای مورد نیاز با این تعداد از متخصیصن ندارد. وجود این مختصصین  بدون در نظر گرفتن زیرساخت ها و تامین نیروهای انسانی باعث شده تا پرسنل بیمارستان در اختیار این افراد قرار داده شود که این مسئله موجب تحمیل اضافه کاری های اجباری و پایین امدن سطح بازدهی نفرات شده است.

 

طرح تحول سلامت چاهی در دولت یازدهم که با افتادن در آن راه فراری وجود ندارد

 

با روی کار آمدن دولت یازدهم طرح بزرگی به نام طرح تحول نظام سلامت اجرا شد طرحی که کاهش هزینه ها از جیب بیمار و ارتقا شاخص های بهداشت و درمان کشور از اهداف این طرح بود.طرحی ملی که از همان ابتدا با انتقادهای زیادی روبه رو شد چرا که چگونگی تامین بودجه هنگفت این طرح توسط دولت، بزرگترین دلیل منتقدان است.

 

از طرفی شکاف درآمدی بین پزشکان و پرستاری همواره چالش هایی زیادی را تاکنون بین نظام پرستاری و پزشکی به وجود آورده است چرا که پرستاران معتقدند بیشترین میزان مراقبت از یک بیمار بر عهده پرستار است اما کارانه های میلیونی را پزشکان دریافت می کنند.

 

مسئله اختلاف بر سر کارانه های پزشکان و پرستاران و نیز عدم یا تاخیر در پرداخت کارانه تا جایی پیش رفته است که شاهد اعتراضاتی در این خصوص در تنها بیمارستان  شهرستان میانه هستیم.

 

آن ها معتقدند: «کارانه» بخشی از حقوق دریافتی پرسنل کادر درمان است. پرستاران بصورت شبانه روزی در شیفت های سخت و فشرده در جهت توسعه سلامت جامعه تلاش می کنند و در صف اول نبرد با همه گونه بیماری و حادثه هستند و اغلب بخشی از بار وظایف پزشکان را به دوش می کشند و در معرض خطر بیماری های واگیردار و… هستند در دریافت دستمزد خود با مشکلات خاصی نیز مواجه اند تا جایی که مطلع هستیم پرستاران خرم آباد تا ۹ماه کارانه خود را دریافت نکرده اند و علاوه بر مشکلات شغلی و ناعدالتی های متعدد با مشکلات مالی نیز دست و پنجه نرم کنند.

 

متاسفانه دولت ها طی چند سال گذشته به دلیل محدودیت منابع مالی، سهم خود به بیمه ها را پرداخت نکرده اند و ازاین رو صندوق های بیمه گر برای پرداخت حق العلاج بیماران به بیمارستان ها، مراکز درمانی و دانشگاهی دچار مشکل شدند.

 

توزیع کارانه بیمارستان خاتم الانبیاء میانه با در نظر گرفتن ۶۰ درصد سهم پزشکان و ۲۷ درصد پرسنل بعد از گذشت ماه ها هنوز چشم به بیمه های طرف قرار داد از جمله بیمه سلامت و تامین اجتماعی دوخته است.

 

برخی از  کارکنان و پرستاران بیمارستان خاتم الانبیاء معتقدند قبل از اجرای طرح تحول سلامت نهایتاً ظرف سه ماه مطالبات خود از محل کارانه ها را دریافت می نمودندکه با اجرای این طرح گسترش بیمه همگانی علی رغم اضافه شدن فشار کاری زیاد و افزایش مراجعات، دولت توجهی در راستای تامین منابع سازمان های بیمه گر نداشته است.

1111

کسر اضافه کاری پرسنل بیمارستان خاتم الانبیاء میانه از کجا آب می خورد؟۱

 

برخی از پرستاران بیمارستان خاتم الانبیاء در تماس با میانا مدعی کسر ۲۵ درصد از اضافه کاری پرسنل این بیمارستان نیز شده اند در حالی که مسئولین امر با توجیه این مسئله که سقف اضافی پرسنل این بیمارستان نباید بیشتر از ۳۳ هزار ساعت باشد به این تصمیم دست زده اند.

 

طبق بررسی های صورت گرفته میزان اضافه کاری پرسنل بیمارستان خاتم الانبیاء میانه قریب به ۴۴ هزار ساعت است که ۱۱ هزار ساعت بیش از میزانی است که مسئولین شبکه بهداشت و درمان طبق آن اضافه کاری های پرسنل را محاسبه و پرداخت می نمایند.

