- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۵/۰۲/۲۲

کشت گندم و دانه کلزا با روش آبیاری قطره ای برای اولین بار در شهرستان میانه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، استفاده از علم روز کشاورزی، بهره گیری از آبیاری قطره ای به جای شیوه سنتی غرقابی و تنوع بخشی به محصولات تولیدی از جمله مهمترین عواملی است که سوددهی بالا و موفقیت را برای کشاورزان رقم می زند.

محرم انگوتی، کشاورز اهل میانه با التزام به همین اصول توانسته در حرفه خود موفق باشد و برای اولین بار با بهره گیری از آبیاری قطره ای توانسته اقدام به کشت گندم و دانه کلزا کند.

این کشاورز بسیجی که توانسته با تکیه با طرح های بسیج سازندگی و عمل به اقتصاد مقاومتی با وجود کم آبی های موجود در مجموع ۷ هکتار زمین های دیم گندم و دانه های کلزا را برای اولین بار در شهرستان میانه بصورت قطره ای کشت کرده است.

به گفته کشاورزانی که از این روش برای آبیاری زمین های خود بهره می برند، در حدود یک و نیم میلیون تومان برای هر هکتار هزینه در بر دارد که با خرید ۱۰ توپ نوار تیپ برای هر هکتار صورت می گیرد.

همچنین افزایش کمی و کیفی محصولات زراعی در این روش نسبت به روش سنتی بسیار مشهود است.

111

 

روش آبیاری قطره ای به عنوان روشی موثر در مبارزه با کم آبی های مطرح است هم اینک برای هر هکتار با کمک بلاعوض ۷ میلیون تومانی جهاد کشاورزی نیز همراه است.

 

اهمیت طرح های بارانی و قطره ای در زراعت به لحاظ کمبود منابع آب بسیار مهم است و کشاورزان شهرستان میانه نیز با وجود ۴۳ سد که بیشترین تعداد سد در کشور بشمار می آید، می تواند در پایاب سدها از کمک بلاعوض ۸۵ درصدی جهاد کشاورزی از میزان برآورد کل طرح آبیاری قطره ای نیز بهره مند شوند.

 

دارندگان صاحبان چاه های مجاز نیز می توانند با طرح های خود را بصورت یکپارچه و مشترک بین کشاورزان و زمین های زراعی هم جوار نیز از محل کمک بلاعوض آبیاری قطره ای بهره مند شوند.

 

222

به نظر می رسد با اندک حمایت دولت در کاهش هزینه های خرید نوار تیپ برای کشاورزان، استقبال از اجرای طرح آبیاری قطره ای نیز از سوی کشاورزان بیش از پیش افزایش یاقته و زمین های مستعد زیر کشت روند.

سرهنگ پاسدار جعفر غیابی فرمانده سپاه میانه به همراه سید خلیل حسینی مسئول بسیج سازندگی ناحیه نیز با حضور در محل مزرعه های نمونه شهرستان از نزدیک با طرح های در دست اجرا و آزمایشی آبیاری قطره ای بازدید به عمل آورده و به مشکلات کشاورزان در حوزه تولید و فروش محصولات رسیدگی کردند.

333

 

همچنین لازم به ذکر است بسیج سازندگی سپاه میانه در سال ۹۴ در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی بیش از ۳ میلیاردتومان تسهیلات اشتغالزایی ارائه کرده است.

عرصه‌های اقتصاد مقاومتی همچون پرورش دام سبک و سنگین، پرورش ماهیان سردابی و گرمابی، پرورش قارچ، پرورش زنبور عسل، پرورش محصولات گلخانه‌ای و … همچنین در عرصه صنایع تبدیل بسته‌بندی محصولات غذایی، خشک کردن میوه و سبزیجات، خرد کردن میوه و سبزیجات، تولید مربا و ترشیجات و … از جمله مهم ترین طرح های مورد جمایت بسیج سازندگی میانه در سالهای گذشته بوده است.

 منبع : http:///?p=49919

 

1
1