- ارسال کننده: قادرحسن زاده تاریخ: ۹۴/۱۲/۰۳

رئیس شورای اصلاح طلبان میانه: با تغییر لیست، ما را بازی دادند

 احمدی آزاداصلاح طلبان کشور برای ورود به انتخابات مجلس دهم درهر استان یک میز انتخابات تشکیل داده‌اند تا مسئولیت معرفی اصلاح طلبان درانتخابات را بر عهده گیرند. گرداننده گان این میز علاوه بر استان ها در شهرستانها نیز با عنوان شورای اصلاح طلبان اعلام موجودیت کرده و روز14 بهمن با تشکیل جلسه در تالار برلیان میانه اقدام به انتخاب 7 نفربرای تکمیل لیست 21 نفره خود کردند. جلسه ای که با حرف و حدیث های فراوانی هم روبروشد ولی علیرغم اعتراض برخی فعالان سیاسی و اجتماعی شهر به نحوه دعوت از میهمانان برای تشکیل این گردهمایی، با برگزاری انتخابات 7 نفر را به جمع 14 نفر انتصابی خود اضافه کردند تا شورای اصلاح طلبان میانه شکل بگیرد و 2 نفر را برای انتخابات مجلس دهم انتخاب و به مردم معرفی نماید.

ولی لیستی که این شورا برای استان ارسال کرده بود در بین راه تغییر یافت و یکی ازکاندیداها جابه جا شد. این جابجایی که با واکنش تند شورا میانه مواجه شد زمانی اتفاق افتاد که لیست کلی اصلاح طلبان سراسر کشوراعلام شد و نام شهبازی از لیست میانه حذف شده بود.

در این خصوص قافلان بنا به وظیفه اطلاع رسانی خود مصاحبه ای ترتیب داده با رئیس شورای اصلاح طلبان شهرستان میانه و ماجرا را از زبان ایشان جویا شده است.

مهدی احمدی آزاد/ مدرس مراکز آموزش عالی و دبیر بازنشسته ای که به باورش زندگی برای کسانی که از نظر فکر و ذهنی جهان اولی هستند ولی در جغرافیای جهان سوم زندگی می کنند، خیلی سخت است. وی معتقد به تغییرات اجتماعی و سیاسی از راه دموکراتیک است و اصلاحات را تنها راه نجات کشور از مشکلات فعلی می داند. سخن همیشگی اش " ما برای خدایان دیر آمده ایم و برای خویشتن زودباور اوست هر چند مفهومش برای هرکسی ساده و راحت نیست. احمدی آزاد ماجرای اخیر دل خوشی از رفتار برخی دست اندرکاران اصلاحات در استان ندارد و معتقد است در جریان ارسال لیست به استان، به رای و نظر شورای میانه و اعضایش بی احترامی شده و به نوعی معترف به این است که میز تبریز شورای میانه را بازی داده و رفتارشان غیر دموکراتیک بوده است. احمدی آزاد با مهجوریت و متانت همیشگی اش دعوت قافلان را برای مصاحبه اختصاصی پذیرفت و با حضور در دفتر نشریه به سوالات ما پاسخ گفت.

قافلان: جناب احمدی ضمن تقدیر از حضورتان، برای سهولت ورود به بحث، کمی در مورد ماهیت و چرایی تشکیل شورای اصلاح طلبان توضیح بفرمائید.

احمدی آزاد: من هم تشکر می کنم از حساسیت نشریه قافلان به مسائل روز سیاسی و اجتماعی شهر و از این دعوت جنابعالی، شورای اصلاح طلبان میانه شاخه شهرستانی میز اصلاح طلبان کشوری است که برای سازماندهی اصلاح طلبان سراسرکشور در انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی تشکیل شده و با منشور کشوری فعالیت می کند.

قافلان: اعضای این شورا از چه کسانی تشکیل شدند؟

احمدی آزاد: طبق اعلام میز استان به ما، روسای ستادهای اصلاح طلبان در انتخابات ادوار گذشته و نمایندگان احزاب سیاسی و 7 نفرعضو اصلی و 3 نفر علی البدلی که توسط مردم ودرقالب مجمعی از نخبگان شهر انتخاب می شوند، اعضای اصلی این شورا را تشکیل می دهند.

قافلان: این مجمعی که از آن نام بردید در میانه وجود دارد؟

احمدی آزاد:  این مجمع رسمی نیست و با دعوت از نخبگان سیاسی شهر تشکیل می شود.

قافلان: اونوقت این دعوتها برچه معیاری هست؟

احمدی آزاد: ببینید هیچ چیزی مطلق نیست. همیشه انتخاب و دعوت افراد بر اساس اصل شایسته سالاری اتفاق نمی افتد و این موضوع در برگزاری این مجمع هم مشهود بود و برخی دوستان به نحوه دعوت از اعضا اعتراضاتی داشتند که وارد هم بود ولی در هر حال جلسه ادامه پیدا کرد و 7 نفر هم انتخاب شدند و با احتساب اعضای انتصابی شورای میانه تشکیل و اعلام موجودیت کرد.

