- ارسال کننده: میثم عظیمی. تاریخ: ۹۵/۰۱/۱۸

مهمترین رویدادهای شهرستان میانه در سال 1394 + تصاویر(قسمت اول)

سال 94 به پایان رسید، در سالی که خبرهای خوب و بدش زیاد بود. با توجه به افزایش حجم اخبار شهرستان میانه، انتخاب اخبار مهم امسال نسبت به سالهای گذشته سخت تر بود و بهمین دلیل با بیش از دو هفته تاخیر خدمتتان ارائه می شود.

خوشبختانه برای پنجمین سال پیاپی (90،91،92،93)این سعادت نصیب شد تا بتوانم اخبار را از "صدای میانه"گلچین کرده و اهم رخدادهای میانه در سال 94 خدمتتان ارائه شود، اخبار در بخش های سیاسی،اقتصادی،فرهنگی و هنری، بهداشت و درمان،ورزش و اجتماعی و حوادث و با بیش از 230 لینک منبع، تفکیک شده است.

***** سیاسی*****

برکناری فرماندار ویژه میانه

اسماعیل حیدری آزاد که از اسفند ماه سال 92 وبعد از آمدن دولت روحانی بعنوان دومین فرماندار ویژه(1) وبیستمین فرماندار بعد از انقلاب میانه (2) انتصاب شده بود، از همان ابتدا با توجه به روحیه نظامی و امنیتی که داشت،نظم خاصی به اوضاع و امور اداری شهرستان داد و شاید همین امر برایش دردسر شده و یک ماه بعد از انتخابش به عنوان فرماندار نمونه استان(3) او را به بهانه  هفت تیرکشی به سمت دفتردار خود، شبانه از سمت فرمانداری ویژه میانه برکنار و به فاصله کمتر از چند ساعت فرماندار جدید معرفی گردید (4). مراسم تودیع او یکی از پرحاشیه ترین تغییرات مدیریتی در شهرستان میانه بود(5). حیدری آزاد تلاش زیادی برای بازگشت به سمت خود یا سمت مشابه داشت ولی هیچگاه موفق نشد (6). فرماندار سابق میانه بعنوان نامزد دهمین دوره انتخابات مجلس از حوزه میانه و با کسب 6883 رای نفر دهم شد.(7)

حضور مسئولین کشوری و استانی در میانه

سال گذشته نیز تعدادی از مسئولان به منظور افتتاح و بازدید از طرح های مختلف عمرانی در شهرستان میانه حضور یافتند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گودرزی- وزیر ورزش و جوانان

در سفر یک روزه خود به میانه همزمان با سفر هیات دولت به استان، از پایاب سد آیدوغموش بازدید(8) و همزمان با سایر شهرستانها سینما دیجیتال میانه را افتتاح (9) و ورزشگاه 5000 نفری سرانجام را مورد بهره برداری قرار داد(10)  سپس در شورای اداری شهرستان میانه شرکت و در این جلسه مشکلات شهرستان میانه با وزیر ورزش مطرح شد. (11) از شهرستان میانه 1500 نفر به تبریز رفته و از رییس جمهور استقبال کردند.(12)

سعیدی کیا -رییس بنیاد مستضعفان و جانبازان

اهدا 600 فقره اسناد املاک بنیاد مستضعفان به مردم محروم و واجد شرایط منطقه(13)

آقایی معاون پارلمانی وزیر جهاد کشاورزی

شرکت در نشست کارگروه جهاد کشاورزی شهرستان میانه و بررسی پایاب سدهای شهریار و آیدوغموش(14)

حضور نامزدهای مجلس خبرگان

آیت الله مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی (دومین حضور در یکسال گذشته و سومین حضور در طی 20 سال)(15)،آیت الله پورمحمدی امام جمعه مراغه(16) و آیت الله هاشم زاده(نماینده مجلس خبرگان) از جمله کاندیداهایی بودند که در شهر میانه حضور پیدا کرده و سخنرانی کردند.