 

اضافه کاری که علی رغم کمبود نیروی انسانی بصورت اجباری به پرسنل تحمیل شده و حتی کارکنان به گفته خود  نمی توانند از انجام آن بصورت اختیاری سر باز زنند.

 

همانطور که اشاره شد مجموعه پرسنل بیمارستان خاتم الانبیاء میانه در حالی متحمل برخی مشکلات شده اند که به نظر می رسد با راه اندازی و اتمام مراحل بازسازی بیمارستان امام خمینی (ره) و در صورت عدم لحاظ و جذب پرسنل و نیروی انسانی کافی این مشکلات طی ماه های آتی دو چندان خواهد شد.

 

مشکلاتی که در کنار آن میتوان به بدهی های میلیاردی بیمارستان خاتم الانبیاء به شرکت ها مختلف خدماتی اشاره که هزینه های ماهانه اعم از پول برق و آب و گاز و … را نیز میتوان به آن اضافه کرد.

 

 

مدیریت نا کارآمد ضربه سنگینی به پیگره شبکه بهداشت و درمان میانه وارد خواهد ساخت

 

به نظر می رسد اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت یازدهم نه تنها نتوانسه مشکلات سیستم بهداشت و درمان را حداقل در شهرستان میانه به نحوی مطلوب از میان بردارد بلکه در بعضی موارد آن را نیز تشدید  کرده است.

 

وعده های بی سرانجام مسئولین و رئیس شبکه بهداشت و درمان میانه در بهره برداری از بیمارستان مورد بازسازی گرفته امام خیمنی (ره) و همچنین بازسازی و بهسازی بیمارستان خانم الانبیاء به عنوان تنها بیمارستان شهر میانه با بیش از ۴۴۰ پرسنل و ۴۰ متخصص و پزشک در حالی طی سالیان گذشته رقم خورده است که انجام فرایند آن مشاهده می شود در سایه مدیریت ناکارآمد و نبود نظارت صحیح در بسیاری از موارد بودجه های میلیونی به هدر رفته است.

 

طبق بررسی های صورت گرفته روند بازسازی و بهسازی بخش های مختلف بیمارستانی در میانه دست خوش برخی تغییرات شده که رنگ آمیزی درب های بیمارستان خاتم و به سازی آنها و تعویض مجدد در سال گذشته– خرید سرکنسول (روشنایی ) بالای تخت مریض در سال ۹۳ و تعویض آنها در سال ۹۴ – نصب پنجره های جدید در روند بازسازی بیمارستان امام خمینی(ره) و تعویض مجدد آنها –  بازسازی بخش CCU  و تخریب مجدد آن و ادغام با بخش ICU   تنها بخشی از این قبیل اقدمات است که رئیس شبکه بهداشت و درمان میانه باید در قبال آنها پاسخگو بوده و علت این تصمیمات و میزان بودجه های صرف شده و هدر رفته در این پروژه ها را اعلام و شفاف سازی نماید.

 

گزارشات رسیده  همچنین حاکی نشان از این دارد که تجهیزات داخل آمبولانس های بیمارستان میانه مناسب نبوده بطوری که فاقد دستگاه مانیتور قلب و دستگاه تنفس مصنوعی است که این قبیل امکانات در لیست استاندارد دانشگاه علوم پزشکی تبریز لحاظ شده است.

 

 

نارضایتی همشهریان میانه ای  از نحوه ارائه خدمات به بیماران در مراکز درمانی

 

هنوز چند ماهی از  تخریب و بازسازی کلینیک تخصصی الزهرا (س) به عنوان تنها مرکز با قدمت در سطح شهر که بسیاری از مردم بخصوص اهالی روستاهای میانه از وجود مختصصین در آن بهره مند می شدند  نمی گذرد که شبکه بهداشت و درمان با ایجاد کانکس و ساختمانی که به واقع در شان مردم نیست مشکلات بسیاری را برای بیماران پدید آورده است، بطوری که در برخی از روزهای هفته تردد در این مکان واقعاً سخت و دشوار و نوبت گرفتن از پزشکان چندین ساعت بطول می انجامد.

 

حال با در نظر گرفتن وسعت ، جمعیت ، موقعیت، جاده ترانزیتی و سفر مسافرین متعدد در آستانه انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ وضعیت مراکز خدماتی این چنین در شهرستان میانه به عنوان دروازه آذربایجان شایسته مردم این خطه نیست.

