- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۵/۰۲/۱۷

پتانسیل های عظیم بخش کشاورزی شهرستان میانه/ جهاد کشاورزی به اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشاند

وجود یک سوم از کل اراضی آبی استان آذربایجان شرقی در شهرستان میانه امتیاز و پتانسیل بالایی برای این شهرستان محسوب می شود که دولتمردان و مسئولان مربوطه با برنامه ریزی ها و توجه به مصائب و مشکلات بخش کشاورزی می توانند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی قدم والایی بردارند.

به گزاش پایگاه اطلاع رسانی میانه نیوز، شهرستان میانه بزرگترین شهرستان استان آذربایجان شرقی می باشد که ۳/۱۲ درصد از مساحت کل استان و یک سوم از آب های استان را با ۴۳ سد بزرگ و کوچک از مجموع حدود ۱۴۱ سد استان را دارا می باشد.

شهرستان میانه حدود ۱۱درصد از کل اراضی کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است که حدود ۹۳درصد این اراضی به کشت محصولات زراعی و ۷درصد آن به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

در کل حدود ۶/۱۴ درصد از اراضی زیرکشت محصولات زراعی استان و ۴/۸ درصد اراضی باغی استان در شهرستان میانه قرار گرفته است که این ارقام جایگاه میانه را در تامین و تولید محصولات زراعی و باغی استان نشان می دهد.

وجود یک سوم از کل اراضی آبی استان آذربایجان شرقی در شهرستان میانه

شهرستان میانه همچنین حدود ۱۱ درصد (یک سوم) کل اراضی آبی استان را به خود اختصاص داده که این موضوع نشانگر وجود منابع آبی نسبتا مناسب در شهرستان میانه است.

بررسی ترکیب کشت محصولات زراعی در شهرستان میانه نشان می دهد که این شهرستان ۵/۱۷ درصد سطح زیرکشت گندم دیم، ۸/۱۷ درصد سطح زیرکشت نخود سیاه دیم، ۹/۲۶ درصد سطح زیر کشت عدس دیم و ۲/۱۸ درصد سطح زیرکشت یونجه آبی استان را به خود اختصاص داده است و از لحاظ تولیدات محصولات زراعی بعد از شهرستان سراب در رتبه دوم استان قرار دارد.

شهرستان میانه از لحاظ تولید محصولات باغی در استان آذربایجان شرقی دربین شهرستان ها در رتبه چهارم قرار دارد. این شهرستان با تولید حدود ۳/۱۴ درصد میوه های دانه دار (سیب و گلابی)، ۱۲درصد میوه های هسته دار و ۱۰ درصد میوه های خشک استان جایگاه ویژه ای در تولید این میوه ها در استان را به خود اختصاص داده است.

واقع شدن شهرستان میانه در دامنه جنوبی رشته کوه بزقوش و وجود چراگاه ها و مراتع کوهستانی و دشتی با فضای مناسب، زمینه مناسب برای دامداری و به ویژه پرورش گوسفند، بز و گاو بومی فراهم کرده است.

شهرستان میانه حدود ۶/۹ درصد دام های استان را در خود جای داده و با دارا بودن ۸درصد گوسفند و بره، ۹/۱۳ درصد بز و ۳/۱۴ درصد گاوهای بومی استان نقش مهمی در تامین تولیدات دامی استان دارد.

وجود یک سوم از کل اراضی آبی استان آذربایجان شرقی در شهرستان میانه امتیاز و پتانسیل بالایی برای این شهرستان محسوب می شود که دولتمردان و مسئولان مربوطه با برنامه ریزی ها و توجه به مصائب و مشکلات بخش کشاورزی می توانند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی قدم والایی بردارند.

رتبه اول شهرستان میانه در تولید ماهی استان

تغییر سطح رفاه عمومی جامعه و رشد فزاینده جمعیت استان طی سالیان اخیر و به تبع آن از تغییر الگوی مصرف خانوارها و گرایش به مصرف ماهی، باعث رونق این صنعت در سالهای اخیر در سطح استان به خصوص شهرستان میانه شده است.

