- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۵/۰۷/۲۲

وقتی حال بیمار در بیمارستان بدتر میشود/ ضعف مدیریتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان میانه

111

ضعف مدیریتی شبکه بهداشت و درمان میانه سبب شده است که در نحوه مدیریت صحیح بیمارستان‌های شهرستان میانه و نظارت بر نحوه بهداشت و درمان این اماکن کوتاهی شود و بیماران نیز از این موضوع شاکی باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از میانه، شهرستان میانه وسیع‌ترین شهرستان استان آذربایجان شرقی می‌باشد که باوجود ظرفیت‌های بالقوه و زمینه‌های مناسب، متأسفانه در بخش بهداشت و درمان با مشکلات جدی روبه‌رو است.

کمبود نیروی بهداشتی و درمانی در بیمارستان‌های میانه

با توجه به وجود دو بیمارستان در این شهرستان که یکی از آنان در آستانه افتتاح است، کمبود نیروی بهداشتی و درمانی در بیمارستان‌های میانه غوغا می‌کند، به‌طوری‌که اگر این بیمارستان در حال بازسازی، آماده استفاده شود، مطمئناً هر دو بیمارستان دچار مشکل جدی خواهند شد.

از سویی، خستگی شدید کادر پرستاری به دلیل کمبود نیرو در بیمارستان‌های شهرستان باعث می‌شود که در ارائه خدمات مطلوب به بیماران دچار مشکل شده و از سوی دیگر بعضاً غفلت‌هایی در مراقبت‌های درمانی رخ می‌دهد که منجر به مرگ بیمار می‌شود.

باوجود کمبود کادر پرستاری فشار کاری مضاعفی بر پرستاران وارد می‌آید. این امر می‌تواند در نحوه درمان و رسیدگی به بیماران هم خود را نشان دهد؛ چراکه به علت نبود نیروی کافی پرستار مجبور است به هر دو بیمارستان شهرستان در امر خدمات‌دهی و درمان کمک‌رسانی کند که این امر آنان را خسته می‌کند و شاید این سفیدپوشان از انجام واقعی رسالت خود بازبمانند.

بی‌توجهی به وضعیت مصدومان حادثه محور میانه – تهران

چند روز پیش که واژگونی اتوبوس در محور میانه – زنجان 26 مصدوم برجای گذاشته بود، 18 تن از این مصدومان به بیمارستان خاتم‌الانبیا میانه و 5 مصدوم به بیمارستان امام خمینی میانه انتقال‌یافته بودند که بیشتر مصدومان این حادثه از وضعیت نامناسب بهداشتی و درمانی بیمارستان‌های میانه گله‌مند بودند.

یکی از این مصدومان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با انتقاد از ارائه خدمات در این بیمارستان، اظهار داشت: من از تهران به سمت هادی شهر برای انتخاب واحد با این اتوبوس حرکت کرده بودم که این حادثه برای ما اتفاق افتاده ولی متأسفانه پرسنل بیمارستان به ما رسیدگی نمی‌کنند.

وی افزود: از دیشب تاکنون که حدود 12 ساعت گذشته هنوز پرسنل بیمارستان دریغ از یک چای و یک لقمه نان به ما رسیدگی نکرده‌اند و الان نیز حدود 40  دقیقه است می‌خواهم به سرویس بهداشتی بروم ولی متأسفانه کسی نیست کمک کند تا من بروم.

این فرد با انتقاد از اینکه برای رفتن به سرویس بهداشتی باید التماس کنم، گفت: متأسفانه کسی به داد ما نمی‌رسد لذا یک بیمارستان باید همیشه آمادگی این‌گونه حوادث را داشته باشد و ما از وضعیت بهداشتی و درمانی بیمارستان خاتم‌الانبیاء شهرستان میانه بسیار ناراضی هستیم.

یکی دیگر از این مصدومان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به مدیریت بسیار ضعیف بیمارستان خاتم‌الانبیاء شهرستان میانه، گفت: از صبح ساعت 6 تاکنون 50 فقره فرم داده‌اند و ما پرکرده‌ایم و حال سؤال من اینجاست که آیا کاغذ پر کردن بی‌مورد مهم است یا رسیدگی به وضعیت بد مصدومان حادثه؟

وی از کاغذبازی بیش‌ازحد و رسیدگی نکردن به وضعیت مصدومان انتقاد کرد و افزود: من راننده ماشین سنگین هستم و به بیمارستان نقاط مختلف کشور رفته‌ام ولی در هیچ کجا اندازه این بیمارستان شهرستان میانه کاغذبازی نمی‌کنند.

این مصدوم افزود: دست فرزندم را به عمل نوشته‌اند ولی الان بیشتر از چند ساعت است معلوم نیست که این دکترها کجایند و از ساعت 6 صبح فرزند بیچاره‌ام اینجا سرگردان است و در بیمارستان کسی به فریادشان نمی‌رسد.

وی تأکید داشت که «خدا پای کسی را به بیمارستان میانه باز نکند» و این امر  بیشتر به این موضوع برمی‌گردد که بیمارستان‌های این شهرستان خدمات مطلوبی ندارند.

این مصدوم با بیان اینکه سایر مصدومان باوجود حال نابسامان و خراب از دراز کشیدن در روی برخی تخت‌های بیمارستان که ملافه آن شاید روزها تعویض نشده بود امتناع می‌کردند، تأکید کرد: ملافه برخی تخت‌ها خونی بودند و به نظر می‌رسید که چند وقت است آنها را نشسته و تعویض نکرده‌اند.

ضعف مدیریتی شبکه بهداشت و درمان میانه

با این اظهارات می‌توان دریافت ضعف مدیریتی شبکه بهداشت و درمان میانه در نحوه مدیریت صحیح بیمارستان‌های شهرستان میانه و نظارت بر نحوه بهداشت و درمان این اماکن، می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل این نارضایتی‌ها از بیماران باشد.

کمبود شدید نیروی پرستار در بیمارستان‌های میانه و از همه مهم‌تر عدم پرداخت معوقات کاری چندماهه پرستاران این شهرستان، باعث شده است که در برخی مواقع کادرهای درمانی بیمارستان رغبتی به فعالیت بهینه و خدمت به بیماران نداشته باشند.

با تمام این اظهارات باید اشاره کرد که مهم‌ترین نکته در بررسی وضعیت بیمارستانی فارغ از خدمات و زحماتی که از سوی عوامل درمانی کشیده می‌شود، وضعیت نابسامان بهداشتی است، نکته‌ای که باید سرلوحه مراکز درمانی شهرستان میانه باشد اما به دلایل متعدد این موضوع کمرنگ بوده و با غفلت مواجه است.

تمامی این مشکلات که بارها مطرح‌شده بی‌پاسخ‌مانده و دراین‌بین تلاش چندهفته‌ای خبرنگار تسنیم در میانه برای پاسخگویی مسئول شبکه بهداشت و درمان شهرستان میانه بی‌نتیجه ماند.

گزارش از محمد زینالی

1
1