قافلان: در مورد اعضای انتصابی، از نمایندگان احزاب سیاسی اسم بردید. مگر در میانه احزاب نمایندگی رسمی دارند؟

احمدی آزاد:  نمایندگی رسمی که دارای تشکیلات حزبی باشند وجود ندارد ولی برخی دوستان معرفی نامه هایی رو آورده بودند و بر اساس همین معرفی نامه ها عضو شورا شده اند.

قافلان: با این حساب در حال حاضر چند حزب در میانه فعالیت اسمی دارند؟

احمدی آزاد:  در حال حاضر 5 حزب افرادی را معرفی کرده اند.

قافلان: میشه نام ببرید تا همشهریان هم از وجوداین احزاب باخبر شوند؟

احمدی آزاد:  حزب اتحاد ملت، حزب اعتدال و توسعه، ندای ایرانیان، کارگزاران سازندگی و شورای صنفی کشاورزی

قافلان: یعنی این احزاب در میانه فعالیت دارند؟

احمدی آزاد: فعالیت ندارند ولی اسماً نماینده دارند.

قافلان: با این حساب شما روند تشکیل شورای اصلاح طلبان در میانه را دموکراتیک می دونید؟

احمدی آزاد: خیر. ولی سازوکاری که برای تشکیل شورا در نظر گرفته اند همین بوده.

قافلان: ازبحث نحوه تشکیل شورا خارج شویم و بپردازیم به کاندیداهای معرفی شده برای انتخابات مجلس. نحوه گزینش نامزدها چگونه و با چه معیارهایی انجام شد؟

احمدی آزاد: بعد ازتشکیل رسمی شورا، با دعوت ازکاندیداهایی که گرایشات سیاسی آنها به تفکرات اصلاح طلبی نزدیک بود با این افراد بحث های طولانی داشتیم و در نهایت 2 نفر را از طریق رای گیری مخفی انتخاب و معرفی کردیم.

قافلان: ولی ظاهراً اونایی رو که شورا معرفی کرده با لیست اعلامی از طرف ستاد اصلاح طلبان کشوری فرق می کنه.

احمدی آزاد: اجازه بدید در این خصوص یک توضیحی بدم.  اعضای شورا میانه با روش دموکراتیک 2 نفر رو انتخاب کرده و پای انتخاب خودش ایستاده اگر هم تغییری صورت گرفته یک رفتار کاملاً غیردموکراتیک و غیراخلاقی و غیر حرفه ای بوده و ما پای انتخاب خودمون ایستادیم و اعتراضمان را هم به تبریز و مرکز اعلام کردیم.

قافلان: بحث انتخاب دموکراتیک کردید، ظاهراً برخی نامزدها میثاق نامه شورای اصلاحات رو امضاءنکردند، این و تائید می کنید؟

احمدی آزاد: بلی. برخی ازدوستان به کلیات میثاق نامه ایراداتی داشتند و بعضی هم به یکی ازبندهای آن.

قافلان: این میثاق نامه رو شماتنظیم کردید یا سراسری هست؟

احمدی آزاد: میثاق نامه سراسری هست.

قافلان: ولی موضوع بند 5 اون که مورد بحث بوده ظاهراً در میانه به اون اضافه شده، آیا شما اجازه این کار رو داشتید؟

احمدی آزاد: این بنددر یکی از جلسات به میثاق اضافه شده و موضوع زیاد مهمی هم نبود که بعداز بحث اونو حذفش کردیم.

قافلان: فکر نمی کنید همین اضافه کردن و حذف کردن بدون صورتجلسه و بدون هماهنگی خودش یک رفتار غیردموکراتیک بوده؟

احمدی آزاد: همان طور که اشاره کردم این بند اینقدرها هم مهم نبود که مورد مناقشه باشه. فقط تعهدی برای پاسخگویی نماینده دربرابر شورا. بود.

قافلان: ولی ظاهراً  اعتراض ها علاوه بر متن، برای تغییر همین میثاقی بوده که به شما ارسال شده.

احمدی آزاد: تاحدوی بلی. ولی بعدا از اصلاح هم میثاق از طرف برخی مدعوین امضاء نشد.

قافلان: اگر امضاء نشد پس چرا در رای گیری شرکت داده شدند. به طور مشخص آقای مظفراجلی به خاطر بند 5 که اضافه شده بود امضاء نکردند ولی در رای گیری شرکت داده شده اند.

