- ارسال کننده: زینب یعقوبی تاریخ: ۹۵/۰۲/۱۳

عطف به نامه(درخواست رسیدگی به مشکلات روستای کسلان از مسئولین زیربط)بهداشت و پسماند

بسمه تعالی

 با سلام و احترام

  درخواست رسیدگی به مشکلات روستای کسلان از مسئولین زیربط

 بدینوسیله عطف به نامه(درخواست رسیدگی به مشکلات روستای کسلان از مسئولین زیربط) مورخ 26 / 94/11 همان طور که بیان شد یکی از مهمترین مشکلات این روستا که از اهمینت زیادی برخوداراست ، موضوع قابل بحث پسماند و زباله و در آخر بهداشت این روستا  میباشد . امید است که با رسیدگی به این مشکلات روستایی با امکانات بهتر را داشته باشیم .
این بار قلمم رو این گونه به شکایت روی کاغذ میکشم و شما رو با تصاویری رو به رو میکنم که خود نشان از دل پر دردم حکایت میکند .
نمیدونم چگونه میشود که این چنین صحنه های دلخراش رو از محیط زیبای وطنم پاک کنم، اما دوست دارم شما عزیزانی که این نامه را میخوانید ، کمی فقط کمی روی هر کدام از این عکسهایی که میبینید تامل کنید و شمایی که به عنوان خدمت گذار مردم و در مقامی هستین اگر که این مطلب رو خوندین و دیدین و کاری انحام ندادین باید به وجدانتون شک کرد. 

 بر مبنای اصول بهداشتی و بهسازی زیست محیطی بایستی زباله ها که منشاء انواع آلودگی هستند در اسرع وقت دفع گردند چرا که در غیر اینصورت انتشار و انتقال بیماری – ایجاد بو و چشم اندازهای بد و نشت شیرابه زباله ها باعث آلودگی شدید محیط زیست می گردد .

  مرتبط با مطلب عطف به نامه

   آب، شرط اصلی ادامه ی حیات در جهان است،در کشور ما مسأله ی کمبود آب مخصوصاً چه در حوزه ی صنعت و چه در امر کشاورزی مشکلات فراوانی را به بار آورده است. تخلیه ی مواد زاید جامد و مایع (زباله و فاضلابها) در محیط به وسیله ی جاری شدن آب های سطحی اعم از جویبارها، رودخانه ها و دیگرآب های حاصل از بارندگی به نقاط مختلف موجب انتشار آلودگی می گردند و این در حالی است که متأسفانه در بعضی از شهرهای ما دفع بی رویه ی زباله اکثراً به وسیله ی تخلیه ی مواد به جویبارها صورت می گیرد و یا دفن غیر بهداشتی آن در سراشیبی ها و دیگر اماکن که مخالف ضوابط حفاظت آبهای زیرزمینی است و از نظر بهداشت محیط کاملاً خطرناک است، انجام می شود. مخصوصاً اینکه محل تخلیه و یا دفن در خاکهای سبک شنی و یا در حوالی رودخانه ها و چشمه سارها باشد.

مرتبط با مطلب عطف به نامه

قابل ذکر میباشد که تصاویر فوق،دفع غیر بهداشتی و تنبار کردن و مهار کردن زباله هادر منطقه ایی میاشد که در انتهای سراشیبی رودی در جریان هست که (در اصطلاح مردمی این اب رو کهریز سویی بکار برده میشود  ) و از این اب برای ابیاری گیاهان و درختان استفاده میشود.

 مرتبط با مطلب عطف به نامه

دوستان نظر دادن که مسئول این منظره خود اهالی روستا هستن که حرف دوستان متین. اما ایا واقعا این اهالی چاره دیگه ایی هم داشتن وقتی اطلاعاتی در مورد این موضوع نداشته و نا اگاه بودن؟ دقیقا یکی از وظایف مامورین بهداشت و مسئولین بهداشت اگاه کردن این مردم هستش!!! اما ...

مرتبط با مطلب عطف به نامه

 جمع آوری فضولات حیوانی هم به شیوه های غیربهداشتی انجام میگیرد. تلنبار فضولات حیوانی در خانه ها و معابر سطح روستا علاوه بر ایجاد منظره زشت و ایجاد بوی نامطلوب، محل مناسبی را برای رشد و نمو حشرات از جمله مگس فراهم می آورد. از سوی دیگر، آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی بوی‍ژه در هنگام وقوع بارندگی و سیل، از عواقب جمع آوری و نگهداری غیربهداشتی فضولات حیوانی است. افراد خانواده بویژه کودکان در اثر مواجهه با فضولات حیوانی در معابر و خانه ها (در صورت نزدیکی محل نگهداری دام با محل زندگی افراد خانواده)، در معرض انواع بیماریهای عفونی، پوستی و انگلی قرار می گیرند.