جبارزاده-استاندار

برای سومین بار و بخاطر افتتاح های هفته دولت در میانه حضور پیدا کرد(17 و18 ). پیشتر استاندار آذربایجان شرقی یکبار در مراسم معارفه حیدری آزاد(19) و باردیگر در تصویب سند توسعه در میانه حضور پیدا کرده بود.(20)

پزشکیان – وزیر اسبق بهداشت و رییس کمیسیون بهداشت مجلس

همزمان با سالگرد پیروزی دولت روحانی در همایش حامیان دولت در میانه شرکت کرد . (21)

نبویان- نماینده مردم تهران در مجلس

سخنرانی در مسجد جامع بعنوان مخالف برجام در همایشی با نام مدافعان عزت ملی(22)

همایش های سیاسی

امثال نیز به مانند سالهای گذشته همایش شهدای زینبیه برگزار شد ولی متاسفانه سال به سال از کیفیت این مراسم کاسته می شود.(23)

از جمله همایش های مهمی که  در سال 94 در شهرمان برگزار شد میتوان به دو همایش کاملا متضاد پزشکیان (24) و نبویان(25) اشاره کرد که یکی بعنوان مدافع دولت سخنرانی کرد و دیگری بعنوان مخالف .

همچنین نشست شورای اصلاح طلبان استان در اواسط بهمن ماه در میانه تشکیل و اعضای شورای اصلاح طلبان میانه نفرات خود را شناختند.

از دیگر همایش ها می توان به همایش های انتخاباتی نامزدها با حضور چهره های آشنا و نامدار منطقه ای و ملی اشاره کرد.

تعویض تابلوی دروغین

محمدعلی مددی که از ابتدا روی تابلوی دفترش عنوان دکتر نوشته شده بود، با شکایت و پیگیری تابلوی دفترش پایین آمده و این عنوان که مورد قبول وزارت علوم نبوده و سالها بر صحت آن پافشاری می شد برداشته شد.(26)

انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری

حواشی انتخابات در میانه همانند شهرهای دیگر، از سال گذشته و با همایش های مختلف و رفت و آمدهای مختلف آغاز شده بود، بطوریکه در شهرویرماه امسال به راحتی می شد اسامی 20 نامزد احتمالی را گفت(27)، در موعد قانونی اسم نویسی نامزدها 31 نفر(28) از شهرستان میانه برای شرکت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند.

در مرحله بررسی مدارک توسط مراجع 4گانه در شهرستان میانه، 2 نفر رد صلاحیت شدند(29)، در مرحله دوم تعداد 8 نفر دیگر نیز به ردصلاحیت ها اضافه شد(30)، در مهلت شکایت سه روزه، سه نفر از نامزدها رجبی، ملکی و بهبودی صلاحیتشان توسط شورای نگهبان احراز(31) ولی مددی (نماینده مجلس نهم) و آریامنش (یکی از اصلاح طلبان و حامیان دولت) در این مرحله رد صلاحیت شدند، بالاخره اسامی نهایی که شامل 22 نفرتایید صلاحیت و 9 نفر رد صلاحیت بود توسط شورای نگهبان به صورت خصوصی به نامزدها ابلاغ شد و شکایت نامزدهای ردصلاحیت شده تا روز 27 بهمن که روز اعلام اسامی نهایی برای فرمانداریها بود افاقه نکرد(32) اما در 29 بهمن و بعد از آغاز تبلیغات رسمی انتخابات نام سیدحسن هاشمی به لیست 22 نفره اضافه و تعداد به 23 نفر افزایش یافت(33).

مهدیخانی (34)و جمالی (35) دو نفر از نامزدها درایام تبلیغات انصراف خود را اعلام کردند، قهرمان مهدیخانی به دلیل میثاق نامه ای که با اصلاح طلبان امضا کرده بود به نفع این لیست کنار کشید تا در روز جمعه 7 اسفند، نام 21 نامزد در لیست باشد(36).

