- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۵/۰۱/۲۶

نبود اشتغال پایدار، عامل اصلی روی آوردن جوانان میانه ای به مواد مخدر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، امروزه عدم توجه به فرهنگ‌سازی برای حل بنیادین و ریشه‌ای اعتیاد عواقب بسیار منفی در جامعه داشته است و به جرات می توان گفت در پیشگیری از اعتیاد فرهنگ‌سازی نشده یا اگر هم بوده بسیار اندک و سطحی بوده است.

شهرستان میانه به عنوان وسیع ترین شهرستان استان آذربایجان شرقی و با میزان ۱۳ درصد با اختلاف چشم گیر از نرم ۱۰ درصدی استان، بالاترین آمار بیکاری را به خود اختصاص داده است.

آمار نگران کننده ۸۵۰۰ تحصیل کرده بیکار و افزایش نزاع و درگیری های ها در طی سالیان گذشته و بخصوص ماه های اخیر زنگ خطر جدی را به منظور جلگیری از اتفاقات و حوادث تلخی همچنین قتل و چاقو کشی در این شهرستان را به صدا در آورده است.

بدون از هر جنبه ماجرا به مشکلات و معظلات خواهیم دید که گرایش جوانان به مواد مخدر و یا صرف و اتلاف هزینه و وقت در قلیان سراهای متعدد سطح شهر به عنوان یکی از تهدیدات جدی پیش روی شهرستان و منطقه به شمار می آیند.

111

از سال ۹۱ تا ۹۴ تعداد ۲ هزارو ۸۰۰ نفر معتاد در سطح شهرستان شناسایی شده که در حال حاضر علاوه بر ۱۱ مرکز ترک اعتیاد موجود، ۲ کمپ و مرکز نگهداری بر اساس تقسیم بندی ماده ۱۶ اجباری و ماده ۱۵ اختیاری در سطح شهرستان میانه فعال می باشند.

 در شهرستان میانه طی سال ۹۴ به میزان ۷۴ کیلو گرم مواد مخدر کشف و ۴۷۳ نفر معتاد در سال دستگیر شده اند و در حال حاضر میزان مراجعه به ۱۱ مرکز ترک اعتیاد در شهرستان با آمار ۱ هزارو ۸۰۰ نفر از ابتدای سال ۹۴ می باشد.

بدون شک این آمار و ارقام هیچ گاه با واقعیت های جامعه نمی تواند بصورت صد در صدی هم خوانی و مطابقت داشته باشد و نیازمند برنامه ریزی و فرهنگ سازی درست در راستای ریشه کنی و مبارزه مداوم با بحث اعتیاد است.

در حال حاضر نیز 57 هزار و ۵۹۳ نفر معتاد شناسنامه دار تحت پوشش ستاد استان است، که از این تعداد، ۵۵ هزار و ۸۳۹ نفر آقا و یک هزار و ۷۵۴ نفر خانم هستند و استان آذربایجان شرقی با ۱/۹۱ درصد رشد مصرف مواد مخدر، در بین استان های کشور در جایگاه بیست و یکم قرار دارد و شهرهای تبریز، مراغه و میانه به ترتیب آلوده ترین شهرهای استان از نظر مصرف مواد مخدر هستند.

222

بررسی آمارهای اشتغال نشان می‌دهد که دولت یازدهم در تأمین یکی از مهم‌ترین شعارهای خود که کاهش بیکاری است موفق عمل نکرده است.

بیش از ۲۹۰ واحد تولیدی و صنعتی در این شهرستان فعال است اما بالای ۷۰ درصد این واحدها با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می‌کنند که برای ایجاد اشتغال و سودآوری این کارخانجات و واحدها دولت باید توجه ویژه ای به این امر داشته باشد.

با ورود به سال ۹۵ و شعار رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی، مسئولین شهرستانی به ریاست فرماندار موظف به تشکیل قرارگاه فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سطح شهرستان شده اند.

بنا به اظهارات حمید شکری معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه در جلسات برگزار شده از ابتدای سال جدید، مبنی بر لزوم توجه ادارات و سازمان ها در راستای حمایت از تولیدکنندگان و احیاء واحدهای صنعتی و تولید راکد، امید است در سال جاری تمامی همشهریان و مسئولین با دلسوزی نسبت به زادگاه مادری و وضعیت وخیم جوانان این خطه، آستین همت خود را در جهت تولید و اشتغال زایی و جذب سرمایه گذار بالا زده تا در انتهای این سال کاری شاهد کاهش این آمار و چه بسا تبدیل شدن شهرستان ویژه میانه به قطب صنعتی و تولیدی منطقه و حتی کشور در یک برنامه مدون کوتاه مدت و بلند مدت باشیم.

 

1
1