- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۴/۱۲/۱۵

رویای تبدیل شدن به منطقه ویژه اقتصادی تا روزگار ناخوش صنعت و تولید شهرستان میانه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا،  بعد از گذشت ۲ سال از عمر دولت تدبیر و امید و علی رخم وعده های مکرر استاندار آذربایجان شرقی نسبت به رسیدگی به مشکلات واحد های صنعتی، از ۲۹۰ واحد تولیدی و صنعتی  فعال در شهرستان میانه؛ بالای ۷۰ درصد این واحدها با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می کنند.

 تشکیل ستاد حمایت از سرمایه‌گذاری و تامین اعتبارات از طریق منابع غیردولتی در سطح شهرستان میانه با حضور فرماندار ویژه میانه، نمایندگان، امام جمعه، رئیس صنعت و معدن شهرستان یکی از موضوعاتی بوده است که از سوی استاندار آذربایجان شرقی طی سالهای گذشته مطرح شده است، اما متاسفانه مردم شهرستان میانه هنوز آثار و نتایج این سخنان و مصوبات را مشاهده نکرده اند.

احداث منطقه ویژه اقتصادی و پایاب سدهای میانه بیکاری ۱۳ درصدی این شهر را رفع می‌کند

شاید بتوان گفت این سخن بهترین حرفی بود که می توانست مرحمی بر پیگر ناخوش چرخه تولید شهرستان باشد. جبارزاده پیش از این با اشاره به توسعه همه‌ جانبه در بخش‌های صنعت، کشاورزی و گردشگری و تبدیل شهرستان میانه به منطقه ویژه اقتصادی، گفته است: با اجرای سند تدبیر و توسعه به لحاظ آمار بالای بیکاری بیش از ۱۳ درصد در شهرستان، کارگروه ویژه‌ای در خصوص حل مشکلات حوزه کشاورزی و پایاب سدهای این شهرستان تشکیل خواهد شد تا شاهد رفع معضل بیکاری در شهرستان باشیم.

111

 

شهرستان میانه وسیع ترین شهرستان استان از لحاظ محدوده جغرافیایی و با داشتن جمعیت بالغ بر ۱۸۵ هزار نفر امروز شاهد بیکاری گسترده جوانان و غالبا قشر تحصیلکرده ی خود می باشد. در منطقه میانه جمعیت روستاهای اطراف در سالهای اخیر بشدت کاهش یافته و موید این مسئله است که غربت گزینی تبدیل به مقدمه ای برای گستگی دائمی مردان روستایی از دیار خود گشته و اینکه دیگر رنگ خاک و زمین کشاورزی را نبینند. 

شهرستانی که در سال ۱۳۵۹ آمار جمعیتی روستاهایش ۱۶۴۳۸۵ نفر  بود و متاسفانه در حال حاضر این تعداد بواسطه بیکاری جوانان و مهاجرتشان  به عدد ۷۹۰۶۸ رسیده است. این دهستان ها با وجود منابع فراوان طبیعی و فرصت های بکر ایجاد شغل در زمینه هایی همچون کشاورزی ، دامی و دارا بودن بهترین محصولات صادراتی ایران همچون سیب و برنج تا بحال نتوانسته از این منابع عظیم در صدد اشتغال جوانان سرگردان خود در شهرهای غربت برآید.

با وجود تشکیل کمیته سرمایه گذاری در اتاق فکر فرمانداری ویژه شهرستان میانه هنور مسئولین و متولیان امر نتوانسته اند به وعده های خود در خصوص جذب سرمایه گذار و رونق واحدهای تولید و صنعتی آنگونه که مطلوب است عمل کنند.

222

 

 بالا بودن نرخ بیکاری در شهرستان میانه یکی از موضوعاتی است که باید توجه ویژه ای به آن شود زیرا هم اکنون هشت هزار و ۵۰۰ بیکار در این شهرستان وجود دارد و نرخ بیکاری در آن ۱۳ درصد است در حالی که نرخ بیکاری استان ۱۰ درصد می باشد.

 ایجاد منطقه ویژه اقتصادی می توان شاهد رشد و توسعه منطقه شد، چرا که شهرستان میانه این پتانسیل را دارد و در یک منطقه استراتژیک و کوریدور مرکز – شمالغرب و نزدیکی به شبکه بزرگ راه تهران – تبریز – ترکیه و تهران، تبریز، بازرگان بعنوان یک عامل تعیین کننده  و دارای پتانسیل ریلی مناسب، که می تواند بعنوان یک اهرم بسیار قوی در توسعه منطقه نقش آفرین باشد.

در اوایل سال ۹۳ بود که سند تدوین شده در جلسه نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کمیته برنامه ریزی شهرستان، که با حضور استاندارآذربایجان شرقی، معاونین، مشاوران و مدیران کل استان و اعضای شورای اداری شهرستان، امام جمعه میانه و نمایندگان مردم شهرستان برگزار شد با ۱۸ رای موافق از سوی مدیران کل استانی به تصویب رسید.

از اواخر سال گذشته نیز با دستور استاندار آذربایجان شرقی، عملیات اجرایی سند تدبیر توسعه این استان آغاز شد و فرمانداران و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان به عنوان مسوول مستقیم اجرای این سند ماموریت یافتند. 
این سند که به گفته مسئولان امر به عنوان مبنای برنامه ششم توسعه تعیین شده است، قرار است تا الگویی برای سایر استان ها و مبنای برنامه ریزی منطقه ای در برنامه های توسعه کشور باشد.
در حالی که  کاهش اتکا به منابع دولتی و استفاده بیشتر از توان بخش خصوصی و مشارکت مردم از رویکردهای سند تدبیر و توسعه عنوان شده است، بایستی دید این سند تا چه میزان در راستای محرومیت زدایی و توسعه و کاهش نرخ بیکاری در شهرستان میانه موفق خواهد بود.

333

 

 این سند با مطالعات و بررسی های لازم از پتانسیل ها، ظرفیت ها و امکانات شهرستان در چهار محور به شرح ذیل  تدوین شده است:
 استخراج و فرآوری مواد معدنی، صنعت و ایجاد صنایع پایین دست 
 توسعه گردشگری و میراث فرهنگی 
توسعه کشاورزی دانش بنیان و تکمیل زنجیره تولید 
 تاسیس منطقه ویژه اقتصادی میانه با تمامی مزایای منطقه آزاد ارس

در حالی که جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این موضوع که میانه باید اولویت اول برنامه‌ریزی‌ها بوده و وضعیت اشتغال شهرستان از سوی تمام مدیران کل مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد، متاسفانه با گذشت ۲ سال از عمر وعده های انتخاباتی دولت مردان به رغم پیگیری نمایندگان و سایر مسئولین شهرستان در این راستا چرخه اقتصادی شهرستان میانه با مشکل اساسی مواجه شده است.

دور افتادن از اتوبان تهران – تبریز و همچنین از بین رفتن فرصت های شغلی نیم نگاه مردم را به کور سوی تبدل شدن شهرستان به منطقه ویژه اقنصادی متوجه ساخته است تا شاید با این امر صنعت و تولید شهرسنان جانی دوباره به خود بگیرید.

امیدواریم مسئولین  در خصوص مراحل پیشرفت سند تدبیر و توسعه شهرستان به پیشگاه مردم شریف شهرستان اطلاع رسانی دقیق و شفاف به عمل آورند.

 

1
1