- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۵/۰۷/۲۷

شهید آوینی، سیدی از تبار آذربایجان و روستای "آوین" میانه/ نگاهی به زادگاه اجدادی سید شهیدان اهل قلم

با اینکه شهید آوینی اهل شهر ری است ولی مستندات حاکی از آن بود که اصالت اجدادی سید شهیدان اهل قلم به روستایی به نام «آوین» در شهرستان میانه بر می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از میانه، شهریور ۱۳۲۶ شهر ری شاهد ولادت شیرمردی آذری بود که در بزرگسالی، با ابزار هنر، قلم و رسانه به احیای ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس پرداخت و در تاریخ این کشور ماندگار شد. سید مرتضی آوینی در دانشگاه، رشته معماری خواند ولی بعد از پیروزی انقلاب ایران بنا به ضرورت‌های انقلاب آن را کنار گذاشت و به فیلم‌سازی پرداخت.

سیدمرتضی در این راه آثار ماندگار زیادی از خود به یادگار گذاشت، «روایت فتح» بارزترین اثر این شهید است که با وجود گذشت سال‌ها از تولید این گنجینه با ارزش، همچنان روح دوران دفاع را زنده نگه  می‌دارد.

آوینی برای زنده نگه داشتن آرمان‌های انقلاب و دفاع مقدس از جان خود گذشت و در این مسیر بیستم فروردین ماه ۱۳۷۲ در منطقه فکه در حال آماده سازی مستند دفاع مقدس «شهری در آسمان»، مین باقی مانده از جنگ ایران و عراق به عنوان «جامانده کاروان شهدا» برگزید و به یاران شهیدش پیوست.

وقتی بعد از شهادت آوینی بارها این جمله وی را که پس از اتمام سری نخست مجموعه «روایت فتح» نوشت را مرور می‌کنیم، به عاشقانگی، عمق اعتقاد و پشتوانه قلم و دوربین وی پی می‌بریم:

«سعی کردم که خودم را از میان بردارم تا هرچه هست خدا باشد و خدا را شکر بر این تصمیم وفادار مانده‌ام»

 

شهید آوینی در کلام رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب هم پس از شهادت شهید سیدمرتضی آوینی با تاکید بر اینکه کارهایی که ایشان داشتند نباید زمین بماند تصریح کردند: این کارها، کارهای باارزشی بود. معلوم می‌شود ظرفیت خیلی بالایی داشتند که این‌قدر کار و این ‌همه را به ‌خوبی انجام می‌دادند. مخصوصا این "روایت فتح" چیز خیلی مهمی است.

 

حضرت آیت الله خامنه ای اذعان داشتند: من حدس می‌زنم اگر ایشان زنده می‌ماند و ادامه می‌داد، این کار خیلی اوج پیدا می‌کرد. حالا هم باید این برنامه دنبال شود. تازه در همین میدان هم منحصر نیست. یعنی بازآفرینی آن فضا از راه خاطره‌ها یکی از کارهاست. در باب جنگ و ادامه برنامه "روایت فتح" کارهای دیگری هم شاید بشود انجام داد.

 

رهبر معظم انقلاب در ادامه می فرمایند: من با ایشان خیلی کم، هم‌صحبت شدم. منتها آن گفتارهای تلویزیونی را از سال‌ها پیش می‌شنیدم و به آنها علاقه داشتم. هرچند نمی‌دانستم که ایشان، آنها را اجرا می‌کند ولی در ایشان همواره نوری مشاهده می‌کردم.

 

ایشان در ادامه افزودند: من یک نور و یک صفا و یک حالت روحانی در ایشان حس می‌کردم و همین‌جور هم بود. همین‌ها هم موجب می‌شود که انسان بتواند به این درجه رفیع شهادت برسد.

 

رهبر معظم انقلاب همچنین فرمودند: اگر ما به حوزه آن شهادت و شهید و خانواده شهید نزدیک می‌شویم برای خاطر خودمان است. بنده خودم احساس احتیاج می‌کنم. برای ما افتخار است که هرچه می‌توانیم خودمان را به حوزه‌ شهادت و این شهید نزدیک کنیم.

