- ارسال کننده: مهدی قاسمی* تاریخ: ۹۵/۰۶/۱۰

فواید ومضرات پیوستن شهرستان میانه به استان زنجان


با سلام . از گذشته های دور برای اداره بهتر هر ناحیه کشور واحد های خاصی را در نظر میگرفتند که در گذشته ساتراپ نام داشته است و مانند ساتراپ آذربایجان ساتراپ فارس ساتراپ ماد  در زمان بعد از اسلام نام واحد های حکومتی ناحیه ای به امارت تغییر نام داد و بعد از چند صد سال نام استان را گرفت که هنوز یادگار انرا در اسم بعضی از کشورها که از ایران جدا شدندو پسوند استان یعنی ستان را دارند مانند پاکستان افغانستان ترکمنستان ازبکستان قرقیزستان قزاقستان و... حال از تاریخچه ان هم بگذریم در استان آذربایجان شرقی شهرستان میانه بزرگترین استان هست اما بعلت اینکه دورترین شهر استان به تبریز با 170 کیلومتر هست دچار محرومیتی فراوان شده حال همین جاده ارتباطی دوطرفه و خطرناک میباشد و رنج عذاب زیادی برای همشهریان عزیز برجای میگذارد موضوعی که از مدت های مدید مدنظر میانه ای ها و استان های های مجاور بوده است حل این مشکل اداری است و ان جدایی شهرستان میانه از استان آذربایجان شرقی و پیوستن به استان زنجان میباشد حال من به شخصه میخواهم از فواید و مضرات همچنین طرحی را بازگو کنم . فواید: 

1_ نزدیکی شهرستان میانه به زنجان در مقایسه با تبریز  حداقل 60 کیلومتر مسیر زنجان کوتاهتر از مسیر تبریز هست 

2_ امنیت بیشتر راه زنجان در مقایسه با جاده تبریز که همگان میدانیم جاده قره چمن قابل مقایسه با جاده سرچم که هموار صاف هست وهمچنان که ادامه مسیر ان بصورت آزادراهی تا زنجان میباشد 

3_ مسیر بسیار نزدیکتر زنجان برای مهاجران میانه ای ساکن تهران بطوری که فاصله زنجان با پایتخت 300 کیلومتر هست و میانه ای ها در راه خود از تهران به میانه میتوانند کارهای اداری خود در زنجان انجام دهند که قابل مقایسه با فاصله 620 کیلومتری تبریز نیست 

4_ ارتباط ریلی کوتاه میانه با زنجان بطوری که با قطارحدودا یک ساعت فاصله با زنجان میباشد و در مقابل فاصله 6 ساعته  ریلی با تبریز .

5_ چون جاده میانه به زنجان مستقیم وصل میشود اهمیت بیشتری برای زنجان دارد و بزرگراه شدن اتصال ان تا میانه .تا تبریز که مسیر آزادراه ان از میانه هم نمیگذرد و برایش اهمیتی ندارد 

6_زنجان به پایتخت نزدیکتر میباشد و همیشه استان زنجان الویت بیشتری نسبت به استان آذربایجان شرقی در طرح های ملی دارد. نمونه زنجان بسیار زودتر صاحب آزادراه شد و یا دو خطه شدن راه اهن تهران زنجان و که حال میدانیم استان آذربایجان شرقی همیشه در الویت بعد از استان زنجان میباشد بواسطه فاصله کم زنجان با تهران و همواری ان .

7_  میانه در استان زنجان بعد از شهر زنجان مهمترین شهر استان زنجان تبدیل میشود در حالیکه فعلا میانه در استان آذربایجان شرقی بعد از مراغه مرند و بناب تبریز چهارمین شهر مهم ان هستیم  و جزو شهر های درجه چندم بواسطه فاصله زیاد با تبریز از نظر مرکز استان آذربایجان شرقی محسوب میشویم 

و مضرات این جدایی برای استان آذربایجان شرقی و شهرستان میانه که بیشتر معنوی است :

1 _ کوچک شدن استان آذربایجان شرقی و بالتبع کم اهمیت شدن ان که با تشکیل استان ارسباران فقط ناحیه ای کوچک از نام آذربایجان خواهد ماند

2_ استان آذربایجان شرقی بزرگترین شهرستان و مساحت خودرا و 30 درصد منابع ابی استان آذربایجان شرقی ازدست میرود که موقعیت تبریز را در ایران در مقایسه با اصفهان و استان فارس و خراسان رضوی کاهش میدهد

3_ کنترل راه های شریانی استان آذربایجان شرقی مانند آزادراه زنجان تبریز از دست تبریز خارج میشود بطوریکه برای زنجان آزادراه بعد از سرچم که متصل به میانه میشود دیگر اهمیتی ندارد و مسافران تبریز  شاهد بدترین اسفالت را خواهند بود حالکه دیگر کنترل ان بعهده راهداری زنجان خواهد بود 

4_ اکثریت خطوط ریلی ارومیه اردبیل تبریز از میانه میگذرد که تبریز کنترل انرا ازدست میدهد 

حال بهترین وضع برای میانه مرکز استان شدن هست که فعلا محال هست و مراغه الویت بیشتری دارد چون میانه به هیچکدام از شهرهای اطراف خود ارتباط بزرگراهی ندارد و یکی از دلایلی که مهندس نایبی بزرگراه میانه هشترود مطرح میکردند فراهم اوردن فرصت مرکز استان شدن میانه که حال مراغه ای ها با تصویب آزادراه هشترود و مراغه و بزرگراه با بناب و ملکان در الویت میباشند  و هم درای فرودگاه میباشند حال خود میدانیم میانه در مقابل مراغه بازنده هست .و بهترین راه پیوستن به استان زنجان و یا گرفتن خود استقلال بیشتر از تبریز برای بودجه های عمرانی میباشد .اما در شرایط فعلی و ادامه این وضع میانه در استان آذربایجان شرقی به محرومترین نقطه از نظر بیکاری شاخص کیفیت راه ، اب شرب ، بهداشت تبدیل شده است و لزوم این تغییر رویه ای اتفاق بیفتد و پیشنهاد دارم نمایندگان شهرستان و سیاستمداران با نفوذ میانه ای مانند مهندس هاشمی استاندار تهران  ، مهندس فایقی ، کیافر، مهندس میدانی معاون وزیر نیرو مهندس حسینی  رییس آزادراه تهران شمال وکاپیتان شهبازی با در میان گذاشتن این مسئله با ریاست جمهوری مقدمات انرا فراهم کنند با همکاری افراد سرشناس و مشهور و اندیشمند علمی و ادبی میانه ای 

1
2
1 2