 

در نهایت فردین فرمند و یعقوب شیویاری با کسب اکثریت آرا به عنوان نمایندگان شهرستان میانه در مجلس دهم انتخاب شدند.(37)

تعداد واجدین شرایط رای دادن در شهرستان میانه برای انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم، ابتدا 147000اعلام ولی بعد از انتخابات به 135000 نفر کاهش پیدا کرد (38)،. 70درصد مردم شهرستان میانه در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شرکت کردند، انتخابات میانه در تاریخ 25 اسفندماه توسط شورای نگهبان تایید شد.

شکست نمایندگان ادوار در انتخابات مجلس

حسینی، حاج اصغری ومددی سه نماینده اسبق و فعلی میانه بودند که در انتخابات ثبت نام کرده و هر کدام به نحوی شکست خوردند.

حسینی که سابقه 5 بار شرکت در انتخابات را داشته و دو دوره نیز نماینده مجلس شده بود با کاهش نصف آرا و قرار گرفتن در رده پنجم از از راهیابی به مجلس دهم بازماند.

حاجی اصغری که در دوره هشتم و در اولین حضور خود و برخلاف پیش بینی ها نماینده مجلس شده بود، در دوره نهم به همراه برادر خود در انتخابات شرکت کرد ولی موفق نشدند، پارسال نیز برای سومین بار بخت خود را برای رسیدن به صندلی سبز آزمود و با ریزش 11 هزار نفری آرا با کسب رتبه هفتم بازهم نتوانست به مجلس راه یابد.

قصه مددی که سالها در تکاپوی رفتن به مجلس بود با دو نماینده دیگر فرق می کند، این نماینده به رغم ثبت نام توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شدو اعتراض هایش مثمر ثمر واقع نشد و از رقابت با سایر نامزدها بازماند.

شکست اصلاح طلبان

شکست اصلاح طلبان در انتخابات دهم نیز از رویدادهای مهم انتخابات بود، نائبی و آریامنش که اقبال شورای اصلاح طلبان میانه را کسب کرده بودند(39)، با رد صلاحیتشان نفرات جایگزین یعنی شورچی و شهبازی به استان معرفی شدند (40)ولی در لیست نهایی بهبودی به جای شهبازی نامش بالا آمد(41) در این میان عده ای هم مظفر اجلی را نامزد شایسته برای اصلاح طلبان میانه دانستند
(42)و در نهایت هیچ یک از این نامزدها نتوانستند جزو دو منتخب میانه برای مجلس دهم باشند(43).

 

نتایج نهایی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان میانه

انتخابات مجلس خبرگان

همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، نامزدهای استان آذربایجان شرقی با حضور در شهرستان میانه با مردم دیدار و در مساجد سخنرانی کردند، که از جمله این نامزدها می توان به آیت الله مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در استان که برای سومین بار در میانه حضور پیدا می کرد و آیت الله پورمحمدی امام جمعه مراغه اشاره کرد.

نتایج خبرگان در شهرستان میانه نیز منطبق با نتایج استانی بود و آیات مجتهدشبستری، پورمحمدی، هاشم زاده هریسی، ملکوتی و  پنج نماینده استان بودند که حائز اکثریت آرا شدند.

آیت الله عسگر دیرباز نیز بعنوان تنها میانه ای از استان آذربایجان غربی راهی مجلس خبرگان رهبری شد(44)

تغییرات مدیریتی

انتصاب حمید شکری به سمت فرماندار ویژه شهرستان(45)

انتخاب فردین فرمند و یعقوب شیویاری بعنوان نمایندگان جدید شهرستان میانه برای مجلس دهم(46)

انتخاب احد یوسفی بعنوان رییس شورای شهر(47)

انتخاب بهمن نعمت زاده بعنوان رییس شورای شهرستان(48)

انتصاب سرهنگ جعفر غیابی بعنوان فرمانده سپاه میانه (49)و انتصاب سرهنگ ایمانی به سمت فرمانده سپاه اهر(50)

