- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۵/۰۳/۰۵

نگاهی به جایگاه مسجد شهدا در میانه/ از جذب پایدار جوانان تا جریان سازی فرهنگی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی میانا، مساجد در اسلام، همواره کانون جذب تربیت دینی جوانان بوده است و مردم و مربیان دینی و مذهبی به آن توجه کرده‌اند. تحولات روزافزون دنیای مدرن‌ و تهاجم فرهنگی در عصر جهانی‌شدن از یک‌سو و تربیت دینی جوانان به‌مثابه‌ی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های عالمان تربیتی و فرهیختگان دینی مسلمان ازسویی‌دیگر‌ اهمیت مسجد را در تربیت دینی بیش‌ازپیش روشن کرده است.

اقدامات فرهنگی و معنوی که در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد صورت می‌گیرد علاوه بر تربیت انسان‌های متعهد، زمینه شناسایی و پرورش افراد بااستعداد درزمینه های مختلف را نیز فراهم می‌کند.

نقش مهم و تأثیرگذار کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در ترویج و گسترش سبک زندگی ایرانی اسلامی که مسجد شهدا در شهر میانه نیز نمونه‌ای بارز از آن‌ها است، باعث شده تا شخصیت‌های تأثیرگذار و پایبند به اصول و ارزش‌های اسلامی امروز در جایگاه‌های مختلف در شهرستان میانه و حتی کشور در خدمت مردم باشند.

مسجد شهدا هم‌اکنون بیش از ۳۰ سال از فعالیت فرهنگی آن می‌گذرد و در سایه مدیریت صحیح متولیان برنامه‌های فرهنگی و مذهبی آن توانسته نقش محوری در تربیت و خودسازی بسیاری از جوانان و همشهریان در سنین مختلف ایفا کند.

111

حاج اسماعیل قره داغی سرپرست مجمع قاریان قرآن کریم و کانون منظران ظهور در گفتگو با خبرنگار میانا با تشریح اهم اقدامات و فعالیت‌های مسجد شهدا در طی ۳۰ سال گذشته گفت: فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی مسجد شهدا ازجمله دعای ندبه و کلاس‌های قرآنی در سه سطح دانشجویی، راهنمایی و آزاد در طول سال می‌باشد.

سرپرست مجمع قاریان قرآن کریم و کانون منظران ظهور میانه با اشاره به این موضوع که کلاس‌های قرآنی و آموزه‌های دینی در تابستان به‌منظور پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود، افزود: عزاداری‌ها، سینه زینی و سخنرانی علمای بزرگوار و همچنین مراسمات و یادواره‌های مختلف از دیگر فعالیت‌های مسجد شهدا است که توانسته صدها نفر از همشهریان را مورد بهره‌مندی قرار دهد.

حاج اسماعیل قره داغی گفت در سایه این فعالیت‌های مداوم مذهبی و فرهنگی، امسال از سوی بیت رهبری تعداد ۵ نفر از اعضای فعال مسجد شهدا به توفیق دیدار رهبر انقلاب اسلامی (مد) نائل آمدند.

وی گفت: تمامی فعالیت‌های ما در مجمع قاریان قرآن کریم و کانون منتظران ظهور از طریق کمک‌های مردمی اداره شده است که این نشان از جایگاه و اعتماد مردم به خادمان خود در این عرصه است.

قره داغی در خصوص مزین شدن این مسجد به نام شهدا نیز گفت: افتخار فعالیت و تربیت یافتن شهید میانجی اولین شهید شهرستان میانه و بیش از ۳۰ شهید دیگر در دوران انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نیز از این محله و مسجد باعث شده تا مسجد شهدا از جایگاه خاص معنوی در بین مردم میانه برخوردار باشد.

مسجد شهدا به‌عنوان یکی از قطب‌های فرهنگی و مذهبی در شهرستان میانه بشمار می‌آید که توانسته با برگزاری مداوم نماز جماعت و ادعیه مختلف در طول سال در رشد و پرورش بسیاری از جوانان تأثیرگذار باشد.

222

فضای این مساجد در همان نگاه اول پر از شور و شوق جوانان و جنب‌وجوش به‌منظور اجرای مراسمات فرهنگی و مذهبی است که نمود آن به عینه قابل‌مشاهده است و هر شخص هر کاری که از دستش برمی‌آید مضایقه نکرده و وقت و انرژی خود را در مسیر اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ارزش‌ها و باروهای دینی به کار می‌گیرد.

ایجاد انگیزه و مشوق با دستان خالی و لطف ولی قلبی آکنده از حساس پدرانه حاج اسماعیل قره داغی، باعث شده تا هم‌اینک بسیاری از والدین کودکان خود را از همان ابتدا به سمت مجموعه‌های فرهنگی و قرآنی سوق دهند.

نباید فراموش کرد که مسجد مهمان خانه خدا در زمین، جایگاه نزول برکات و خیرات آسمانی، خانه راز و نیاز، عشق و محبت، صفا و صمیمیت، ایثار و رحمت، تجلّی بهشت خدا در زمین، محل آرامش موحدان است. مکان آن، بهترین قطعات زمین است و فرشتگان، با اهل آن همنشین می باشند.

آنچه از بررسی نقش مسجد در صدر اسلام به دست می آید، جامعیت مسجد در همه زمینه های عبادی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی، نظامی، قضایی و… است.

با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی رحمه الله ، مساجد نیز همانند دوران صدر اسلام جایگاه واقعی خود را باز یافتند؛ به طوری که نیروهای فعال در مساجد، به طور مستقیم در متن انقلاب شرکت جستند.

از آن پس مساجد نقش پایگاه ارتباطی مردم را بر عهده داشتند و در شرایط حساس نهضت اسلامی توانستند به انسجام نیروهای مردمی بپردازند. علاوه بر این، بسیاری از برنامه های انقلاب مانند انتخابات شوراهای محلی، کانونهای بسیج و دیگر ضرورتهای زمان در مساجد انجام گرفت.

امیدواریم مسئولین و متولیان امر در شهرستان میانه با ارج نهادن به فعالیت های خود جوش و مردمی مساجد نمونه که انصافاً در مراسمات، چه از اعیاد گرفته تا عزاداری ها جور بسیاری از ادارات و سازمان هایی را می کشند که فقط نامی از آن ها باقی مانده است، حمایت لازم را داشته و به قوت و ماندگاری این قبیل حرکت ها تدوام بخشند.

 

 

نگارنده: سید محمد علی حسینی

 

1
1