- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۵/۰۱/۳۱

واکاوی مشکلات تولید محصولات لبنی در میانه/ از نبود صنایع تبدیلی تا فروش شیر!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، یکی از پر چالش ترین موضوعات در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی نرخ فرآورده‌های لبنی و شیر خام است. در چند سال گذشته شاهد افزایش قیمت‌ شیر و به تبع آن محصولات لبنی بوده‌ایم که این مسئله در پرتو کاهش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه سبب شده تا حضور شیر در سبد خانوار بسیار کمرنگ تر شود.

از سوی دیگر توسعه کشاورزی دانش بنیان و تکمیل زنجیره تولید به عنوان یکی از محورهای سند توسعه شهرستان میانه بشمار می آید که متاسفانه در حال حاضر تولیدات لبنی در سطح شهرستان میانه به شهرهای هم جوار ارسال و یا به مصرف فروشگاه های خورد می رسد.

در حالی که شهرستان میانه با عرضه سالیانه ۱۸۰۰ تن گوشت گوسفند و تولید  3 تن شیردر ردیف شهرستان های توامند تولید گوشت قرمز و شیر در سطح استان آذربایجان شرقی قرار دارد، متاسفانه این روزها کارخانجات تولید فرآورده های لبنی میانه در وضعیت خوبی به سر نمی برند.

111

در مجموع سه واحد تولید فراورده های لبنی در سطح شهرستان میانه ، ۲ واحد آن در شهرک صنعتی شهر میانه و ۱ واحد آن در شهر ترک در بخش کندوان قرار دارد، که واحد های لبنی مستقر در شهر میانه به حالت نیمه تعطیل درآمده است.

درحالی که آمار و اطلاعات از وجود ۸۰۰ هزار راس دام در سطح شهرستان میانه خبر می دهد، در سال‌های اخیر به دلیل خشک‌ سالی و کمبود زمین‌های زراعی مناسب برخی از ساکنان روستا شغل خود را تغییر داده اند که بر لزوم توجه هر چه بیشتر به صنعت و تولید فراورده های گوشتی و لبنی در شهرستان میانه می افزاید.

واحد دام شیری نسبت به واحدهای گوشتی زحمت و دردسرهای بیشتری را می طلب،  تا کارش به ثمره بنشیند،  مطمعناً نبود برنامه ریزی دقیق و رسیدگی نکردن به مشکلات پیش روی دامداران، با کمتر شدن منابع خوراک دامی در آینده نه چندان دور، به بدتر شدن وضعیت دامی شهرستان میانه دامن خواهد زد.

بی شک اکتفا کردن بر فراهم آوردن و دادن مجوز های احداث کارخانه به جهت قلمداد کردن طرح حمایتی از سوی مسئولین در مقابل کاهش میزان تولید شیر هیچ ثمره ای در پی نخواهد داشت و این مسئله نیازمند کار تحقیقاتی و زیر بنایی در صنعت دام و طیور و یا فراورده های لبنی می باشد، تا لبه هر دو ترازوی ظرفیت صنایع لبنی و تولید شیر عاملی مهم  را با یکدیگر میزان سازد .

بازار این روزهای خرید شیر در شهرستان میانه دچار التهابات فراوانی است عدم به صرفه بودن تولید توسط کارخانجات و از سوی دیگر عدم استقبال خریداران و نبود محل نگهداری و خودورهای جابه جا کننده مخصوص شبر موجب شده تا هر دو طرف بازار تولید و خرید دچار مشکل شوند به طوری که تولید کنندگان در آستانه ورشکستگی و خریداران در صورت تمایل با راه انداختن بازار دلالی قیمت هایی بسیار اندک به تولیدکنندگان پیشنهاد کنند.

111

 

در حالی که تبریز، اُسکو، سراب، میانه و مراغه به ترتیب رتبه‌های برتر در زمینه تولید شیر را در سطح استان آذربایجان شرقی به خود اختصاص داده‌اند، اما به نظر می رسد با روند پیش رو تولیدکنندگان این محصول پر خاصیت و ضروری برای سبد خانوارها با مشکلات اساسی روبه رو شوند.

بدون شک وجود صنایع تبدیلی در میانه یکی از مهمترین خواسته های مردم است که این مهم نیازمند ورود بخش خصوصی در شهرستان است که علاوه بر رونق دامداری و اشتغال در شهرستان میانه، باعث می شود دامدران انگیزه بیشتری برای فعالیت و تولید محصول شیر داشته باشند.

البته نباید فراموش کرد که در حال حاضر با تشکیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی در شهرستان و حمایت ها و اعطای وام های اشتغال زایی از سوی بسیج سازندگی سپاه ناحیه عملا تمام شرایط برای سرمایه‌گذاری امن در منطقه ویژه و شهرک صنعتی فراهم است و سرمایه‌گذاران می توانند از پتانسیل های موجود به لحاظ شاهراه ارتباطی و قرار گرفتن شهرستان میانه در مسیر خط ریلی شمالغرب و به عنوان دروازه آذربایجان از امکانات و فرصت وجود استعدادهای مناسب در بخش کشاورزی و دامپروری استفاده و با سرمایه‌گذاری در این شهرستان از سود مناسب برخوردار شوند.

 

 

انتهای پیام/

1
1