- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۴/۱۲/۱۵

آمار نگران کننده ۲ هزارو ۸۰۰ معتاد در شهرستان میانه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا،  استان آذربایجان شرقی با ۱/۹۱ درصد رشد مصرف مواد مخدر، در بین استان های کشور در جایگاه بیست و یکم قرار دارد و شهرهای تبریز، مراغه و میانه به ترتیب آلوده ترین شهرهای استان از نظر مصرف مواد مخدر هستند.

معضل اعتیاد و قاچاق مواد مخدر یکی از بارزترین مشکلات شهرستان میانه است که هنوز تدبیری مدبرانه برای ریشه کنی با این معضل از سوی مسوولان بصورت جدی اندیشیده نشده است.

از سال ۹۱ تا ۹۴ تعداد ۲ هزارو ۸۰۰ نفر معتاد در سطح شهرستان شناسایی شده که در حال حاضر علاوه بر ۱۱ مرکز ترک اعتیاد موجود، ۲ کمپ و مرکز نگهداری بر اساس تقسیم بندی ماده ۱۶ اجباری و ماده ۱۵ اختیاری در سطح شهرستان میانه فعال می باشند.

 در شهرستان میانه طی سال جاری ۷۴ کیلو گرم مواد مخدر کشف و ۴۷۳ نفر معتاد در سال دستگیر شده اند و در حال حاضر میزان مراجعه به ۱۱ مرکز ترک اعتیاد در شهرستان  با آمار ۱ هزارو ۸۰۰  نفر از ابتدای سال ۹۴ می باشد.

بدون  این آمار و ارقام هیچ گاه با واقعیت های جامعه نمی تواند بصورت صد در صدی هم خوانی و مطابقت داشته باشد و نیازمند برنامه ریزی و فرهنگ سازی درست در راستای ریشه کنی و مبارزه مداوم با بحث اعتیاد است.

افزایش گرایش جوانان به سمت مواد مخدر باعث شده تا لایحه بودجه ۹۵۲ هزار میلیارد تومانی سال ۹۵ دولت روحانی در حالی به مجلس تقدیم شود که بودجه تخصیص داده شده برای ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری مبلغ ۱۷۳ میلیارد و ۵۳۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که بودجه در نظر گرفته شده برای این ستاد در سال ۹۴، ۱۶۵ میلیارد تومان بوده و از این رو بودجه در نظر گرفته شده برای سال آتی، حاکی از افزایش ۴ درصدی بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری است.

همچنین در لایحه بودجه سال ۹۵، درآمد ناشی از اجرای قانون مبارزه با مواد مخدر و جریمه‌ها، بدون هیچ رشدی نسبت به سال ۹۴، همان مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

نباید از این موضوع غافل شد که امروزه عدم توجه به فرهنگ‌سازی برای حل بنیادین و ریشه‌ای اعتیاد عواقب بسیار منفی در جامعه داشته است. در پیشگیری از اعتیاد فرهنگ‌سازی نشده یا اگر هم بوده بسیار اندک و سطحی بوده است.

بدون شک  فرهنگ‌سازی برای خشکاندن ریشه اعتیاد باید بین مردم به ویژه جوانان و نوجوانان نهادینه شود که رسانه‌ها مسئولیتی خطیری را در این رابطه برعهده دارند.

1
1