- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۵/۰۸/۰۷

عدم توانایی مسئولان شهرستان میانه در تحقق اقتصاد مقاومتی/ سونامی بیکاری و سردرگمی مسئولان

سردرگمی مسئولان شهرستان میانه، دوری از رسانه‌ها، عدم نظارت کافی بر آنها، رها شدن موضوع اقتصاد مقاومتی و توجه به منافع و تحرکات حزبی دلیلی برای عدم اجرای موفق این موضوع بوده است.

به گزاش پایگاه اطلاع رسانی میانه نیوز، رهبر انقلاب سال جدید را به مقوله اقتصاد اختصاص دادند و این به آن معنا است که در این زمینه مشکلات فراوانی وجود دارد که خط مشی یک سال آینده کشور باید بر مبنای آن برنامه‌ریزی شود.

اینکه رهبری پس از گذشته دو سال از عمر دولت این سال را به مسائل اقتصادی نامگذاری می‌کنند، به نظر می‌رسد ناشی از نارضایتی‌ ایشان از عملکرد دولت بوده است و با تاکید بر مسئله اقتصاد مقاومتی بار دیگر  لزوم اجرای این امر را به همه به‌ویژه دولت گوشزد می‌کنند.

با نگاهی به بندهای ابلاغ شده از سوی رهبری مبنی بر اجرای اقتصاد مقاومتی در می‌یابیم که اقتصاد خود را باید به وسیله احیای تولید داخلی و مصرف این تولیدات به جای استفاده از وسایل مشابه خارجی، تاکید بر همکاری قوای سه گانه در اجرای اقتصاد مقاومتی و اینکه به این پرسش پاسخ دهیم که در شرایط بحرانی چه اقدامی باید انجام دهیم، تنظیم و تعریف کنیم.

با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد دولت همچنان در این زمینه موفق نبوده است و این امر به تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها مربوط می‌شود، که کثرت واردات کالا و زمین‌گیرشدن واحدهای تولیدی کشور و افزایش آمار بیکاران، دلیل بر ناکامی دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی است هرچند دولتمردان و شخص آقای رئیس جمهور در هر فراز بیان خود، از اقتصاد مقاومتی بگویند و آن را با نام مقام معظم رهبری بیارایند.

شاید در ابتدا مسئولان با ارائه عملکردی، اقدام به نشان دادن برخی تحرکات نیمه‌جان و کم‌رمق‌خود در این زمینه بپردازند و آن را بزرگ جلوه دهند، اما آنچه مشخص است به فرموده رهبری باید این اقدام‌ها برای مردم قابل لمس باشد که به نظر می‌رسد اینگونه نیست.

همانطوری‌که همه‌ می‌دانیم مشکل و معضل اصلی امروز کشور بیکاری وعدم اشتغال جوانان است، به طوری‌که در بسیاری از خانواده‌ها حضور افراد بیکار بر رنج خانواده‌ها افزوده است.

کاهش قدرت خرید مردم و دست و پنجه نرم کردن آنها با مشکلات اقتصادی، تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها، ورشکستگی‌های گسترده صاحبان صنایع و افراد صاحب فعالیت‌های خرد، اخراج کارگران شرکت‌ها و کارخانه‌ها و ده‌ها مورد دیگر نشان‌دهنده کوتاهی‌های گسترده در این زمینه است.

به همین ترتیب شهرستان میانه نیز از این موضوع بی‌بهره نمانده است و در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ناموفق بوده است.

این نگاه موفق نبودن اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در میانه بر اساس نگاه مردم است، مردمی که در حال حاضر با مشکلات فراوانی همانند سایر نقاط کشور دت و پنجه نرم می‌کنند.

آمار بالای بیکاری در میانه 

بیکاری و رکود در شهرستان میانه وِرد زبان همگان است و این امر باعث شده تا جوانان برای اشتغال به شهرهای دیگر رفته و یا گاهی از کشور خارج شوند، چرا که طی این دهه ۱۷۰۰ نفر به این شهرستان وارد شده که ۱۰۶۶ نفر در نقاط شهری و ۶۳۴ نفر در نقاط روستایی ساکن شده‌اند؛ از طرف دیگر در همین مدت ۲۰۲۴ نفر از این شهرستان خارج شده‌اند که خالص مهاجرت آن ۳۲۴- نفر بوده است و این امر متاسفانه نشانگر این است که تعداد افراد مهاجر از رجوع کننده بیشتر است.

بالا بودن نرخ بیکاری در شهرستان میانه یکی از موضوعاتی است که باید توجه ویژه ای به آن شود زیرا هم اکنون بالای ۸هزار بیکار در این شهرستان وجود دارد، نرخ بیکاری در آن ۱۳ درصد است در حالی که نرخ بیکاری استان ۱۰ درصد است.

سردرگمی مسئولان شهرستان میانه

به گزارش خبرنگار میانه نیوز، سردرگمی مسئولان شهرستان میانه، دوری از رسانه‌ها، عدم نظارت کافی بر آنها، رها شدن موضوع اقتصاد مقاومتی و توجه به منافع و تحرکات حزبی دلیلی برای عدم اجرای موفق این موضوع بوده است، به این ترتیب باید اینگونه پرسید وظیفه ما و مسئولان در اجرا و اقدام و عمل به شعار سال و راهکارهای عملی تحقق شعار سال ۹۵ چیست؟!

به نظر می‌رسد، مسئولان میانه توانایی لازم در تحقق اقتصاد مقاومتی را ندارند و شاید این به دلیل عدم توانمندی مسئولان بالادستی باشد، به هر حال برخی تحرک‌های حزبی نیز می‌تواند در عدم اجرای این موضوع تاثیر بگذارد.

 

نگارنده: محمد زینالی

 

1
1