مرتبط با مطلب عطف به نامه{#}ورودیه روستا متاسفانه با چنین منظره ایی شروع میشود...{#}

مرتبط با مطلب عطف به نامه

 تلنبار نمودن فضولات حیوانی و زباله خانگی در معابر عمومی ممنوع و طبق قانون مجازات اسلامی ماده 688 تهدید علیه بهداشت عمومی بوده و جرم محسوب می شود.در روستا طبق ماده 7 قانون مدیریت پسماند بر عهده دهیاری ها می باشد. باید دهیاری به همراه شورای اسلامی روستا و بخشداری منطقه با همفکری و کمک همدیگر یک ساز و کار مناسب و سازگار با شرایط منطقه اقدام به برنامه ریزی جهت جمع آوری و دفع زباله و فضولات در روستا نمایند.

مرتبط با مطلب عطف به نامه

{#}سوال: مسئولین بهداشت محیط کجا هستن؟؟ !{#}

مرتبط با مطلب عطف به نامه

خوشبختانه با پیگیری های شورایار ها و دهیار این روستا ماشین حمل زباله ها مدتیست شروع به کار کرده و یک روز درمیان پسماندها و زباله های روستا را جمع اوری میکند.

اما مشکل اصلی این روستا زباله هایست که از قبل به صورت نادرست و در مکان نادرست روی هم تنبار شده  که هم باعث آلودگی آب های کشاورزی و هم خاک و درآخر مشکلات بهداشتی میشود درست است که با جمع اوری زباله های حال شاید کمک به کم شدن زباله ها و تلنبار کردن انها به این شکل  شود اما هنوز جوابی برای صورت مسئله پیدا نشده مسئولین عزیز !   سوال این است که با این زباله چه میشه کرد و چطور میشود آنها رو جمع اموری و از محیط روستا خارج کرد ؟

و حال بپردازیم به بهداشت روستا وشرحی از وظایف مامورین بهداشت محیط ؟

بهداشت محیط روستا

یکی از وظایف اساسی بهداشت محیط ، بهسازی محیط روستائی می باشد . که توسط بهورزان کاردانها وکارشناسان بهداشت محیط با آموزش وراهنمائی خانوار روستائی وصرف هزینه ناچیز توسط دانشگاه علوم پزشکی با خود یاری وهمکاری مردم روستا نسبت به بهسازی محیط روستا اقدام می گردد .

اهم فعالتیها درزمینه بهسازی محیط روستاها به شرح زیر می باشد:

۱ –بهسازی چشمه های آب در روستاهای زیر ۲۰ خانوار که فاقد هر گونه آب آشامیدنی می باشد که با بهسازی چشمه های موجود وحفاظت آن از آلودگی محیط بصورت شیر برداشت عمومی ویا بهسازی چشمه ، آب سالم در اختیار مصرف کنندگان قرار داده میشود .

۲ – جدا سازی محل زندگی دامها از خانوار روسئائی که ضمن آموزش به خانوار روستائی وهماهنگی به جهاد کشاورزی نسبت به احداث ویا جداسازی دامداریهای سنتی از منازل مسکونی اقدام می گردد . که باعث کنترل محیط سکونت ار بیماریهای مرتبط با دام وکود حیوانی به انسان می گردد

۳ –بهسازی کوچه ومعابر عمومی در روستا که به منظور کنترل گردوخاک یکی از فعالیتها ،بهسازی کوچه ها در روستا می باشد که ضمن آموزش اهالی هماهنگی لازم با بنیاد مسکن ، جهاد کشاورزی در مورد اجرا نمودن طرح هادی در روستا صورت می گیرد

۴ – بهسازی مستراح روستائی که مهمترین اولویت بهداشت محیط احداث وبهسازی توالت وروستائی می باشد که با اعتبار ناچیزی که دراختیار این واحد قرار می گیرد نسبت به خرید مصالح مورد نیاز از قبیل سیمان ، کاشی ، سره بهداشتی ، دروپنجره ، ایرانیت ،لوله آب وفاضلاب اقدام ودر حد ۳۰ درصد از هزینه بهسازی احداث در اختیار روستا ئیانی که فاقد مستراح بهداشتی میباشند قرار می گیرد تا با آموزش وخود یاری نسبت به بهسازی مستراح خود اقدام نمایند

۵ – دفع بهداشتی فاضلاب منازل : خانوارهایی که دارای دفع غیر بهداشتی فاضلاب منازل می باشند از طریق آموزش راهنمائی لازم جهت حفر چاه جاذب فاضلاب انجام می شود و در صورت امکان مکاتبه جهت اجرای پروژه جمع‌آوری فاضلاب روستائی صورت می گیرد .

