- ارسال کننده: زینب یعقوبی تاریخ: ۹۴/۱۲/۱۹

عطف به نامه(درخواست رسیدگی به مشکلات روستای کسلان از مسئولین زیربط) آب اشامیدنی و کشاورزی

بسمه تعالی

با سلام و احترام

درخواست رسیدگی به مشکلات روستای کسلان از مسئولین زیربط

بدینوسیله عطف به نامه(درخواست رسیدگی به مشکلات روستای کسلان از مسئولین زیربط) مورخ 26 / 11/94 همان طور که بیان شد یکی از مهمترین مشکلات این روستا که از اهمینت زیادی برخوداراست و موضوع قابل بحث میباشد آب است. امید است که با رسیدگی به این مشکلات روستایی با امکانات بهتر را داشته باشیم .

توجه:

طی توضیحاتی که در مورد سالم سازی و گندزدایی آب آشامیدنی که در ادامه گفته میشود در این روستا هیچ گونه از موارد گفته شده انجام نمیشود و آبی که در لوله کشی وارد و به دست مصرف کننده میرسد ناسالم میباشد.

من در مورد تصفیه کامل این اب صحبتی نمیکنم بنده فقط در مورد تصفیه اولیه این آب توضیح میدم ایا این حق مردم این روستا نیست که دارای آب سالم باشد؟ از شما میپرسم مسئولین عزیز آیا خواسته زیادی به حساب میاید؟

آب سالم زندگی سالم

آب یکی از نعمات بزرگ پروردگار است که منشاء حیات وسرآغاز زندگی موجودات زنده است .

که بر اساس نوع مصرف:

1-    آب آشامیدنی یا آب شیر یا آب شرب

2-    ابیاری در کشاورزی

ویژگی های آب آشامیدنی               :
آب‌های آشامیدنی را از چشمه ها ، قنات ها و یا چاه ها استخراج می‌کنند. باران و دریا هم از دیگر منابع آبی هستند که البته به عنوان آب آشامیدنی مناسب نیستند. این گونه آب‌ها را باید تصفیه نمود. میزان مصرف سرانه آب در اجتماعات مختلف متفاوت است و با فرهنگ و ارتقای سطح بهداشت جوامع ارتباط مستقیم دارد . هرچه سطح فرهنگ وبهداشت بالاتر باشد نیاز به آب ومصرف آن نیز افزایش می یابد. آب مصرفی برای شرب اجتماعات ، علاوه بر کافی بودن ، باید از نظر بهداشتی باید مطبوع و عاری از هرگونه آلودگی باشد.
بطور کلی آب را در صورتی قابل آشامیدنی می گویند که صاف و زلال ، بی رنگ ، بی بو و دارای شرایط زیر باشد:
الف - آلوده به عوامل بیماری زا ومزاحم نباشد .
ب - عاری از مواد مسموم کننده باشد.
ج - مواد معدنی وآلی آن برای مصرف کننده زیان آور نباشد.

ناخالصی ها و آلودگی های متداول آب :
آب صد درصد در طبیعت یافت نمیشود. در آب ممکن است ناخالصی و آلودگی های زیر دیده شود.
الف) گازها : نظیر Co2 ، هیدروژن سولفره ، ازت و اکسیژن
ب) ترکیبات شیمیایی : مانند کلسیم ، منیزیم ، سدیم ، فلوئور، آهن ، سولفاتها ، بی کربناتها ، نیتراتها و نیتریتها و غیره .
ج ) مواد معلق غیر زنده مانند ذرات رس ،ماسه های ریز
د ) مواد معلق زنده مانند باکتری ها ، قارچ ها ، جلبکها ، انگل ها و ویروسها 
املاح موجود در آب تاحد مجاز برای بدن لازم بوده و آب را مطبوع وگوارا می نماید. وجود بیش از حد مجاز املاح کلسیم و منیزیم وگاهی آهن ومس درآب را اصطلاحا" سختی آب می گویند.
ضمنا" میکربهای بسیاری از بیماریها که همراه مدفوع ، ادرار، استفراغ دفع میشوند می توانند سبب آلودگی آب شوند.
مهم ترین شاخص آلودگی آب تاکنون باکتری کلی فرم بوده که دارای گونه های متفاوتی میباشد . نوع خاصی از دسته کلیفرم ها بنام اشرشیا ( Coli - E ) که منشاء مدفوعی دارد بعنوان شاخص آلودگی آب انتخاب گردیده است.

سالم سازی آب شرب:
هیچگونه آبی را نمی توان قبل از تصفیه و یا اطمینان از سالم بودن آن مصرف کرد هدف از تصفیه آب عبارت است از
الف) جداکردن مواد شناور و معلق درآب
ب) عاری کردن آب از عوامل بیماریزا
ج) برطرف کردن رنگ ، بو، طعم نامطبوع آب تا آنجا که مورد قبول مصرف کننده قرار گیرد.
تصفیه آب درمقیاس کوچک ( مصارف فردی یا خانگی)
برای تصفیه آب مصرفی در منازل سه روش کلی وجود دارد:
الف ) صاف کردن
ب) جوشاندن
ج) گندزدایی توسط مواد شیمیایی (پرکلرین)

ساده ترین روش ضدعفونی کردن آب ، جوشاندن آن است .
با جوشاندن صحیح آب بسیاری از عوامل بیماریزا نظیر باکتری ، کیست و تخم انگل از بین می روند.
برای مقادیر کم آب درمنازل ، میتوان پس از جوشاندن ( بمدت یک دقیقه ازشروع نقطه جوش) آن را ضدعفونی وعاری از میکرب نموده و پس از سرد شدن بدون جابجا نمودن به ظرف دیگر ، برای شرب از آن استفاده کرد.