 

این انتقادات و وضع موجود در حالی رقم می خورد که روند تخریب کلینیک الزهرا طی ماه های گذشته با تاخیر چندین ماهه مواجه شد بطوری که  حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حامدی در خطبه های نماز جمعه با بیان اینکه ما در شهرمان به دنبال دوای دردمان هستیم و دعواهای فی مابین هلال احمر و شبکه بهداشت ارتباطی به ما ندارد، ادامه داد: برای بازدید از کلینیکی که نامش را کلینیک تخصصی گذاشتند رفتیم و متاسفانه آنجا به هیچ عنوان محل مناسبی برای درمان بیماران نبوده و حقوق اولیه و به حق بیمار و پزشک رعایت نشده و شئونات اسلامی نمی تواند در چنین فضایی رعایت گردد بطوریکه محرم و نامحرم اختلاط دارند و بیماران مختلف در کنار زنان باردار بصورت دسته جمعی معاینه می شوند و این علاوه بر زیر پا گذاشتن حقوق انسانی افراد، خطر انتقال انواع بیماری به فرزندان زنان باردار را نیز بسیار بالا می برد.

 

حال خواسته مردم از مسئولین شبکه بهداشت و درمان و فرماندار شهرستان میانه این است که به وضعیت موجود در محل موقت این کلینیک توجدی جدی داشته و مشکلات آن را با مدیریت صحیح از میان بردارند.

2222

 

تنها کلنیک تخصصی شهرستان در آستانه تعطیلی

۲ سال پیش به همت جمعی از پزشکان اولین کلنیک تخصصی شهرستان که در نوع خود بعد از کلنیک های تبریز ، اولین در شهرستان های استان بود افتتاح شد.  این کلنیک که با نام امام علی(ع) مشغول ارائه خدمات تخصصی به بیماران می باشد با حدود ۱۱ پزشک متخصص در ۲ سال گذشته خدمات درمانی ارائه کرده اند که جای قدردانی دارد.

 

 اما اخیراً و در پی عدم همکاری موثر دانشگاه علوم پزشکی استان با این مرکز تخصصی درمانی و پرداخت نشدن حقوق و مزایای پزشکان و کادر اجرایی، انگیزه پزشکان متخصص برای حضور در این مرکز (که انصافاً خدمات ارزنده ای به شهروندان ارائه می کردند) کم رنگ شده و دیگر تمایلی به ادامه فعالیت در این کلنیک ندارند.

 

گزارش نشریه محلی قافلان نیز در طی روزها اخیر در کنار بررسی های صورت گرفته از سوی پایگاه خبری میانا از محل کلنیک امام علی(ع) حکایت از سرگردانی بیماران در این محل دارد. یک بیمار سالخورده که به همراه دخترش روی پله های این کلنیک نشسته بود به خبرنگار قافلان گفت: دومین روز پیاپی است که برای ویزیت بیماریش به این محل مراجعه می کند که پزشک معالج اش نیست و می گویند مرخصی رفته در حالی که در امروز شنیدیم دربیمارستان ویزیت می کنند.

 

مریض دیگری که در هوای سرد زمستان پتویی به خود پیچیده و روی دوش فرزنداش در حال خروج از کلنیک است می گوید: پزشکانی که در این مرکز ویزیت می کنند مطلب خصوصی ندارند و بیماران آنها مجبورند سختی های زیادی را برای ویزیت در بیمارستان متحمل شوند.

 

اگر وضع به همین منوال ادامه یابد احتمال تعطیلی تنها کلنیک تخصصی شهر  وجود دارد و می طلبد که فرماندار و نمایندگان محترم شهر برای رفاه حال شهروندان دست به کار شده و با هماهنگی متولیان امر مانع از تعطیلی آن شوند.

 

بدون شک بیمار است و رنجور. نه تاب و توان هزینه های سنگین دارو و درمان را دارد و نه می تواند در خانه بماند و منتظر مرگ باشد، طرحی که به عنوان طرح تحول سلامت در ایران شروع به کار نموده است را باید یکی از استثانئات در دنیای مدیریت نظام سلامت نام برد؛ چه انکه امروز دولتی در قرن بیست و یک  در حال اجرای طرحی در حوزه ی سلامت با دهها هزار میلیارد تومان هزینه برای آن است که هنوز مشخص نیست چه کسانی این طرح را تدوین کرده اند ودر کجا این طرح مطالعه شده است. دقیقا شبیه به توافق برجام در موضوع هسته ای وغیره در حالی در حال اجراست که هنوز منتقدان این طرح جوابی قانع کننده برای سوالات خود نیافته اند.

 

1
1