- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۵/۰۸/۳۰

شمارش معکوس برای تکمیل دو خطه شدن راه ریلی میانه-بستان آباد

111

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از خط ریلی راه‌آهن تهران  قزوین بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری مهرصبا به نقل از نصر، طول خط آهن قزوین- تهران 142 کیلومتر است. این مسیر ریلی هم‌اکنون از تهران به سمت کرج در حال چهارخطه شدن و از کرج به سمت قزوین در حال دوخطه شدن است. همچنین محمد باقر نوبخت از مسیر خط ریلی قزوین – رشت نیز بازدید کرد. این خطوط ریلی در راستای تکمیل طرح بزرگ کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال جنوب در حال ساخت است.
 مسیر ریلی قزوین به رشت و رشت به آستارا که در نهایت بندر آستارای ایران را به آستارای آذربایجان متصل خواهد کرد از مهم‌ترین خطوط واصل کریدور بین‌المللی شمال – جنوب محسوب می‌شود که ساخت این محورهای باقی مانده بسرعت در ایران و آذربایجان با سرمایه گذاری مشترک دو کشور در محور‌های مختلف در حال انجام است. کریدور شمال - جنوب مسیری است که از سمت کره، چین، سنگاپور و هند، کالاها را به سمت اروپا و روسیه انتقال می‌دهد. مسیر ایران میانبری برای انتقال بارهای ترانزیتی از خلیج فارس و بندرعباس به آستارا و از آنجا به کشور جمهوری آذربایجان و در نهایت به مسکو و کشورهای اروپایی است. یکی از حلقه‌های واسط کریدور شمال - جنوب، مسیر آستارا - آستارا است که به طول 10 کیلومتر شهر آستارا در ایران را از طریق پل به شهر آستارا در جمهوری آذربایجان متصل می‌کند. این پل در حال ساخت است و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. راه‌آهن قزوین - رشت و آستارا نیز در حال ساخت است و تا پایان امسال محور قزوین به رشت تکمیل و محور رشت به آستارا با سرمایه‌گذاری کشور جمهوری آذربایجان ساخته می‌شود.
خط آهن قزوین - رشت 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
 محمد باقر نوبخت همچنین در بازدید از محل اجرای عملیات خط آهن قزوین - رشت گفت: این مسیر ریلی هم‌اکنون دارای 75 درصد پیشرفت فیزیکی است.

نوبخت در جریان بازدید خود از خطوط ریلی استان قزوین افزود: طرح خط آهن قزوین - رشت تا پایان کار دولت یازدهم تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد. وی ادامه داد: با تکمیل و بهره‌برداری از این مسیر ریلی، خط آهن کشور از آستارا در استان گیلان به بندر آستاراخان در جنوب روسیه متصل و در نهایت نیز به مسیر بین‌المللی ریلی ملحق می‌شود.

نوبخت اضافه کرد: بهره‌برداری از این مسیر می‌تواند به رشد و توسعه استان‌های قزوین و گیلان شتاب ببخشد و بار ترافیکی جاده‌های این دو استان را نیز کاهش دهد. معاون رئیس جمهوری در این بازدید از نزدیک با جزئیات فنی اجرای این طرح ریلی آشنا و دستورهای لازم جهت تسریع در ادامه این طرح صادر شد. طول مسیر ریلی قزوین - رشت 164 کیلومتر است. این مسیر ریلی پس از بهره‌برداری دارای هفت ایستگاه خواهد بود. 

وی اظهارکرد: با توجه به سیاست‌های دولت برای توسعه شبکه حمل و نقل از جمله در حوزه ریلی، در کنار این طرح، تا پایان امسال چهارخطه شدن راه‌آهن تهران - کرج و دو خطه شدن راه‌آهن کرج - قزوین را شاهد خواهیم بود. نوبخت اضافه کرد: راه‌آهن قزوین به زنجان نیز تا پایان دولت یازدهم دوخطه می‌شود و به لحاظ اعتباری نیز مشکلی برای ادامه کار در طرح‌های یاد شده وجود ندارد.

معاون رئیس جمهوری همچنین گفت: با برنامه‌ریزی دولت، شش مرکز استان نیز به شبکه حمل و نقل ریلی متصل خواهند شد و کار اجرای طرح‌های مربوط به آنها تا چند ماه آینده تکمیل می‌شود. خطوط راه‌آهن دو ریلی کشور به 1300 کیلومتر افزایش می‌یابد.


معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تا پایان کار دولت یازدهم طول خطوط راه‌آهن دو ریلی کشور به 1300 کیلومتر افزایش می‌یابد. محمدباقر نوبخت با اشاره به برنامه دولت برای ایجاد یا گسترش خطوط ریلی یادآور شد: برهمین اساس تلاش می‌شود تا پایان کار دولت، طرح‌های ریلی تهران، همدان، کرمانشاه، مراغه - ارومیه و میانه - بستان آباد به پایان برسد. به گفته نوبخت، جاده‌های در دست ساخت قزوین - تنکابن و قزوین - کلاچای نیز بدون مانع در حال انجام بوده و مشکل اعتباری برای اجرای آنها وجود ندارد. وی در رابطه با موضوع تخصیص اعتبار برای اجرای مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهوری نیز گفت: همه اعتبارهای پیش‌بینی شده در این رابطه تخصیص یافته و حتی ریالی از این بابت به دوره‌های بعد موکول نخواهد شد چرا که اجرای مصوبات دارای زمانبندی مشخص شده‌ای هستند.

1
1