- ارسال کننده: حسین بهتری تاریخ: ۹۵/۰۴/۱۹

کتاب آموزشی ویژه رانندگان و فعالان عرصه حمل و نقل عمومی درون شهری میانه تدوین شد

مهندس واحدی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر میانه و حومه ضمن تبریک عید سعید فطر از تدوین و چاپ کتاب آموزشی ویژه رانندگان و دست اندرکاران حمل و نقل عمومی درون شهری خبر داد و ضمن تأکید بر اهمیت آموزش، تشرح کرد: آموزش رانندگان و آشنایی آنان با مسائل اجتماعی و وظایف قانونی و جایگاه اجتماعی خود، مطمئناً باعث مطلوبتر شدن فعالیت ایشان و فراهم نمودن رضایت مندی شهروندان و در نهایت لذت بردن از کار و تلاش روزانه را در پی خواهد شد. به همین منظور سازمان اتوبوسرانی و قبل از آن سازمان حمل و نقل همگانی شهر میانه و حومه با سرلوحه قرار دادن اهمیت آموزش و بالا بردن سطح دانش و فرهنگ رانندگان، پس از برگزاری چندین دوره کلاسهای مختلف آموزشی، اقدام به تدوین کتابی جهت منسجم نمودن آموزش و استفاده رانندگان و شهروندان محترم نمود.

وی در ادامه افزود مجموعه مذکور در شش فصل شامل معرفی شهر میانه ، معرفی سازمان ، آشنایی با قوانین و مسائل تاکسیرانی و حمل و نقل عمومی ، راننده و مسافر و برخی مطالب مهم و کاربردی مرتبط با شغل رانندگی با نگاه ویژه به رانندگی خودروی حمل و نقل عمومی درون شهری تدوین شده و نگارش اول آن در هزار جلد چاپ و در اختیار رانندگان و علاقمندان قرار می گیرد.

در مقدمه کتاب آمده است:

یکی از شاخه ها و گرایشهای مدیریت شهری که از اهمیت بسیار بالایی در توسعه پایدار شهری محسوب می شود؛ "مدیریت حمل و نقل عمومی" می باشد. چرا که حمل و نقل پل ارتباطی بین کلیه بخشهای مختلف جامعه بوده و در صرفه جویی زمان و مصرف انرژی نقش بسزایی دارد.

حمل و نقل تأثیر عمیق و مستقیمی در ارتباط افراد، محیط زیست و سلامت جامعه  داشته و توسعه پایدار را به دنبال دارد. لذا توسعه شهرها و تمرکز جمعیت و سرمایه در شهرها و نیز توجه به حمل و نقل عمومی درون شهری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بایستی مدیریت و فعالیت حمل و نقل عمومی نیز همراه با سایر برنامه های اجرایی و مطالعاتی گسترش یابد و دانش و فرهنگ ارائه دهندگان خدمات به مسافرین غنی تر گردد.

افزایش کارایی سازمان ها و گروه های کاری و اجتماعی در گرو افزایش کارایی نیروی انسانی است و افزایش کارایی منابع انسانی در گرو آموزش و افزایش و توسعه دانش و مهارت و ایجاد رفتارهای مطلوب برای انجام موفقیت آمیز مشاغل است.

البته آموزشهایی می تواند باعث ایجاد افزایش کارایی گردد که هدف دار، مداوم و پرمحتوا بوده و توسط کارشناسان، اساتید و مربیان با تجربه اجرا گردد. این آموزشها می تواند نیروی انسانی یک سازمان را به حرکت درآورده و در ارتقاء کیفیت و کمیت کارهای آنان موثر باشد.

تجربه نشان داده که تغییر در مسیر حرفه ای مشاغل اجتناب ناپذیر است و توجه به آموزش و توسعه منابع انسانی در مسیر این تغییرات تنها پلی است که می تواند به بهره وری مناسب منجر شود. این نکته مهم است که هزینه های آموزشی را نباید جزو هزینه های مصرفی به حساب آورد، بلکه بایستی سرمایه گذاری برای آینده تلقی نمود.

با وجود اینکه ممکن است برخی از رفتارهای انسان واکنش در برابر محیط یا رفتارهای دیگران باشد، ولی به نظر می رسد بیشتر رفتارهای انسان براساس آموخته های او است. آموزش عامل اساسی در تعالی انسان هاست و این تعالی می تواند در بهبود روابط کار اثربخش باشد و فردی که محاسن و مزایای کار خود را خوب بشناسد از کار خود لذت خواهد برد و رضایت خاطرش را فراهم خواهد ساخت و آگاهی موجب جلوگیری از سوء تفاهمات شده و منجر به ایجاد ارتباطی صحیح در فعالیتهای گروهی و اجتماعی افراد می گردد.

بنابراین آموزش رانندگان و آشنایی آنان با مسائل اجتماعی و وظایف قانونی و جایگاه اجتماعی خود، مطمئناً باعث مطلوبتر شدن فعالیت ایشان و فراهم نمودن رضایت مندی شهروندان و در نهایت لذت بردن از کار و تلاش روزانه را در پی خواهد شد.

به همین دلیل سازمان اتوبوسرانی و قبل از آن سازمان حمل و نقل همگانی شهر میانه و حومه با سرلوحه قرار دادن اهمیت آموزش و بالا بردن سطح دانش و فرهنگ رانندگان، پس از برگزاری چندین دوره کلاسهای مختلف آموزشی، اقدام به تدوین کتابی جهت منسجم نمودن آموزش و استفاده رانندگان و شهروندان محترم نمود.

مجموعه حاضر که با بهره گیری از قوانین مرتبط با حمل و نقل عمومی درون شهری تهیه شده، مباحثی کاربردی از جمله قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و برخی مطالب مهم و کاربردی مرتبط با شغل رانندگی با نگاه ویژه به رانندگی خودروی حمل و نقل عمومی به آن اضافه شده، تقدیم صاحب نظران و رانندگان زحمتکش می گردد تا با مطالعه آن به دانستنی ها و داشته های خود بمنظور ارائه خدمات مطلوبتر بیافزایند.

لازم به ذکر است این مجموعه عاری از عیب و نقص نبوده و انتظار می رود اساتید و سروران معظم با راهنماییهای خود، ما را در تدوین نگارشهای بعدی یاری نمایند.

ضمناً لازم می دانم از شهردار محترم و شورای محترم اسلامی شهر میانه ، شورای محترم و هیأت مدیره محترم سازمان که در تهیه و تدوین این مجموعه همکاری و راهنمایی های لازم را داشته اند کمال تشکر و قدردانی را به عمل آورده و همچنین از آقای بهتری مسئول واحد صدور پروانه سازمان که با کوشش و تلاش قابل تقدیر خود در به سر انجام رسیدن این مجموعه مؤثر بوده اند، سپاسگزاری نمایم.

واحدی

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهر میانه

 کتاب آموزشی ویژه رانندگان و فعالان عرصه حمل و نقل عمومی درون شهری میانه تدوین شد

1
1