از نظر تولید ماهی، شهرستان میانه در رتبه اول استان قرار دارد که هم اکنون طبخ ماهی به روش ساجی غذای سنتی شهرستان میانه شناخته می شود که عدم استفاده از هرگونه روغن و غیر مستقیم بودن حرارت در این روش پخت، آن را به یکی از سالم‌ترین روش‌های طبخ ماهی با حفظ حداکثری مواد مغذی بدل کرده است.

وجود رودخانه های پرآب متعدد و بندها و سدهای بزرگ در این شهرستان قابلیت مناسبی را برای پرورش آبزیان در این شهرستان فراهم آورده است که در صورت سرمایه گذاری و حمایت از این صنعت مزیت شهرستان در تولید آبزیان تقویت خواهد شد و این امر می تواند گامی موثر در تحقق قسمتی از طرح اقتصاد مقاومتی باشد.

دولتمردان و نمایندگان شهرستان میانه با به کارگیری طرح های نوین زمینه را برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی فراهم کنند

با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های بخش کشاورزی شهرستان میانه باید دولتمردان و نمایندگان این شهرستان ظرفیت و پتانسیل ویژه این شهرستان در بخش کشاورزی را مد نظر قراردهند و در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی با به کارگیری طرح های نوین زمینه را برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی فراهم کنند.

در شهرستان ویژه میانه بخش غالب از نظر اشتغال، بخش کشاورزی است. این بخش حدود ۴۳۴ درصد شاغلین شهرستان را در خود جای داده و با سرمایه گذاری در بخش کشاورزی می توان از مقدار ۸۵۰۰ جوان بیکار شهرستان میانه کاست.

با توجه به وجود بیش از ۴۰ سد خاکی بزرگ، اختصاص ۱۱ درصد از کل اراضی کشاورزی استان، تولیدات متنوع زراعی و باغی، بالا بودن ظرفیت دامی از جمله گوشت قرمز، شیرخام و مرغ و اختصاص رتبه اول تولید ماهی استان با حدود ۱۷ درصد تولید ماهی استان، شهرستان میانه توان جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌های فراوری مواد معدنی و صنایع تبدیلی کشاورزی را دارد.

حفظ مزیت شهرستان میانه در تولید محصولات زراعی، باغی و دامی در سالهای آینده نیازمند سرمایه گذاری در بخش های آب و خاک، دام، تولید علوفه و توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی می باشد.

با برنامه ریزی های دقیق شهرستان میانه می تواند تبدیل به قطب اقتصاد و کشاورزی استان شود

حسین حسینخانی کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به پتانسیل های عظیم بخش کشاورزی شهرستان میانه، اظهار داشت: ما در شهرستان میانه بالغ بر ۱۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی حاصلخیز داریم که این امر یکی از مهم ترین پتانسیل های شهرستان به حساب می آید.

حسینخانی با اشاره به اینکه در بخش آب حدود ۳۳درصد منابع آب استان در شهرستان میانه می باشد، افزود: در میانه ما دارای ۵رودخانه دائمی می باشیم و حدود ۴ رودخانه فصلی و غیردائمی نیز در این شهرستان وجود دارد.

این کارشناس کشاورزی در ادامه به فارغ التحصیلان رشته کشاورزی اشاره کرد و گفت: امروزه در سطح استان بالغ بر ۳۰هزار فارغ التحصیل رشته کشاورزی وجود دارد که از این تعداد حدود ۵هزار نفر این فارغ التحصیلان مربوط به شهرستان میانه می باشند که باید از تجربیات و دانش های این فارغ التحصیلان در بخش کشاورزی بهره برد.

