- ارسال کننده: رضا صیامی تاریخ: ۹۴/۱۱/۲۹

کاندیداهای نمایندگی مجلس و حق آموزش زبان مادری

کاندیداهای نمایندگی مجلس و حق آموزش زبان مادری

در آستانه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار داریم، همانگونه که قبلا نوشتم برای شناخت نامزدهای محترم مجلس تصمیم گرفتم که سوالی را از همه کاندیداها بپرسم و با جمع بندی پاسخ ها بتوانم به نتیجه ای برای انتخاب نامزد اصلح برسم و مشورتی هم به همشهریانم داده باشم.


انتخاب سوال
کسانی که با این صفحه آشنایند، می دانند که مهمترین دغدغه من  در فعالیت های اجتماعی، حقوق زبانی و آموزش زبان مادری است. این اعتقاد را دارم که استیفای این حق، مقدمه استیفای حقوق دیگر از جمله برابری اقتصادی خواهد بود. کسانی هم که به این حق می اندیشند، می توانند به وضوح سایر حقوق از دست رفته را هم ببینند و بهتر در راه توسعه شهرستان و استان گام بردارند. سوال من طبیعتا در این زمینه بوده و از نامزدهای محترم خواسته ام اعتقادشان در این زمینه و راهکارهایی که برای استیفای این حق فطری، قانونی و مشروع دارند را بیان کنند.
در مورد حق آموزش زبان مادری بسیار گفته و نوشته اند، در اینجا نگاهی کوتاه از منظر قرآن می اندازیم به این حق فطری:خداوند در آیه 15 سوره مبارکه اسرا می فرمایند: « وَ ما کُنَّا مُعَذِّبینَ حَتَّی نَبعَثَ رَسُولاً» « و ما تا رسول نفرستیم ( و بر خلق اتمام حجّت نکنیم ) هرگز کسی را عذاب نخواهیم کرد.»  این آیه منبع قاعده فقهی «قُبح عِقاب بلا بیان» از قواعد مهم در فقه اسلامی به شمار می رود. بنا به مفاد این آیه خداوند کسی را مجازات نخواهد کرد مگر اینکه قبلا پیامبر و رسولی برای ابلاغ قانون الهی فرستاده باشد و این قوانین به بنده توسط رسول ابلاغ شده باشد. این قاعده قرآنی امروز در علم حقوق اصلی ثابت شده است و تحت عنوان «قانونی بودن جرم و مجازات» مطرح می گردد.
آیه 4 سوره مبارکه ابراهیم(ع) یکی از شرایط رسول پیام آور را بیان می کند: « وَ ما أَرسَلنا مِن رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَومِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُم» «و ما هیچ رسولی در میان قومی نفرستادیم مگر به زبان آن قوم تا بر آنها ( معارف و احکام الهی را ) بیان کند» همانگونه که می بینید، قرآن کریم نیز بر فطری ترین حق انسانی که همان دریافت معارف و آموزش به زبان هر قوم است، صحه گذاشته است.


سوال
با توجه به آنچه از نظر خوانندگان گرامی گذشت، سوال به شرح زیر طراحی شد و به حضور نامزدهای محترم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ارسال گردید.
«جناب آقای ....
کاندیدای محترم نمایندگی مردم شهرستان میانه در دوره دهم مجلس شورای اسلامیسلام علیکم
همچنان که استحضار دارید حق آموزش زبان مادری، از حقوق مسلم و مشروع مردم ایران می باشد که علیرغم تاکیدات مصرح در قانون اساسی از جمله اصول 15، 19 و 9، تاکنون به مرحله اجرا در نیامده است. لذا خواهشمند است برنامه و راهکار تنظیمی خود را در زمینه احقاق این حق فراموش شده که در صورت انتخاب شدن به نمایندگی مردم انجام خواهید داد بیان فرمایید.پاسخ شما راهگشا و راهنما در انتخاب کاندیدای اصلح در انتخابات خواهد بود. ضمن آنکه همراه با پاسخ سایر کاندیداهای محترم در صفحه اینجانب در سایت میانالی منتشر خواهد گردید.
با تشکر و احترام»


