- ارسال کننده: شازده_کوچولو تاریخ: ۹۴/۱۲/۰۸

بررسی نظرسنجی سایت میانالی

قبل از هر چیزی باید به خاطر حماسه آفرینی و حضور پرشور مردم باغیرت میانه به همه همشهریان تبریک بگم ، به همه ی کاندیداهای عزیز به خاطر احساس مسئولیت و حس خدمت گذاری به عزیزان همشهری خدا قوت بگم اجرکم من عندالله و در نهایت تبریک به پروفسورفرمند و دکتر شیویاری که مورد لطف خدا و اعتماد مردم قرار گرفته و انتخاب شدند. امیدواریم که با ائتلاف باهم و تعامل سازنده میانه ای آباد داشته باشیم.

تاحالا خیلی اتفاق افتاده با جدول ها یا نمودارهایی آمار و درصد مورد بحثی مواجه بشیم . خیلی وقت ها ذهنمان مشغول شده و با خودمان فکر کنیم این آمارها تا چه اندازه ای درسته و یا تا چه اندازه به واقعیت نزدیک!!

برای بررسی این موضوع یک نمونه ی موردی میاریم. نظرسنجی سایت میانالی با آمار واقعی که رقم خورد و ببینیم که این آمار چقدر به هم نزدیک هستند.

 

 

با مشاهده ی آمار فوق می توان به این نتیجه رسید مطمعنا جامعه ی آماری نسبت به حجم واقعی آن کمتر بوده است و متعاقبا به واقعیت کمتر ،  ولی بزرگترین ایراد این نظرسنجی می توان به این نکته اشاره کرد که اول اینکه  هر کسی مانند انتخابات و صورت واقعی عمل حق دو انتخاب نداشت ( بنا به درخواست مدیر سایت جناب اقای عزیزی و تذکر که همچین قابلیتی وجود داشته ولی اگرهم چنین بوده مطمعنا اطلاع رسانی دقیق و کافی صورت نگرفته است. )دوم این نظرسنجی تمامی اعضا و کاربران سایت را در برمی گرفت چه بسا کسانی که ساکن و یا اهل این شهر نیستند و هیچ گونه دخل و تصرفی در انتخابات واقعی در این شهر را ندارند ولی در این نظرسنجی شرکت کرده و آرا و درصد را تحت تاثیر قرار داده اند سوم امکان اینکه یک نفر با چند اکانت از چند آی پی متفاوت رای دهد بوده چهارم و مهم تر از همه از کجا معلوم کسانی که رای داده اند به سن قانونی برای رای دادن رسیده اند.

مسلما ایراداتی که وجود داشته برخی واقعا اجتناب ناپذیر است و برخی هم نیاز به منبع اطلاعاتی قوی می باشد مثلا لینک بودن نظر سنجی به سازمان ثبت و احوال برای شناسایی افراد واجد شرایط رای گیری ولی همگان میدانیم که این امکان پذیر نیست.

مطالب فوق گواه این است که این نظرسنجی از نظر درصد به واقعیت کمتر نزدیک است ولی نقطه قوت آن نیز رتبه ی کاندیداها در نظرسنجی و انتخابات می باشد که بیشتر به واقعیت نزدیک بود.

 

 

 

 

1
1