کلرینه کردن آب چاه :
برای گندزدایی آب چاه ،پس از محاسبه حجم چاه باید به ازاء هرمتر مکعب آب یک قاشق مرباخوری پرکلرین ( حدود 5 گرم ) را در داخل یک سطل آب حل و به آب چاه اضافه کرد . از آنجا که آب چاه مرتبا" اضافه میشود. هرزمان که بوی کلر در آب استشمام نشد، لازم است گندزدایی تکرار شود.
طریقه دیگری که برای گندزدایی آب چاه وجود دارد کوزه گذاری است . به این ترتیب که ابتدا در بدنه یک کوزه سفالی با گنجایش 12 تا 15 لیتر ، دو سوراخ به قطر 6 میلیمتر در دو طرف کوزه نزدیک وسط آن ایجاد کرد . سپس 750 گرم پودر پرکلرین و3 کیلو گرم ماسه کاملا" تمیز را مخلوط نموده و به داخل کوزه ریخته پس از آن درکوزه را بایک ورقه پلاستیک غیرقابلنفوذ محکم بسته وبعد کوزه را در چاه آویزان میکنند ، بنحوی که پائین تر از سطح آب قرار گیرد.
این مقدار پرکلرین برای گندزدایی آب چاهی که روزانه 900 تا 1200 لیتر آب از آن برداشت میشود برای مدت یکهفته کافی است دراین مدت کوزه را باید خارج وکار را تکرار کرد.  

کلرینه کردن آب مخازن ( زمینی یاهوایی)
باید ابتدا حجم منبع را معین نموده و سپس به ازاء‌هرمتر مکعب ازآب 5 گرم ( یک قاشق مرباخوری) پودر پرکلرین به آب اضافه نمود.
ضروری است که قبلا" پرکلرین مورد نیاز را دریک سطل یا ظرف آب حل کرده ،‌محلول را در داخل مخزن ریخته و به نحوی بهم زدکه با آب مخزن کامل" مخلوط شود.

اب کشاورزی

ذخایر آب از منابع تجدیدشونده محسوب شده و فرآیند تجدیدپذیری آن به تبعیت از چرخه آب درطبیعت است. با این وجود، مقدار آبی که از این طریق در سطح کره زمین یا در هر محدوده جغرافیایی مشخص پدید می آید، صرف نظر از تغییرات بین سالی، معین و ثابت است. به بیان دیگر، مقدار آب تجدیدشونده ای که سطح کره زمین هم اکنون و به طور سالانه دریافت می نماید، برابر همان آبی است که شاید هزاران سال پیش و از بدو به وجود آمدن تمدن های بشری دریافت نموده است.

اهمیت آب در بخش  کشاورزی ، تولید محصولات گیاهی غیر قابل انکار است. میزان آب موجود در هر منطقه معرف آن است که از نظر اقتصادی چه گیاهی را می توان کاشت و چه گیاهی را نمی توان. بسیاری از اعمال حیاتی گیاه توسط آب کنترل می شود.

امروزه مدیریت منابع آب کشاورزی در دو بخش اعمال می شود؛ بخش اول شامل مدیریت عرضه آب و بخش دوم شامل مدیریت تقاضای آب است. محدودیت منابع آب و فشار زیاد بر ذخایر آبی موجب شده تا توجه زیادی به مدیریت کارآمد و بهینه منابع آبی در بخش تقاضا شود. مدیریت عرضه، عملیاتی همچون مهار آب های سطحی، انتقال آب از طریق کانال، استفاده از آب های زیرزمینی در آبیاری و استفاده تلفیقی از آب کانال ها را شامل می شود. مدیریت تقاضا مواردی مانند اصلاح الگوی مصرف در بخش های مختلف مصرفی، تغییرات نهادی، اصلاحات سازمانی و مشارکت مصرف کنندگان در امر مدیریت منابع آب را شامل می شود. مهار آب های سطحی از طریق ایجاد سد و سرمایه گذاری گسترده در این زمینه بدون توجه کافی به ملاحظات فنی، اقتصادی و زیست محیطی و نبود هماهنگی طرح های مکمل بهره برداری از چالش های دیگر مدیریت منابع آب در کشور است.

همان طور که در توضیحات گفته شد آب کشاورزی و نحوه مدیریت و چگونگی ذخیره و توزیع آن از اهمیت مهمی برخودار می باشد که در این روستا با وجود سدی که احداث شده اما متاسفانه با توجه به سازه این سد، سدی نیست که کارایی داشته باشه و با مهندسی ضعیفی که داشته بعد از چند سال با توجه به شنی بودن این سد و عملا غیر بهربرداری بوده و در تابستان  کشاورزان این ناحیه با کم آبی مواجه میشوند این موضوع هم مانند آب آشامیدنی موضوع قابل بحث و پیگیری شما مسئولین عزیز میباشد.

امید است با تفکر و اندیشیدن در مورد موارد ذکر شده و ایجاد راهکار های عملی مشکلات این روستا حل شود .

باتشکر                           

زینب یعقوبی کسلانی              

 

 منبع: بهداشت اب / دکتر علی الماسی ، مدیریت کلر زنی اب آشامیدنی /مدیری

1
1