- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۵/۰۲/۰۳

نقدی بر نقد قافلان؛ آقایان نماینده شما هنوز مسئول هستید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، حمید شکری یادداشتی در نقد قافلان منشتر کرد. در این یادداشت آمده است؛

مقدمه ای که در مطلع مقاله آمده حرف درستی است . هم قانون و هم عقل و وجدان کاری حکم می کند که مدیر تا آخرین لحظه کاری خود باید مسئولانه عمل کند چرا که هیچ کاری در جامعه تعطیل پذیر نبوده و مسیر خدمت رسانی نباید حتی برای لحظه ای متوقف شود.

اما ایراد در منطق مقاله است چرا که صغری و کبرایی که چیده شده و نتیجه ای که گرفته اند برابر قواعد منطقی نبوده و به عبارتی تالی فاسد است.

آنچه در قانون اساسی در باب وظایف و اختیارات نمایندگان آمده این است که نمایندگان (پارلمان) تنها مرجع قانونگذاری هستند و حق نظارت بر اجرای آن را دارند و می توانند در مورد تمام مسائل کشور بر اساس وظایف نمایندگی اظهار نظر نمایند و در این حال مصونیت قضایی دارند. اگر دقت نماییم می بینیم که قانون وظیفه خطیری به عهده نمایندگان ملت گذاشته است در مقاله مذکور شاهدیم که هیچ اشاره ای به وظایف نمایندگی نشده و هیچ نگرانی از بابت تعطیلی وظایف نمایندگی در مدت باقی مانده و حتی در طول چهارسال گذشته نشده است. اگر دقت بیشتری نماییم متوجه خواهیم شد که بعضی از نمایندگان شاید در طول ۴ سال هیچ قدمی در جهت ایفای نقش اصلی نمایندگی (قانونگذاری) برنداشته و احتمالاً در جریان قوانین وضع شده در مجلس نیز نباشند، ولی هیچ خرده ای از این باب به کسی گرفته نمی شود، در عوض مطالباتی مطرح می شود که اصلاً در حیطه وظایف نمایندگان نیست. 

شما هیچ قانونی و دستورالعملی پیدا نمی کنید که اینگونه وظایف و اختیارات  به نمایندگان در آن داده شده باشد و اگر رویه و سنتی هم هست سنت غلطی است و مفاسد بسیار دارد. استقلال قوا در قانون اساسی تاکید شده و نظارت نمایندگان بر اجرای قوانین نیز در سطح کلان بوده و از طریق دیوان محاسبات و سوال و استیضاح وزرا اعمال می شود نه از طریق مداخله در حیطه وظایف قانونی مدیران اجرایی و عزل و نصب ها و استخدام فامیل، دوستان و یاران در دستگاههای دولتی. 

عملکرد مدیریت اجرایی شهرستان در یک سال گذشته و در اوج قدرت نمایندگان  نشانگر این است که کوچکترین واگذاری حقوق حاکمیتی و اجرایی به غیرانجام نشده و هیچ تغییری در سطح مدیران بدون نظر و موافقت مستقیم مدیر ارشد سیاسی شهرستان انجام نشده است. البته تغییر مدیران پایین دستی از معاون گرفته تا انتها از اختیارات مدیران دستگاهها و ادارات است مگر در موارد نادر که به خاطر مصالح کلان، مدیر ارشداجرایی مداخله می نماید.

نمایندگان محترم مجلس می توانند در توسعه همه جانبه حوزه انتخابیه مشارکت نموده و نقشی اساسی ایفا نمایند و ایفای این نقش مستلزم همکاری و تعامل مثبت با مسئولان اجرایی و مذهبی شهرستان و هماهنگی و وحدت بین خود نمایندگان و اقدام به موقع بویژه در مقاطع حساس است. بطور مثال اگر نمایندگان محترم در حین بررسی و تنظیم بودجه در دولت و خصوصا تصویب آن در مجلس بتوانند طرح ها و پروژه های حیاتی شهرستان را در ردیف های بودجه بگنجانند سالانه میلیاردها تومان اعتبار جهت توسعه و عمران به شهرستان سرازیر خواهد شد. کاری که نمایندگان شهرهایی مثل اصفهان و…  همواره می کنند که این امر در ادوار قبلی مجلس نیز در تصویب و اجرای پروژه های بزرگ مثل سدها و معدود کارخانه ها و سایر زیرساخت های موجود در شهرستان نیز سابقه دارد، در همین راستا فرمانداری طی نامه شماره۲۲۷۳۳۶ تاریخ ۱۶/۱۰/۹۴ و ۱۳۳۰ تاریخ ۲۵/۱/۹۵از نمایندگان محترم درخواست نموده در ارتباط با گنجاندن پروژ های بزرگ شهرستان در ردیف های اعتباری در هنگام بررسی و تصویب بودجه در مجلس همت نمایند که اگر در این زمینه همت کافی به عمل نیامده و توفیقی حاصل نشود نمایندگان نقش چندانی در توسعه شهرستان نخواهند داشت هرچند بعدها شبانه روز دوندگی کرده و مبالغی در حد ۵۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون تومان از وزیر و معاون و… بگیرند زیرا دردهای اساسی با این اعتبارها درمان نمی شود.

با همه این تفاسیر هنوز هم نمایندگان حاضر در مجلس مددکار مسئولین اجرایی شهرستان می باشند که در آخرین مورد از سوی آقای مهندس حسینی جلسه ای در وزارت علوم و آموزش عالی روز دوشنبه مورخ ۲۳/۱/۹۵ در خصوص حل مشکلات دانشگاه غیردولتی عین القضات برگزار و مسائل مهم آن بررسی و رفع گردید.

1
1