- ارسال کننده: مرتضی رشیدی تاریخ: ۹۵/۰۲/۰۱

سد معبر مصالح و نخاله های ساختمانی در سایه غفلت مسئولان و مدیران شهری

سد معبر مصالح و نخاله های ساختمانی و تردد خودروهای سنگین و گودبرداری و تخریب ساختمان از نیمه شب تا صبح در سطح شهر در سایه غفلت مسئولان و مدیران شهری تعرض و توهین به حقوق شهروندان می باشد.

از زمانی که یادمان می آید در این شهر ساخت و ساز شروع شده همیشه مصالح ، نخاله های ساختمانی و تردد خودروهای سنگین ، گودبرداری و تخریب ساختمان از نیمه شب تا صبح در سطح شهر باعث مشکلات و سلب آسایش شهروندان شده است.

چرا هیچگونه اقدامی در مورد رفع این مشکلات از طرف مسئولان و مدیران شهری تا به امروز انجام نشده است؟!

تخلیه نخاله‌های ساختمانی در معابر علاوه بر بر هم زدن نظم ظاهری چهره محله، موجب تصادف، آبگرفتگی و سد معبر شده و همچنان معضلی جدی در منطقه و این مسئله به یک دردسر بزرگ تبدیل ‌شده است. مالکین در موقع ساخت و ساز احساس می‌کنند تمام پیاده‌رو و عرض خیابان متعلق به خودشان است.

با توجه به اینکه آخرین روزهای فصل زمستان را سپری نموده ایم ساخت و ساز و تعمیرات منازل تا پایان تابستان بیش از پیش می شود و در برخی از محله ها هم ظاهر شهر و محله نازیبا شده و مشکلاتی در خصوص عبور و مرور خودرو ها و شهروندان پیش می آید. لازم به ذکر است، قانون در این خصوص به صراحت عنوان کرده، سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها، میادین، پارک‌ ها و باغ‌های عمومی برای کسب و کار، انبار کردن مصالح ساختمانی یا هر عنوان دیگر ممنوع و شهرداری  باید با کسانی که به ایجاد سد معبر اقدام می‌کنند، از طریق قانون برخورد کند؛ متخلفین در اولین مرحله با اخطار شهرداری روبرو شده و اگر تخلفات ادامه پیدا کرد، شهرداری اقدام به جمع‌آوری مصالح آن مالک کرده و در صورت تکرار، پروانه ساخت و ساز شخص را باطل می‌کند.

 چرا تا این زمان این قانون اجرا نشده و با متخلفان برخورد قانونی نشده است؟!

درقانون شهرداری ها آمده براساس قانون مالکانی که اقدام به ساخت و ساز می‌کنند موظف هستند یک سوم از فضای معبر (‌پیاده‌رو) را تا زمان زدن سقف اول اشغال کنند.

در شرایط عادی پس از اتمام سقف اول مالک موظف است دور محوطه‌ای که ساخت و ساز در آن در حال انجام است، حصارکشی کند که این حصارها براساس دستورالعمل به رنگ مشکی و قرمز خواهد بود.

به هیچ وجه حتی در صورت پیشنهاد جریمه دادن از سوی مالکان نمی تواند این قانون را زیر پا بگذارند چراکه باید تمام مصالح جمع‌آوری و به داخل محوطه ساختمان انتقال پیدا کند و تا زمانی که مالک این کار را نکند از ادامه کار ساخت و ساز مامورین جلوگیری نمایند.

همچنان در  ماده 55 قانون شهرداری ها اینگونه آورده شده است که:

1_ایجاد خیابانها و کوچه‌ها و میدانها و باغهای عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین موضوعه.

2_تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آبها و فاضلاب ‌و تنقیه ‌قنوات ‌مربوط ‌به‌ شهر و تأمین آب و روشنایی به وسائل ممکنه.تبصره ۱-(اصلاحی 1345/۱۱/27) سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آنها و میدانها و پارکها و باغ های عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور فوق وسیله مأمورین خود رأساً اقدام کند.

همچنین طبق تبصره 1_ شهرداری ها مسئول مستقیم نظارت بر سد معبر های موجود در شهر می باشند و هرگونه سد معبر و اشغال پیاده رو کاستی شهرداری را در این زمینه را می رساند.

اینجا چهاراه فرمانداری می باشد جای که کمتر از 100 متر با فرمانداری ویژه شهرستان میانه فاصله دارد که چندین ماه است همینطوری و باعث بوجود امدن مشکلات زیادی برای شهروندان عزیز می باشد البته شاهد همچین تصاویری در سطح شهر زیاد می باشیم .

آیا به بنظر شما یعنی مسئولان و مدیران شهری در سطح شهر این صحنه را نمی بینند؟!

111

ااتاا44

با وجود در جریان بودن مسئولین شهری از شهرداری تا مدیران استانداری تا الان هیچ اقدامی صورت نگرفته و آنچه مشخص است این است که جمله معروف در مورد این شهروند صادق است؛ ( پشتش گرمه )

1
1