- ارسال کننده: قادرحسن زاده تاریخ: ۹۵/۰۵/۲۰

استاد نایبی در گفتگوی اختصاصی با قافلان؛ اهل حاشیه نیستم

استاد نایبی

استاد صابرنایبی جزو معدود هنرمندان موفق شهرمان است که هنرش را به صورت علمی و تخصصی دنبال می کند. بسیاری از خانواده های علاقه مند به موسیقی، نایبی را با اجرای کنسرت های کارگاهی که توسط هنرجویانش اجرا می شود، می شناسند. این دانش آموخته هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان در سال 1386 و پس از چندسال دوندگی مداوم اولین آموزشگاه موسیقی شهرستان را با نام "آوا" پایه گذاری کرده و از آن پس موسیقی را به صورت علمی به مقاطع مختلف سنی آموزش می دهد. کار حرفه ای نایبی با پایه ریزی گروه موسیقی سنتی "آوای سیم هفتم" ادامه یافت و تا به حال بیش از چندین کنسرت موسیقی در سطح کشور برگزار کرده است.

در یکی از روزهای گرم و پرترافیک کاری تابستان به آموزشگاه آوا رفتم تا درباره هنر و برنامه هایش با او گفتگو کنم. حضورخانواده های علاقه مند به همراه فرزندانشان با آلات مختلف موسیقی، حس خوبی به انسان می داد. مشتاقانی که دوست دارند فرزندانی هنرمند تحویل جامعه دهند.

از او درباره همین حس خوب سوال می کنم.

نایبی: حساسیت خانواده ها به علاقه فرزندانشان ستودنی است. بزرگ ترین سرمایه هر خانواده تربیت فرزندانی مسئولیت پذیر و تحویل آن به جامعه است که در این راستا رویکرد مردم خوب شهرم به آموزش و یادگیری هنر موسیقی به صورت علمی قابل تحسین است. چرا که آموختن موسیقی از سنین پایین باعث شکل گیری شخصیت باوقار و تاثیر گذار در افراد می شود.

قافلان:عمده فعالیت های شما قبل از راه اندازی آموزشگاه در چه قالبی بود؟ 

نایبی: قبل از ورود به دانشگاه آواز ایرانی کار می کردم البته بدون استاد و با تقلید از آوازهای قدما به خصوص برنامه گلها. ولی بعد از ورود به دنیای تحصیلات تکمیلی و آشنایی آکادمیک با این هنر، قدم های نخستین را باراهنمایی های هنرمند ارجمند مهرداد جیحونی در اصفهانبا نواختن تار ایرانی آغاز کردم و با معرفی ایشان محضر استادهوشنگ ظریف در تهران رسیده و قریب به 5 سال از وجودشان بهره ها بردم. از سال 83 به محضر استاد کیوان ساکت رسیدم که راهکارهای ارزنده ایشان در تاسیس آموزشگاه برایم راهگشا و دلگرم کننده بود و همواره از راهنمایی های ایشان بهره برده و استفاده کرده ام.  علاوه بر اساتید ذکر شده، افتخار شاگردی هنرمندانی چون بهزاد رواقی و آقای دکتر مانی جعفری داشته ام،  بنابراین بعد از گذراندن دوره های مختلف آموزشی، روال کارهایم تغییر کرد و با انتخاب تار ایرانی به عنوان ساز حرفه ای خود، فعالیت هایم را در این شاخه ادامه دادم.

قافلان: جرقه راه اندازی آموزشگاه موسیقی در میانه چگونه زده شد؟

نایبی: در طول دوران تحصیل، خلاء موجود در شهرستان را به خوبی حس کردم. اینکه بچه های علاقه مند به موسیقی از آموزشهای علمی محروم بودند مرا بر آن داشت تا عزم خود را برای ایجاد یک مرکز آموزشی با متدهای علمی و دانشگاهی جزم کنم که با راهنمایی اساتید بزرگوارم علی الخصوص استاد ساکت به نتایج خوبی هم دست یافتیم.

قافلان: در حال حاضر کدام سازهای موسیقی در آموزشگاه آوا تدریس می شود؟

نایبی: اکثر سازهای ایرانی را به علاقه مندان آموزش می دهیم.

قافلان: با توجه به کثرت سازهای ایرانی، مدرس این سازها بومی شهرستان هستند؟ یا از شهرهای دیگر هم دارید؟

نایبی: اساتید مرتبط در بخش سازهای سنتی مثل سنتور، تار و سه تار، عود، نی، تنبک، آواز ایرانی، دف و ویلن، همچنین سازهای آذری همچون تار آذری، قوپوز، کمانچه آذری، دایره و ناغارا. سازهای کلاسیک مثل گیتار در سه سبک (پاپ، کلاسیک و فلامنکو) همگی بومی شهرستان هستند و زحمت تدریس و آموزش علاقه مندان را به عهده دارند. در برخی شاخه های موسیقی  همچون سازهای کمانچه، پیانو، ساکسیفون و هارمونیکا هم در صورت نیاز از شهرهای تبریز و زنجان اساتیدی را دعوت می کنیم.