خرید مصالح ساختمانی توسط بهداشت محیط استان وشهرستانها صورت می گیرد مصرف وتوزیع مصالح ساختمانی توسط بهورزان وکاردان های مستقر در مراکز بهداشتی درمانی صورت می گیرد

۱بهداشت آب :

الف: کنترل کیفیت آب با کلرسنجی ونمونه برداری میکروبی و شیمیایی

ب: بازرسی تاسیسات آبرسانی شامل

– بازدید از محل برداشت آب اگر رودخانه است اسکله برداشت آب

– سیستم تصفیه فیزیکی آب شامل حوضچه های اولیه و ثانویه و کلریناتور ومخزن هوایی

– بازدید از شبکه توزیع آب از لحاظ کنترل شکستگی ها (در صورت شکتگی گزارش تلفنی و کتبی به واحد مربوطه)

۲ - فاضلاب :

هدایت فاضلاب توالت ها در چاه توالت بصورت دیواره سازی از ۳ متر زیر زمین و ادامه تا ۳۰ الی ۵۰ سانتی متری سطح زمین و درب جهت تخلیه . و چاه بوسیله یک لوله و شتر گلو از زیر سنگ به سنگ توالت متصل شود.(توالت باید دارای شرایط بهداشتی باشد)

– یک پرونده در مورد توالت های بهداشتی در مرکز باشد.(شامل درصد بهداشتی ، مصالح اختصاص داده شده و فعالیتهای انجام شده و …)

– فاضلاب سطحی باید با جداول فاضلاب رو به خارج از روستا هدایت شوند.


۳- زباله :

بهتر است هر روز و یا حداکثر یک روز در میان تخلیه شود با توجه به قانون مدیریت پسماند وظیفه جمع آوری و دفع مناسب و بهداشتی زباله ها با دهیاری و بخشداری می باشد.

بهتر است جمع آوری و دفع زباله ها و فضولات حیوانی با نظارت مسولین بهداشتی منطقه انجام شود. در صورت نبود امکانات جهت دفن بهتر است مکانی مناسب جهت دفع و تلنبار کردن فراهم شود (فاضله مناسب محل دفع حدود ۲۰ کیلومتر است (شعاع پرواز مگس خانگی ۲۰ کیلومتر است)ولی با توجه به شرایط می توان این فاصله را کمتر نمود و اطراف محل دفع باید حصار کشی شود و از ورود افراد و حیوانات اهلی و و حشی به محل جلوگیری نمود.

– می توان افرادی که بهر نحوی با برنامه جمع آوری و دفع بهداشتی زباله های خانگی و فضولات حیوانی همکاری نمی کنند و اقدام به پخش زباه ها به صورت غیر بهداشتی می کنند طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی برخورد قضایی کنیم.

* در مورد دفع زباله و پرونده ماده ۶۸۸ هر کدام پوشه جداگانه تشکیل شود و اقدامات انجام شده درون آن قرار بگیرند. ( ماده ۶۸۸ : که شامل دفع غیر بهداشتی فاضلاب و زباله و توزیع آب آشامیدنی آلوده که بهر نحوی تهدیدی علیه بهداشت عمومی جامعه شود.)

۴ – بهداشت مسکن :

باید طبق برنامه زمانبندی بهورز که هرساله در ابتدای سال می نویسد انجام شود و مشکلات و مسائل بهداشت محیطی منزل در دفتر بازدید با علامت مثبت در ابتدای سال ثبت می شودهمچنین دفتر بهداشت محیط و در پوشه خانوار در برگ آخر که مربوطه به نواقص بهداشت محیطی و ایمنی منزل است ثبت می گردد که در هر بازدید از منزل طبق برنامه زمانبندی در دفتر بهداشت محیط مشکلات وپیگیریهای لازم نوشته می شوند.

– کروکی روستا ها نقشه راه و تاسیسات نیز باید در مرکز نصب شوند.

– پوشه پیگیری مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در مراکز بهداشتی درمانی و پوشه مادر در خانه های بهداشت نگهداری شوند.

– شاخصهای بهداشت محیطی در مراکز بهداشتی و در خانه های بهداشت نصب شوند.

– برنامه زمانبندی در خانه های بهداشت نصب شوند و بازدید از منازل طبق برنامه انجام شود.

اینها بخشی از آن وظایفی ست که مسئولین مربوطه در مقابل مردم هر روستایی دارن که متاسفانه به جرات میتوان گفت هیچ کدام از این کارهارو در این روستا انجام نمیدهند و کسی هم جواب گوی این رفتار از سوی مسئولین نیستن من تنها خواهشی که از مسئولینی که حتی برای یک بار هم که شده این مطلب رو میخوانند حالا در هر سمتی که هستن پیام ما رو به گوش بزرگواران برسانند تا درمانی برای این روستای کهند سال و با چشم انداز زیبا که با تمام این مشکلاتی گفته شد باز هم برای من و امسال من که نیمی از عمرشون رو حتی برای تفریح با غیره به این روستا می آیند و برای آنان عزیر و محترم است و از زیبایی آن لذت میبرند داشته باشند. به امید روزی که کسلانی زیبا تر از همیشه داشته باشیم .

باتشکر                      

زینب یعقوبی کسلانی            

 

منبع:قاسم علی عمرانی / مواد زاید جامد / جلد اول و دوم / مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران

کتاب بهورزی_بهداشت محیط

کتاب جمع آوری و دفع بهداشتی زباله قاسمعلی عمرانی،

1
2
3
1 2 3