- ارسال کننده: باغلاما تاریخ: ۹۵/۰۹/۰۲

قطار میانه- اردبیل با صرف ۳۰۰ میلیارد هزینه به ایستگاه بلاتکلیفی رسید

بنام خدا

12سال پیش عملیات اجرای راه آهن میانه – اردبیل به عنوان یکی ازمطالبات مهم ساکنان طرفین آغاز شد و با اینکه آهنگ کندی داشت اما تا سال 94 با صرف هزینه ای بالغ بر 300 میلیارد تومان پیش می رفت. پروژه ای که از همان ابتدا با اما و اگرهایی شروع و پس از گذشت چند سال با موانع بزرگی مواجه شد، که بی توجهی به شرایط توپوگرافی و عدم بررسی های کارشناسی و مطالعات دقیق در زمان طراحی پروژه را بیش از پیش نمایان می کرد. مشکلاتی که به ایجاد اختلاف نظرها در خصوص تداوم روند ساخت این پروژه در شرایط فعلی و در نهایت پس از صرف هزینه های هنگفت به توقف و بلاتکلیفی انجامید .

%d9%82%d8%b7%d8%a7%d8%b1-%d9%85%db%8c%d8%a7%d9%86%d9%87 

به گزارش یول‌پرس، به نقل از جوان آنلاین، در سال۱۳۸۴پروژه ساخت خط ریلی میانه –اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتراز ایستگاه زاویه در شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی آغازو مقرر شد به تدریج وارد منطقه کوهستانی شده و به شهرستان اردبیل برسد. به دلیل اهمیت ایجاد ارتباط بین شهرستان میانه به عنوان شاهراه ارتباط ریلی شمالغرب و اردبیل به عنوان دروازه تجارت خارجی از مرزهای شمالی، مدت زمان اتمام پروژه ۵ سال در نظر گرفته شد. سال ۹۱ عملیات احداث ایستگاه راه اهن مرکزی نیز اغاز شد و درنهایت قرار بود تا سال ۹۵ قطار میانه به اردبیل برسد.

‌از آنجا که مسیر عبور این خط آهن در منطقه ای کوهستانی واقع شده و برای احداث آن نیاز به حفر چندین تونل و ساخت پل بود، از چند سال پیش برخی کارشناسان و مسئولان از جمله نمایندگان مردم اردبیل در مجلس نهم معتقد بودند مسیر راه آهن میانه به اردبیل به دلیل وجود تونل‌های فراوان و دره‌های زیاد؛ بسیار خطرناک است و از انجا که پس از اتمام پروژه احتمال رانش زمین و ریزش کوه و خرابی پل ها وجود دارد، چاره ای جز توقف این پروژه ملی و جابجایی مسیر این خط اهن وجود ندارد. ضمن اینکه این جابجایی می تواند سبب کاهش هزینه های مسیر راه اهن سراب اردبیل نیز شود. اما این نظرات با تعویض نمایندگان مجلس مسکوت ماند و حالا برخی از نمایندگان مجلس دهم مصرند این خط آهن با همین شرایط باید هر چه سریع تر تکمیل و به بهره برداری برسد. چرا که معتقدند تاکنون به طور میانگین سالانه حدود ۳۰میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه صرف شده و در صورت ادامه این روند با احتساب مبالغ کلان مورد نیاز، حداقل در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان لازم است که با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و مالی دولت، اتمام آن بیش از ۴۰ سال طول می کشد و اردبیل همچنان از داشتن خط آهن محروم می ماند!

این تنها گوشه ای از مشکلات این پروژه است چرا که حالا بحث جانمایی ایستگاه راه اهن اردبیل هم مزید بر علت شده و می توان گفت پروژه ملی مذکور را معلق کرده است

سال ۹۱ همزمان با عملیات کلنگ زنی ایستگاه مرکزی راه آهن اردبیل در مسافتی د رحدود ۱۰-۱۵ کلیومتری شهر اردبیل وزیر راه وقت اعلام کرده بود امکان انتقال پروژه ایستگاه راه‌آهن به مکانی مناسب‌تر قابل بررسی است! اظهاراتی که نشان می دهد از همان زمان تردیدهایی در خصوص جانمایی نامناسب مکان ایستگاه وجود داشته و حالا پس از گذشت ۴ سال برخی مسئولان استان از جمله استاندار اذعان می کنند ایستگاه قطار اردبیل در منطقه‌ای بادخیز و برف‌گیر قرار دارد که با کوچکترین تغییرات هوایی به خصوص در فصل زمستان می‌تواند دسترسی شهروندان به ایستگاه راه‌آهن را سخت و سبب ایجاد مخاطرات جانی و مالی شود. از این رو شهروندان خواستار توقف هر چه سریعتر اجرای پروژه ایستگاه راه اهن اردبیل در مکان فعلی هستند!

موانع موجود برسر راه اتمام این پروژه به خوبی نشان می دهد که به دلیل ضعف ناشی از مطالعات و طراحی های اولیه، مسسیر راه اهن اردبیل –میانه با توجه به مشخصات زمین‌شناسی و ژئوتکنیکی خاص با پیچیدگی‌های فنی و اجرایی روبرو شده که جز با تصمیم گیری های دقیق و برنامه ریزی اصولی رفع نخواهد شد. این در حالی است که همچنان اختلاف نظرها در خصوص تداوم پروژه به شیوه فعلی و توقف و جابجایی آن ادامه دارد و با این تفاسیر معلوم نیست ارزوی دیرینه اردبیلی ها برای پیوستن به شبکه مرکزی راه اهن کشور تا چه زمانی به طول می انجامد

1
1