- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۵/۰۲/۲۲

معرفی اسطوره دو و میدانی ایران؛ مرحوم توران شادپور +تصاویر

111

222

 

به گزارش صدای میانه، دقایقی پیش معرفی توران شادپور توسط محمدصادق نائبی، در سوپرگروه ورزشکاران میانه به اتمام رسید که مشروح آن خدمتتان ارائه می شود:

دقیقا به 50 سال پیش می رویم. سال 1345 و دختر 14 ساله ای به نام توران شادپور در دبیرستان فرمانفرمائیان میانه. زنگ ورزش را یادمان هست که جدی نه ما جدی می گرفتیم نه مدرسه!

در این دبیرستان در زنگ ورزشی معلم ورزش به استعداد دختری در دویدن پی می برد که نه مربی دیده و نه تمرین کرده و نه امکانات و تجهیزات ورزشی داشته است. جالب آنکه توران همیشه به والیبال علاقه داشت و در زنگ ورزشی به سمت توپ و تور می رفت اما بصورت اتفاقی استعداد او کشف شد و در دوی کوتاه 100 متر با اختلاف عجیبی از همکلاسی ها جلو می افتد.

معلم ورزشی برای اینکه دقیقتر به استعداد او پی ببرد، طول دویدن را چند دور می کند اما باز این دختر با فاصله زیادی پیشتازی می کند.

این جرقه به زودی این دختر را به چهره تاریخی ورزش تبدیل کرد طوری که به مدت 40 سال رکوردش در آسیا تکان نخورد.

او توران بود. توران شادپور. متولد 1331 در شهر میانه.

با کشف این استعداد که خود توران شادپور نیز از آن بی اطلاع بود، او را به مسابقات مدارس میانه فرستادند و او در تمامی رشته های دو و میدانی اعم از دو و پرش با فاصله زیادی اول می شود.

او را به مسابقات آموزشگاههای استان می برند اما باز کسی یارای رقابت با او را ندارد.

او را به مسابقات کشوری دانش آموزی می برند اما در مسابقات دانش آموزی، رکوردهای تیم ملی را می شکند!

به همین سرعت یک دختر بی نام و نشان در نخستین حضور ملی خود در میان بهت و تعجب همگان با ثبت رکورد پرش 5 متر و 51 سانتیمتر، مدال طلای کشوری را با جابجائی رکورد ملی به گردن می آویزد و در عرض دو سال بارها رکوردهای ملی را در رشته های مختلف دو و میدانی جابجا می کند.

توران شادپور پا از ایران فراتر می گذارد و قله های کشورهای مختلف را فتح می کند:

قهرمانی مسابقات بین المللی مصر، قهرمانی مسابقات بین المللی پاکستان، قهرمانی پرش طول دومین جام عمران، قهرمانی مسابقات بین المللی ترکیه، منتخب قاره کهن آسیا جهت مسابقات جهانی دوسلدورف و ... .

توران شادپور از یک چهره ملی به یک چهره قاره ای تبدیل می شود و با حضور استثنائی خود در مسابقات قاره کهن ، رکوردهای دوی 100 متر و 200 متر قاره کهن را می شکند و تا چندین سال رکورد 12.1 ثانیه و 25.37 ثانیه او در دوهای 100 و 200 متر آسیا بدون رقیب، پابرجا می ماند. تا اینکه توسط هموطن خود خانم مریم طوسی در سالهای اخیر می شکند.

و تیترها روزنامه های آنروز؛

333

 

444

555

666

 

اما هنوز بعد از 40 سال دو رکورد استثنائی غزال تیزپای آسیا دست نیافتنی است و هیچ زنی موفق به شکستن رکورد او نشده است.

رکورد پرش طول 6 متر و 14 سانتیمتری توران شادپور شاید تا سالهای دور قابل فتح نباشد. همچنین رکورد تیمی دوی امدادی 100*4 متر توران شادپور به میزان 47.50 ثانیه در مسابقات آسیایی 1974 میلادی همچنان قلّه و هدف قهرمانان دو و میدانی است تا بتوانند این عدد را جابجا کنند.

777

 

جدول رکوردهای فدراسیون دو و میدانی ایران

او تنها زن ایرانی است که در تاریخ ورزش کشور به عنوان منتخب آسیا انتخاب شده است.

888

اسطوره پرش طول زنان قاره کهن، پس از کناره گیری از ورزش با مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی در کسوت استاد دانشگاه به تدریس علمی ورزش پرداخته و در کسوت مربیگری به تعلیم عملی ورزشکاران پرداخت.

همچنین مسئولیتهای مدیریتی بالایی مانند ریاست انجمن دو میدانی بانوان کشور، مسئولیت کمیته آموزش انجام معلولین در قسمت دو میدانی و یا ریاست انجمن دو میدانی بانوان دانشگاه آزاد را برعهده گرفت.

شادپور در تمامی میدانها پیروز بود و همه چیز در مقابل اراده او آب می شد. تنها چیزی که تسلیم اراده او نشد، سرطان معده بود که او را مجبور به تسلیم در 55 سالگی کرد. بدین ترتیب توران شادپور در 28 اردیبهشت سال 1386 با مشایعت مسئولین بلندپایه ورزشی کشور روی در خاک بهشت زهرا نهاد.

حضور 40 ساله توران شادپور در ورزش کشور چه در نقش ورزشکار، چه در نقش استاد دانشگاه، چه در پست مدیریت و چه در بخش مربیگری، تحول بزرگی در ورزش بانوان کشور بود و خدمات شایان او به ویژه به ورزش دو میدانی قاره کهن، فراموش نخواهد شد.

بهتر است خاطره ای از ایشان ذکر کنم:

آن مرحوم می گفت: من در اوج ورزشی بودم و در نخستین حضورم در میادین تمامی رکوردهای ملی و آسیایی را شکستم اما وقتی رکوردهای آسیا را جابجا کردم من بسیار بهتر از آنها می توانستم رکورد ثبت کنم اما مربی ام گفت: رکوردهای اصلی ات را نگه دار برای مسابقات المپیک 1980 که در معتبرترین میدان ورزشی از این رکوردها رونمایی کنیم که نتوانستم در این مسابقات حضور یابم.

چند منبع معتبر را برای بررسی اطلاعات معرفی میکنم لیکن اطلاعات اصلی ام را از خودم زنده یاد خانم توران شادپور پرسیده بودم و در کتاب مشاهیر میانه ذکر کرده بودم.

http://iriaaf.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=1206
http://www.athleticsasia.org/
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Iranian_records_in_athletics

برای شادی روح آن فخریه میانه، صلواتی هدیه کنید.

 

منبع : 

http://vom.ir/voiceofmiyana/posts/58262

**********************

1
1