وی اذعان داشت: اگر در وضعیت کنونی شهرستان بتوانیم از ۳ عنصر مهم از جمله اراضی حاصل خیز، منابع آبی بالا و فارغ التحصیلان کشاورزی استفاده کنیم و ظرفیت های بخش کشاورزی شهرستان را با مدیریت و برنامه ریزی پیش ببریم به صراحت می توان گفت که انقلاب اقتصادی و کشاورزی در شهرستان میانه رخ می دهد.

حسینخانی با اشاره به تولیدات مهم شهرستان میانه، گفت: شهرستان میانه در تولید گندم، برنج، گوجه فرنگی، گوشت سفید و ماهی رتبه اول و در تولید سیب درختی و گوشت قرمز رتبه دوم و همچنین در تولید شیرخام نیز رتبه چهارم استان را دارد.

این کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی از اقتصاد مقاومتی به عنوان سپری در مقابل اقتصاد ملی کشور در برابر تحریم ها یاد کرد و افزود: کاهش وابستگی به نفت یکی دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتی است لذا یکی از بزرگترین معضل های اقتصاد ما وابستگی ما به درآمد نفت است.

حسینخانی خاطرنشان کرد: ۴۳۴ درصد مردم شهرستان میانه در بخش کشاورزی فعالیت می کنند و باید مسئولین امر توجه بخصوصی به این بخش داشته باشند.

وی درباره پایاب حدود ۴۰ هزار هکتاری ۴۳ سد شهرستان میانه تصریح کرد: سد شهریار میانه که جز سدهای ملی کشورمان می باشد و حدودا ۱۳هزار هکتار پایاب برای این سد تعریف شده است که همچنان از سال ۹۰ که آبیاری شده است بدون اینکه پایاب این سد اجرا شود با کمال تاسف رهاسازی شده است.

این کارشناس اضافه کرد: سدآیدوغموش میانه که ۱۵ هزارهکتار شبکه آبیاری برای آن تعریف شده است درحال حاضر متاسفانه بعد از ۱۲ سال از گذر عمر این سد، درواقع فقط ۱هزار و ۷۰۰ هکتار از پایاب این سد اجرا شده است در صورتی که اگر این ۴۰هزار هکتار پایاب سدهای شهرستان میانه را مجهز به سیستم های آبیاری مکانیزه کنیم ضمن صرفه جویی در مصرف آب می توانیم ۴۰درصد، محصولات خود را افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی رهبر انقلاب نامگذاری شده است که نه تنها امسال بلکه از سال ۸۹ تا کنون مقام معظم رهبری عمدتا به مسئله اقتصاد اشاره داشته اند و در کنار این ها، چهارفصلی بودن کشورمان یک امتیازی بزرگ محسوب می شود که با برنامه ریزی های دقیق هم در سطح کلان و هم در سطح خود شهرستان، به جرعت می توان گفت که شهرستان میانه می تواند به قطب اقتصاد و کشاورزی در استان تبدیل شود.

وی ضمن مدنظر قرار دادن رتبه اول بیکاری شهرستان میانه در استان، افزود: ما با ۴۰ هزار پایابی که داریم و با محار ۲میلیارد متر مکعب آبی که سالیانه از شهرستان خارج می شود، سدهای جدیدی احداث کنیم و شبکه های آبیاری را افزایش داده و سطح پایاب را به ۵۰هزار هکتار برسانیم که اگر در هر هکتار ۱ نفر مشغول به کار شود ما می توانیم مستقیما برای ۵۰ هزار نفر شغل ایجاد کنیم.

 حسینخانی با بیان اینکه در ۹۵درصد حوزه های کشاورزی، بخش خصوصی سرمایه گذاری می کند و نقش دولت بسیار پایین می باشد، عنوان کرد: با توجه به اینکه توان مالی اکثر کشاورزان در حدی نمی باشد که سرمایه گذاری کنند و باید آنان از تسهیلات و حمایت های دولتی و همچنین از تسهیلات نظام بانکی برخوردار باشند که در کنار این مسائل باید پوشش بیمه نیز کشاورزان را تعلق بگیرد و هرچقدر به این موارد توجه و رسیدگی شود درواقع موجب توسعه و خودکفایی کشور د می شود.

برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید از وابستگی های خارجی کاست

محمود زرین دیگر کارشناس کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به موضوع و محوریت اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی به معنی شناسایی مشکلات و تنگناهای موجود و تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن و تبدیل آن به فرصت است ودر این راستا برای تحقق اقتصاد مقاومتی، وابستگی‌های خارجی باید کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور توجه ویژه ای کرد.

زرین در ارتباط با تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی،افزود: برنامه هایی در راستای ارتقاء بهره وری، افزایش محصولات، تولیدات داخلی و امنیت غذائی وجود دارد که زمینه صادرات را برای ما امکان پذیر کرده و درحال حاضر کارهایی که سالیان سال در مراکز علمی مورد تاکید بوده امروزه باید اجرائی شود.

این کارشناس به پتانسیل والای بخش کشاورزی شهرستان میانه اشاره کرد و گفت: پتانسیل های بزرگی با توجه به وجود زمین های حاصلخیز با ۱۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی، وجود دفتر نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با ۶۰۰ عضو متخصص و فعال که نشان دهنده عظمت بخش کشارزی شهرستان میانه می باشد.

 زرین اذعان داشت: با توجه به ارتفاع ۳۲۰۰ متری و ۷۵ متری شهرستان میانه از سطح دریا، محصولات گرمسیری و سرد سیری در این شهرستان تولید می شود و در کنار آن در تولید گیاهان دارویی استعدادهای بالقوه و زمینه پرورش آنان در شهرستان وجود دارد.

جهاد کشاورزی به اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشاند

ایجاد طرح مرتعداری و تعادل دام و مرتع، تغییر ترکیب دام به سمت دام های بزرگ و پرتولید، توسعه صنعت پرورش آبزیان و زنبورعسل، بهره گیری از اراضی دیم کم بازده جهت کشت علوفه، تامین و نوسازی ادوات و تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی، گسترش دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی، توسعه شبکه آبیاری زیر سدهای احداث شده و در دست احداث و تاکید بر الگوی کشت متناسب با مزیتهای نسبی شهرستان از جمله مسائل مهم در برنامه ریزی توسعه بخش کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان میانه می باشد.

در این بین جهاد کشاورزی شهرستان میانه نیز باید در زمینه افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی، با توانمندسازی کشاورزان و ارتقای سطح علمی و فنی آنها، به اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشاند.

ناگفته نماند که هدف اقتصاد مقاومتی بازسازی و احیاء اقتصاد ملی است، موجودیت این اقتصاد که ایرانی و اسلامی است باید هر چه بهتر معلوم و مشخص شود و اگر بومی سازی، خصوصی سازی، پر بازده و تولید زابودن را از شاخص های اقتصاد مقاومتی بدانیم بدون شک کشاورزی اقتصادی مقاوم است.

همچنین در چند سال اخیر که مقام معظم رهبری با تیز بینی خاص خود اقتصاد را جزء اصلی ترین جهت گیری های کشور قرار داده است و با نامگذاری سالجاری به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» انتظار می رود مسئولان برای کشاورزی که منشا تولید ملی و سرمایه ایرانی است اهمیت بیشتری قائل شوند و با اصلاح قوانین دست و پاگیر در اعطای تسهیلات کشاورزی و ارائه بسته های حمایتی از کشاورزان حمایت کنند.

با توجه به پیشرفت علم کشاورزی و صنایع غذایی در دنیا قطعا برای رقابت با دیگر کشورها و تحقق طرح اقتصاد مقاومتی، کشاورزان باید به سمت استفاده از طرح ها وبرنامه های علمی پیش بروند، به این ترتیب هم سود حاصل از فروش محصولات افزایش یافته و هم محصولات اولیه که در اختیار کارخانه های داخلی برای تولید محصولات قرار میگیرد ارزان تر و با کیفیت تر خواهد بود.

 

گزارش از محمد زینالی

1
1