انتصاب هاشم شعفی بعنوان فرمانده نیروی انتظامی(51)

انتصاب دکتر یداله رجائی به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان(52)

انتصاب جمال الدین نیکنامی به سمت مدیرکل درمان تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی(53)

راهیابی دکتر پزشکی به هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان زنجان(54)

انتصاب محمدرضا مشایخی بعنوان معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه میانه (این سمت از سال 91 باقری خالی مانده بود)

انتصاب امیر قاسم‌زاده به عنوان سرپرست اداره حفاظت محیط زیست(55)

انتصاب بابک کبیری به سمت رئیس اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی(56)

انتصاب حسن سلیمانی بعنوان رییس زندان(57)

انتصاب محمد امدادیان بعنوان سرپرست اداره صنعت و معدن(58)

انتصاب سید طاهر حجازی به عنوان سرپرست طرح فولاد(59)

انتصاب محمد جعفر عظمایی به عنوان مدیر عامل فولاد آذربایجان(60)

انتصاب رزاقی به سمت شهردار آچاچی(61)

شورای شهر

11 شهریور ماه 94 قرار بود که سومین رییس شورای شهر میانه برای دوره چهارم انتخاب شود(62) که به رغم ارسال دعوتنامه رسمی به اعضا با غیبت 4 عضور شورا منجمله رییس وقت جلسه به تعطیلی کشیده شد(63)

جلسه دوم انتخاب رییس شورای شهر نیز با غیبت همان افراد از رسمیت افتاد(64) در ظاهر امر مرخصی های دوهفته ای اعضای غایب دلیل تعطیل شدن جلسات حساس انتخاب رییس بود ولی در باطن کشمکش بین طرفداران نامزدهای ریاست و اعلام حکم دیوان عدالت درباره دو عضو علی البدل بود(65)

سریال غیبت ها همچنان ادامه داشت و در اول مهر ماه نیز همان اعضا جلسه سوم را به رغم دعوت فرماندار و حضور معاونش در شورا به تعطیلی کشاندند،(66) بعد از آن شکری هشدار داد پرونده مخلان جلسات شورا به شورای حل اختلاف استان رفته و اعضا باید پاسخگو باشند(67)

بالاخره بعد از اخطار دوم فرماندار و 40 روز تاخیر، هیئت رییسه سال سوم دوره چهارم شورای شهر میانه در در جلسه چهارم انتخاب و احد یوسفی در رقابت با اقبال محمدحسینی پیروز و رییس شورای شهر میانه شد، افضل حسینخانی  نائب رییس، حیدر رجبی و مجید میعاد بعنوان منشی و خرانه دار شورا شدند.(68)

مهمترین عامل اختلاف اعضای شورای چهارم ابقای شهردار، انتخاب هیئت رییسه و حکم دیوان عدالت برای دو عضو شوراست.(69)

 

*****اقتصادی*****

لغو واگذاری فولاد میانه

فولاد آذربایجان که در اردیبهشت ماه سال 93 فروخته شده(70) و اخراج کارگران ، عدم دریافت حقوق کارگران، تعطیلی کارخانه و عدم استخدام 250نفر قبول شده آزمون ایمیدرو (71) را به دنبال داشت، در خرداد ماه به دنبال دستور وزیر اقتصاد،

 قرارداد واگذاری کارخانه فولاد آذربایجان به بخش خصوصی با توافق خریداران گروه مالی بانک ملت و یک شخص حقیقی]  فسخ شد و این کارخانه دوباره آغاز به کار کرده و کارگران بخشی از مطالبات خود را که از سال 93 مانده بود را دریافت کردند. (72)

فروش فولاد میانه یکی از پرحاشیه ترین واگذاریهای صنعتی کشور بود که با کمک مسئولین و کارگران (73) بالاخره به آغوش ایمیدرو بازگشت(74).