قافلان: اصولاً آموزش موسیقی از چه سنی شروع می شه جناب نایبی؟

نایبی: موسیقی کودک از سن 5 تا 8 سالگی شروع میشود که سازهای بلز و فلوت در این مقاطع سنی تدریس می شود و بعد از گذراندن این دوره ها، هنرجویان ساز تخصصی خود را با راهنمایی و مشاوره اساتید آموزشگاه،  انتخاب و شروع به آموزش می کنند.

قافلان: آموزشگاه آوا از سال 86 شروع به فعالیت کرده، با تعاریفی که شما از فعالیت های هنری خود دارید قطعاً باید موفقیتی هایی هم در این زمینه کسب کرده باشید. از این موفقیت ها برای خوانندگان ما بفرمائید.

نایبی: من معتقدم که هنرمند برای هنرمند بودن، انتخاب می شود و اگر در این راه خالص نباشد به حاشیه رانده خواهد شد. به همین دلیل معتقدم که حق هنر بر گردن ماست و باید به معنای واقعی در این راه خالص بود، همین موضوع را اگر بتوانم به هنرجویانم آموزش دهم، هنر بزرگی کرده ام و این موفقیت بزرگی برای مجموعه آواست. همیشه سعی کردم در بطن جامعه و فعالیت های تخصصی خودم باشم و اهل حاشیه هم نیستم. در بحث موفقیت در جشنواره ها هم آموزشگاه ما پرچم اش بالاست و سال گذشته 7 نفر از هنرجویان آوا تا نیمه نهایی انتخابی کشوری در تک نوازان شهر تهران بالا رفتند که اشکان 8 ساله (پسرم) در تار ایرانی منتخب کشوری شد.

قافلان: از برنامه های آتی خود که برای هنر شهرمان در نظر دارید بگید.

نایبی: به فکر ایجاد هنرستان غیرانتفاعی موسیقی در شهرستان هستیم که قدم های نخست آن برداشته شده و امیدوارم تا 2 سه سال آینده شاهد افتتاح آن باشیم تا علاقه مندان موسیقی بتوانند وارد این هنرستان شده و با دریافت دیپلم موسیقی فارغ التحصیل بشوند.

قافلان: اخیراً  از علاقه مندان به آواز شنیدم که در صدد فراخوانی در خصوص شیوه صداسازی آواها و ... برای مداحان و قاریان شهرستان و آوازخوان ها هستید، در این مورد میشه بیشتر توضیح بدید؟

نایبی: بلی ما یک تیمی از اساتید آواز تشکیل دادیم تا علاقه مندان به این رشته را به صورت تخصصی آموزش دهیم و این فراخوان شامل کلیه علاقه مندان به آواز در سطوح مختلف را شامل می شود. که استقبال خوبی هم شده  و در حال برنامه ریزی و برگزاری این دوره هستیم.

قافلان: کنسرت جدیدی که بیست و هشت و بیست و نهم مرداد برگزار میشه(نسیم سحر)، در چه وضعیتی هست؟

نایبی: الحمدالله خوب پیش می رود. کلیه مراحل آن انجام شده و در حال بلیط فروشی برای اجرا هستیم. امیدواریم همشهریان عزیز مثل گذشته با حضور خودشون مشوق کارهای گروه  ما شوند.

قافلان: اعضای گروه نوازنده گان و خواننده گروه همان اعضای ثابت هستند یا تغییری هم داشته؟

نایبی: خواننده کنسرت آقای عیسی فرزان راد از تهران هستند و بقیه اعضاء همان گروه آوای سیم هفتم هستند. و البته با کمی تغییر و با حضور نوازدگان میهمان از تهران و شهرهای دیگر.

قافلان:از یاریگران آوایی هم اسمی ببرید

نایبی:تشکر ویژه از زحمات همسر عزیزم که همواره مشوق و یار و یاور من بوده اند و به عنوان مربی موسیقی کودک(ارف) در آموزشگاه فعالیت دارند و از خانواده های عزیز هنرجویان علاقه مند به موسیقی و سپاس از حمایت های اداره محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین قدردانی از زحمات اساتید گرامی و همکاران عزیزم در آموزشگاه بخصوص برادران عزیزم عادل و یاسر که ستون های آوا هستند.

به امید روزی که آموزش موسیقی از فروشگاهها جمع و در محیط های علمی و سالم انجام شود چرا که ما مدیون شاگردان خودمان هستیم و اگر تخصص این کار را نداریم نباید با سرنوشت علاقه مندان به موسیقی بازی کنیم و با مقطعی فکر کردن، علاقه و استعداد بچه ها را هدر ندهیم.

قافلان: و سخن آخر

نایبی:دعا برای سلامتی استاد شجریان عزیز

قافلان: سپاس از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

نایبی: با آرزوی موفقیت برای شما

1
1