احمدی آزاد: طبق تماسی که با استان داشتیم اونا اعلام کردند که اگر کسی زباناً هم اعلام بکنه که قبول داره رای گیری کنید و ما بر اساس همین استعلام اونا رو در رای گیری قرار دادیم.

قافلان: یعنی آقای بهبودی هم زباناً گفته بود ولی امضاءنکرده بود.

احمدی آزاد: بلی، ولی بعداً امضاء کرد.

احمدی آزادقافلان: جناب احمدی یکی ازبندهای میثاق نامه صراحتاً اعلام کرده که امضاء کنندگان آن متعهد می شوند که در صورت تعیین لیست به نفع 2 نفر منتخب انصراف دهند. فکر می کنید کسانی که زباناً اقرار به پذیرش میثاق نامه کنند زیر بارانصراف به نفع دیگری می روند؟

احمدی آزاد: قاعدتاً اگر اصلاح طلب باشند و تشکیلات را قبول داشته باشند، باید چنین کنند.

قافلان: آیا چنین کرده اند؟

احمدی آزاد: خیر تا به حال که چنین موردی نداشتیم

قافلان: پس وقتی پایبندی به مرام و منش نباشد امضاء و عدم امضاءیک برگه چه تعهدی برای آن نامزد ایجاد می کند؟

مردم با چه تضمینی باید به این افراد اعتماد کنند؟

احمدی آزاد: شناخت مردم نسبت به افراد نسبی هست و باید موارد دیگری را هم ملاک انتخاب خود قرار دهند.

قافلان: در حال حاضر با توجه به اینکه لیست انتخابی شمادستخوش تغییر شده، برنامه شورا برای ادامه فعالیت تاروز انتخابات چی هست؟

احمدی آزاد: در آخرین جلسه شورا تصمیم گرفتیم بر مواضع قبلی و لیست و امضای خود وفادار باشیم و این را به دو نفری که منتخب شورا بود هم اعلام کردیم همچنین نسبت به این بی اخلاقی و عهدشکنی میز استان هم اعتراض کردیم و موضوع را از طریق مرکز پیگیری می کنیم.

قافلان: واکنش و جواب استان به این تغییر چی بود؟

احمدی آزاد: سه روز جواب تلفن ما را هم نمی دادند و این به بازی گرفتن شورای شهرستان است که ما از کنار آن به راحتی نمی گذریم

قافلان: شما فکر می کنید پدرخوانده های انتخاباتی میانه مخصوصاً پدرخوانده یا احیاناً پدرخوانده های اصلاحات شهرستان در این تغییر دست داشته اند؟

احمدی آزاد: فعلاً برای ما مشخص نشده چون جواب قانع کننده ای به ما نمی دهند ولی اگر نقشی در این بداخلاقی داشته باشند باید در برابر ملت پاسخگو باشند. کسی که اساس دموکراسی را زیر سئوال ببرد نمی تواند برای اصلاحات شهرستان تصمیم بگیرد.

قافلان: آقای احمدی اگر صلاحیت آقای آریامنش از سوی شورای نگهبان تائید شود، لیست اصلاحات تغییر خواهد کرد یا خیر؟

احمدی آزاد: اگر ایشان تائید شوند باتوجه به اینکه میثاق نامه را امضاء کرده اند و دررای گیری به خاطر صلاحیتشان شرکت داده نشدند، حتما با شورا جلسه ای خواهیم گذاشت و در این مورد تصمیم گیری خواهیم کرد.

قافلان: یعنی باز هم مردم باید منتظر یک تغییر دیگر در این لیست باشند؟

احمدی آزاد: به هر حال حق ایشان است که شورا در مورداش اعلام نظر کند.

قافلان: با توجه به اینکه گفتگوی ما طولانی تر شد در انتها میخواهم نظر شما را در مورد وجود انحصار در اردوگاه اصلاح طلبان میانه بپرسم. بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی شهرستان، انتصابات و دعوت های افراد برای انتخابات شورای اصلاح طلبان میانه را مهندسی شده می دانند که اعتراضات در جلسه مجمع و ظهور قارچ گونه نمایندگی احزاب در شهرستان برای حضور بدون انتخابات در شورا را نمونه ها و شواهد آن می دانند.

احمدی آزاد: من هم به روند دعوت ها و حضور این افراد اشکالاتی را وارد می دانم ولی در هر صورت این اتفاق افتاده و ما مکلف به اجرای قوانین و مقررات ارسالی از مرکز هستیم. امیدواریم این احزاب فعالیت خود را در شهرستان قانونی کنند و با ایجاد دفتر و تشکیلات اداری و حزبی این شائبه ها را از بین ببرند و فعالیتشان منحصربه ایام انتخابات نباشد.

سپاس از حضور گرمتان در قافلان و قدردانی از حوصله ای که به خرج دادید.

1
1