- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۵/۰۸/۲۲

کشت کلزا در 300 هکتار از اراضی زراعی شهرستان میانه

1111

مدیر جهادکشاورزی شهرستان میانه از کشت کلزا در 300 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان در سال 95 و افزایش کشت این محصول نسبت به سال گذشته خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری مهرصبا،شهرام ایرانی پور در گفت و گویی،  افزود: با توجه به عدم استقبال کشت کلزا در سال زراعی گذشته، کارشناسان و مسئولان مدیریت جهادکشاورزی شهرستان میانه جهت انجام به موقع تعهدات شهرستان در ترویج عملی کشت کلزا، از اوایل سال زراعی 95 شروع به فعالیت‌های لازم جهت مکان‌یابی این محصول با انجام مراجعات مکرر به مزارع، بازدید از شهرستان‌های مجاور، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ملاقات‌های حضوری چهره به چهره و تلاش‌های بسیار نمودند که منجر به آماده سازی 300 هکتار اراضی در خصوص عملیات زراعی کشت کلزا شد.

وی اظهار کرد: این در حالی است که عملیات انجام شده در ترویج و مکان یابی این محصول رشد قابل ملاحظه ای نسبت به سال  گذشته داشته و از پنج هکتار به 300 هکتار در سال زراعی جدید افزایش یافته است.

ایرانی پور حمایت‌های لازم در رابطه با کشت این محصول از دهم شهریور ماه با تهیه بذور اصلاح شده فرانسوی آغاز شد که 90 هکتار به صورت کاملاً مکانیزه و با دستگاه ریزدانه کار و 25 هکتار در راستای کشاورزی حفاظتی به صورت کشت مستقیم و مابقی به مقدار 195 هکتار نیز به صورت دستی در سطح شهرستان کشت شد.

وی ادامه داد: بیشترین سطح کشت مربوط به مرکز جهادکشاورزی حومه به میزان 100 هکتار، ترکمنچای 70 هکتار و کله بوز 65 هکتار می باشد.

ایرانی پور همچنین افزود: شهرستان میانه با جذب چهار دستگاه ریزدانه کار و همچنین کشت مستقیم برای اولین بار نسبت به کشت این محصول اقدام نموده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان میانه گفت: در راستای اجرای طرح مشترک بین المللی ایکاردا در سطح استان، جلسات مربوطه با حضور کارشناسان مرکز تحقیقات و کارشناسان مربوطه این مدیریت و با حضور زارعین فعال مراکز شهرستان در خصوص ترویج ارقام جدید گندم اوحدی، کراس سرداری، کراس سهند، هشترود، باران و جو خارجی ترکیه، جو لاردن، جو انصار، جو سهند و مقایسه با کشت ارقام قبلی برگزار شده و کارشناسان مربوطه به ارائه نکات فنی و لازم و مزیت‌های کشت ارقام جدید در توسعه بهره وری اقتصای منطقه با توجه به افزایش میزان تولید 20 الی 30 درصدی این محصول در هر هکتار کردند. 

1
1