 

 نگاهی به زندگی پدر شهید آوینی در روستای آوین شهرستان میانه

 

با اینکه شهید آوینی اهل شهر ری می باشد ولی شنیده و مستندات حاکی از آن بود که اصالت اجدادی سید شهیدان اهل قلم به روستایی به نام «آوین» در شهرستان میانه بر می گردد.

 

این شنیده ها ما را به روستای آوین کشاند تا از صحت این موضوع گزارشی تهیه کنیم.

111

 

یکی از روستائیان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه پدر و پدربزرگ شهید آوینی در این روستا زندگی می کردند، اظهار داشت: پدر شهید آوینی در آن زمان از این روستا رفت و در تهران ساکن شد و در آنجا ازدواج کرد.

وی افزود: در تهران ثمره این ازدواج سید مرتضی شده که بعد از متولد شدن وی، آن ها به شهر شاهی (قائم شهر امروزی) رفته و در آنجا ساکن شده اند و دقیق نمی دانم مرتضی در بزرگسالی ازدواج کرده است یا نه ولی میدانم که در جنگ شهید شده است؛ خداوند رحمتش کند.

این ریش سفید با بیان اینکه صیاد نام پدر شهید آوینی بود، افزود: شهید آوینی اصالتا اهل روستای آوین است ولی در شهر ری متولد شده است لذا من تا خیلی وقت پیش نمی دانستم نام پسر صیاد چیست ولی بعدها یکی از روستائیان عکس فرزند صیاد را نشان داد و گفت که این را می شناسی؟ من نیز گفتم خیر بعد او گفت که این پسر صیاد است؛ شهید سید مرتضی آوینی.

وی تصریح کرد: در آن زمان نام خانوادگی پدر شهید آوینی «بدلی» بود و بعدها بعد از اینکه به تهران رفتند در آنجا شناسنامه جدید گرفته و اسم فامیلی خود را آوینی کردند.

 اجداد شهید آوینی اهل روستای آوین شهرستان میانه هستند

یکی دیگر از روستائیان آوینی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آوینی، اظهارداشت: اجداد شهید آوینی اهل روستای آوین شهرستان میانه هستند که در آن زمان در این روستا مالک وجود داشت و چون بسیاری از روستائیان نمی توانستند زیر بار ظلم مالک بروند و سرخم کنند، بخاطره همین، صیاد، پدر شهید آوینی در آن زمان از این روستا رفتند.

وی افزود: صیاد بعد از اینکه از اینجا رفته و در تهران ازدواج کرد، ثمره این ازدواج سید مرتضی آوینی شد و بعد از گذر زمان ها، او در راه حق به شهادت رسید.

 سکونت سید کبری، عمه شهید آوینی در روستای آوین

یکی از ریش سفیدان روستای آوین به ما گفت که عمه شهید آوینی در این روستا زندگی می‌کند و خانه وی را به ما نشان داد.

به سراغ سید کبری، عمه شهید آوینی رفتیم و او را از خانه اش صدا زدیم و بعد از کمی حرف زدن، وی اینگونه ماجرا را برای ما بازکرد:

من سید کبری، عمه شهید سید مرتضی آوینی هستم که پدر مرتضی در اینجا ازدواج کرده بود که با دوستانش این روستا را ترک کرد و شهر شاهی (قائم شهر) امروزی رفت و در آنجا ساکن شد و دیگر نیامد.

وی گفت: هر چقدر سراغ او را گرفتیم و پیگیر وی شدیم، نتیجه ای نداد و بعدها پسرعمویم که الان مرحوم شده، در آن زمان او به دنبال صیاد (پدر شهید آوینی) رفته بود که زن وی او را پنهان کرده بود و گفته بود که می رود و به خانواده شان می گوید و آنها به دنبال من آیند و مرا می برند.

عمه شهید آوینی خاطرنشان کرد: بعدها پدر، مادر و خواهرانم به رحمت خدا رفتند و این ها نیز دوبرادر به نام های صیاد و میرمحمد برادران من بودند که میر محمد را نیز در زمستان بهمن برد و فوت کرد و در این بین فقط من ماندم و من نیز چون هیچ جایی را نمی شناختم که به دنبال او بروم و بیاورمش. اینطور شد که مرتضی رفت و در راه دین شهید شد.

 

 گزارش از محمد زینالی

 

 

1
1