- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۵/۰۱/۲۳

افزایش چاقوکشی در شهرستان میانه/ زنگ خطری که به صدا درآمده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی میانا، متأسفانه بررسی آمار نشان می‌دهد آمار چاقوکشی در شهرستان میانه در طی چند ماه گذشته رو به افزایش است.

اغلب جوانان امروزه با مشکلات بسیاری همچون فقر، بیکاری، بحران هویت، اعتیاد، جرائم جنسی و منکراتی، فساد مالی و اداری، خودکشی، افسردگی اجتماعی، پرخاشگری و اوباشگری، اختلافات خانوادگی و مهاجرت و … دست به گریبان است که فصل مشترک همه اینها نارضایتی عموم مردم از وضعیت حاکم در جامعه است.

میانه نیز به عنوان شهرستانی که رتبه ۱ بیکاری در استان آذربایجان شرقی را از آن خود کرده است، به دلیل بروز مشکلات اقتصادی و روحی و روانی در بین جوانان بیشتر با این قیبل مسائل دست و پنجه نرم می کند.

111

 

افزایش آمار طلاق و گرایش به مواد مخدر در بین جوانان میانه ای و همچنین سیل بیکاران تحصیل کرده این شهرستان باعث شده است تا شاهد افزایش معضلات اجتماعی همچون دعوا و نزاع های خیابانی آن هم با استفاده چاقو به عنوان یک سلاح رایج امروزی در بین اکثر جوانان باشیم.

اساس آمار ارایه شده توسط نیروی انتظامی کشور، ۴۰ درصد قتلهای کشور در سالهای اخیر با سلاح سرد انجام شده است و روزانه شش قتل در کشور رخ می دهد که آلت قتاله نیمی از آنها چاقو است.

با این وجود چاقو، قمه، پنجه بوکس و … به راحتی فروخته می شود و قانونی نیز برای مقابله با خرید و فروش و حمل آن وجود ندارد. حمل سلاح سرد باعث شده نزاع های خیابانی عواقب بعدی همچون جرح عمدی، نقص عضو و حتی قتل را به همراه داشته باشد.

افرادی که مرتکب قتل در نزاع های خیابانی می شوند در یک لحظه به دلیل عدم کنترل بر رفتارشان دست به جنایت می زنند که همه آنها پس از دستگیری از کار خود ابراز پشیمانی می کنند.

به گفته کارشناسان مسائل اجتماعی طی سالهای اخیر با کاهش آستانه تحمل در بین افراد جامعه به خصوص جوانان اتفاق افتاده به طوری که در برابر هر حادثه ای از خود واکنش نشان می دهند و اگر در این حال وسیله دفاعی همراه داشته باشند از آن استفاده می کنند.

222

 

با توجه به بررسی آمارها، استفاده از سلاح سرد به خصوص چاقو در بین جوانان زنگ خطر را به صدا درآورده است. گرچه در این دوره مجلس نمایندگان سرانجام طرحی را برای مقابله در دستور کار قرار داده اند اما به نظر می رسد در کنار برخورد پلیسی و سختگیرانه باید اقدامات فرهنگی نیز مدنظر قرار گیرد و جوانان و نوجوانان را از خطرات آن آگاه کرد.

نکته قابل توجه دیگر بررسی علل افزایش چاقو کشی در شهرستان میانه از سوی مسئولین و لزوم آسیب شناسی و چاره اندیشی برای آن است که تا بدین لحظه هیچ گونه شاهد اقدامی در این راستا از سوی آنان نبوده ایم.

1
2
1 2