هر چند بعد از گذشت 4 سال هنوز از استخدام 250نفر قبول شده آزمون ایمیدرو خبری نیست و بسیاری از این جوانان هنوز بلاتکلیف هستند(75)،اما شکری به هنگام بازدید از طرح فولاد میانه استخدام قبول شده ها را اولویت اول دانست(76)

بالاخره در دی ماه حجازی بعنوان سرپرست طرح فولاد(77) و بهمن ماه عظمایی به عنوان مدیر عامل فولاد منصوب شدند(78)

دیگر خبر فولادی که فرماندار میانه در سال 94 اعلام کرد راه اندازی واحد فولادی خصوصی با نام شرکت صنایع نورد کیان فولاد شهاب در میانه بود(79)

گیربکس سازی(میانرو)

گیربکس سازی میانه که مانند فولاد میانه بحث فروش و اخراج کارگران آن مطرح بود(80) با پیگیری مسئولین ارشد میانه(81) از فروخته شدن و انتقال آن جلوگیری شد و با تولید گیربکس وانت آریسان(82) به کار خود ادامه داد، میانرو نزدیک به 170 نفر کارگر و تکنیسین فعال دارد.

افتتاحیه های هفته دولت و دهه فجر

در موضوع افتتاحیه های هفته دولت و دهه فجر مبنا آمار فرمانداری ویژه میانه می باشد و بخش های 4 گانه شهرستان میانه به صورت مجزا نوشته می شود:

هفته دولت

شامل 11 طرح عمرانی در بخش کندوان(83) 9 طرح عمرانی در بخش ترکمانچای(84) 54 پروژه عمرانی با اعتبار 470 میلیارد ریال با حضور استاندار در میانه، کندوان و کاغذکنان(85)22 پروژه عمرانی در بخش مرکزی و شهر میانه (86) و پروژه های عمرانی بخش کاغذکنان(87 و 88 )

دهه فجر

شامل19 طرح در شهر میانه،13 پروژه در بخش مرکزی، 13 پروژه در بخش کندوان، ۸ طرح در بخش کاغذکنان(89)، 13 طرح در بخش ترکمانچای(90)

اعتبارات سال 94 میانه و آمارهای متناقض

آمارهای متناقض درباره اعتبارات اختصاص یافته برای پروژه های شهرستان میانه، یکی از موضوعاتی بود که امسال بیشتر نمود کرد ، این تناقض ها را براحتی می توان از میان ارقام زیر استخراج کرد:

اختصاص بودجه 179 میلیارد و 600 میلیون ریالی از محل اعتبارات استانی (91)

 اختصاص بودجه ۱۳۵ میلیارد تومانی از محل اعتبارات ملی و استانی برای اجرای پروژه های عمرانی (92)

تناقض آماری استاندار و فرماندار در تعداد و مبلغ افتتاح های هفته دولت در میانه(93)

اختصاص 2 هزار و 156 میلیارد ریال اعتبار برای پروژه های عمرانی(94)

تخصیص اعتبار 403 میلیارد ریال برای پروژه های عمرانی از محل اعتبارات استانی (95)

تخصیص 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه و اشتغال روستایی(96)

اختصاص پنج هزار و 200 میلیارد ریال، بودجه برای اجرای طرح های عمرانی(97)

هزینه کرد 500 میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت برای شهرستان میانه(98)

گزارش عملکرد یکساله دولت تدبیر و امید در شهرستان ویژه میانه(99)

  اعتبارات شهرستان میانه در سال 1394 :

-    استانی : 548   میلیارد ریال
-    ملی مختص میانه: 490 میلیارد ریال
-    ملی مشترک : 3272 میلیارد ریال
-    منابع دستگاهها مختص میانه: 1118  میلیارد ریال
-    منابع دستگاهها مشترک: 950 میلیارد ریال
-    تسهیلات مسکن : 344 میلیارد ریال
-    جمع کل مختص میانه:2156 میلیارد ریال
-    جمع کل پروژه های مشترک ( با سایر شهرستان ها ): 4222 میلیارد ریال

پتروشیمی میانه

مرداد ماه سال 93 خبری از سوی دفتر مهندس حسینی منتشر شد که در آن عنوان شد با موافقت وزارت نفت احداث مجتمع GTP پتروشیمی(تبدیل گاز به پروپیلن) در شهرستان میانه عملیاتی خواهد شد(100)، هر چند این طرح در زمان کیافر مطرح شده بود ولی بعد از 11 سال دوباره به جریان افتاد ، از جوابیه دفتر حسینی به دفتر مددی چنین استنباط شد که پیشتر مددی در این زمینه نامه نگاری هایی کرده بود ولی جوابی برای آن نگرفته بود و به همین دلیل رسانه ای هم هیچگاه رسانه ای نشد(101).

البته برخی انتقادها یا پرسش هایی را درباره این طرح داشته و دارند ، هر چند مشغول به کار شدن صدها میانه ای در چنین طرحی باعث شکوفایی و رونق اقتصادی منطقه می شود ولی این خبر تا یکسال مسکوت ماند تا اینکه مرداد ماه سال 94 دوباره دفتر مهندس حسینی نامه ای از وزارت نفت را منتشر کرد که در آن فراخوان جذب سرمایه گذار برای این طرح داده شده بود.(102)

در بحبوحه انتخابات مجلس دهم، خبری آمد که شرکت گسترش انرژی پاسارگاد حاضر به سرمایه گذاری در این طرح شده است ولی انتشار این خبر در یک هفته مانده به انتخابات برخی شبهات مثل استفاده تبلیغی از آن برای انتخابات مطرح شد حال منتظر می مانیم تا ببینیم در آینده تکلیف پروژه چگونه خواهد شد؟(103)

احداث دو نیروگاه برق

در میان اخبار احداث دو نیروگاه توسط شرکت ترکیه ای در شهرستان میانه خبر مسرت بخشی ست که می تواند زیربنای رشد صنعتی منطقه را آماده کرده و از آن بهره کافی را ببریم، همچنین بعد از بهره برداری از این نیروگاه ها که به صورت BOT  خواهد بود سبب خواهد شد تا برق از میانه صادر نیز شود.(104)

وعده ها

       من جمله وعده های سال 94 می توان به برخی بندهای سند تدبیر و توسعه اشاره کرد که بایستی در سال 94 شروع می شدند

       مثل تکمیل محور گردشگری کندوان(105) ،محور تاریخی ترکمانچای(106) ،سایت    گردشگری سد شهریار(107) ،سایت گردشگری دریاچه سد آیدوغموش(108) که عملا عملیاتی نشده اند.

      همچنین احداث کارخانه پتروشیمی(108) ،تکمیل فاز ذوب و احیا ذوب آهن آذربایجان(109)،تکمیل راه آهن دوخطه میانه -        تبریز(110)،بهره برداری از راه آهن میانه تا بستان آباد (111)و بهره برداری از آب شرب(112) از دیگر وعده هایی بود که قرار بود در سال    94 محقق شوند.

وعده رییس جمهور درباره راه آهن میانهتبریز و میانه - اردبیل

راه آهن تبریز به میانه که این راه آهن در سال 94 و 95 مجموعاً با یک اعتبار 500 میلیارد تومانی، زیرسازی ‌آن تکمیل خواهد شد و برای سایر امور این راه‌آهن و تکمیل آن، دولت همزمان اقدامات لازم را انجام خواهد داد.(113)

وی(رییس جمهور)به مردم اردبیل قول داد تا راه‌آهن اردبیلمیانه که از سال‌ها پیش آغاز شده تا پایان سال 95 به بهره‌برداری برسد تا مردم این استان بتوانند از این خط ریلی استفاده کنند(114)

تندیس مدیر شایسته ملی

حاج مهدی ناصری به دلیل طرح های چهارگانه آذین سبک سازان تندیس "طرح نمونه ملی" "و مدیر شایسته ملی" را از دست وزیر صنایع دریافت و افتخاری دیگر به افتخارات خود و میانه افزود.(115)

1
1