نحوه ارسال سوال و دلایل آن
سوال از طریق ایمیل، نرم افزارهای پیام رسان، سایت های شخصی به کاندیداهای محترم یا نزدیکترین فرد ممکن به کاندیدا ارسال گردید. بعضی از دوستان انتقاد کردند که چرا سوال به صورت غیر حضوری و مجازی طرح گردیده و مثلا چرا با حضور در ستادهای مختلف سوال به صورت حضوری پرسیده نشده است. در پاسخ به این عزیزان باید گفت که اولا در این ایام دسترسی به کاندیداها به این آسانی نیست. کاندیداها فقط در ساعات پایانی شب در ستادهایشان حضور داشتند که بعد از سخنرانی امکان سوال وجود داشت. این یعنی هر شب یک سوال که عملا امکان نداشت در فرصت محدود این کار را انجام داد. ثانیا امروزه در عصر ارتباطات این کار کاملا بی معناست که سوال از کاندیداهای محترم حتما باید حضوری باشد. ثالثا تقریبا همه کاندیداها راههای ارتباطی مجازی از جمله ایمیل و ... را در کارت ها و برگه های تبلیغاتی قید می کنند. رابعا ...
نکته مهم: وقتی سوالی از طریق مجازی به کاندیدا یا هر فرد دیگر می رسد، باید این احتمال را در نظر بگیرد که سوال کننده ممکن است به دلایلی از جمله معلولیت جسمانی، بیماری و ... قادر به حضور نیست و اینکه بدون شناخت اولیه و بدون در نظر گرفتن شرایط احتمالی مخاطب در اولین جواب خواستار ملاقات حضوری برای پاسخ باشیم، آیا آگاهیم که همین جمله چه آثار تخریبی در روحیه و روان مخاطب می تواند داشته باشد؟ متاسفانه ما در جامعه ای زندگی می کنیم که نه تنها شهرهایمان برای زندگی معلولان مناسب نیست، بلکه در ذهن هایمان نیز برای آنها جای فکری، خالی نگذاشته ایم. (البته بنده بحمدالله از نعمت سلامتی برخوردارم و این نکته تذکری دوستانه بود که: «إِنَّ فِی ذَلِکَ لَذِکرَی لِأُولِی الأَلبَابِ» زمر)


پاسخ های رسیده
سوال به صورتی که قبلا گفته شد برای نامزدهای محترم ارسال گردید و فقط از 4 نفر از کاندیداهای محترم پاسخ دریافت گردید که پاسخ های دریافتی جهت اطلاع همشهریان محترم عینا نقل می شود.


1- آقای محمد حسین بهبودی: «اصول قانون که حاصل خون شهدای گرانقدر می باشد، خدشه ناپذیر است و تلاش برای تحقق آن از وظایف ذاتی نمایندگان است.»


2- آقای سید بهلول حسینی: دفتر آقای حسینی در پاسخ به سوال بخشی از نطق میان دستور مورخه 2/2/93 و بخشی از مصاحبه ایشان با خبرگزاری آناج (اردی بهشت 94) را ارسال کردند.
نطق: «مسئله دیگری که اینجانب و سایر نمایندگان عزیز آذربایجان و مناطق ترک زبان در حوزه های انتخابیه و شهرهای خودمان با آن روبرو هستیم و مورد درخواست و مطالبه ی جدّی مردم بالاخص جوانان می باشد بحث استفاده از ظرفیت های اصل 15 قانون اساسی در حفظ و آموزش زبان و ادبیات ترکی است،باید توجه داشت این زبان مانند هرزبان دیگر اگر به صورت علمی و آکادمیک مورد اهتمام و تدریس قرارنگیرد دچار آسیب جدی و گسستگی شده و شکل و محتوای خود را از دست خواهد داد و حتی ممکن است به تدریج و در یک فاصله زمانی نه چندان طولانی از بین برود و یا حداقل دچار به هم ریختگی و اختلاط و ناهمگونی غیرقابل جبران مانند آنچه در گویش مناطقی نظیر قزوین ،همدان و اراک مشاهده می کنیم بشود.
بدون اغراق وتعصب عرض میکنم شاید هیچ زبانی بعد از زبان عربی تا این حد از فصاحت،جامعیت ،گیرایی و قابلیت و رسایی برخوردار نباشد،البته این امر به خودی خود برای ایران بزرگ یک سرمایه ملی و فرهنگی است زیرا اگر چه زبان شیرین فارسی زبان رسمی کشور و دارای گنجینه و نفایس فراوان است و باید همواره با جان و دل از آن صیانت وپاسداری نمود لیکن نباید با برخی نگاه های تنگ نظرانه و غیر سازنده و گاه امنیتی و کوته فکرانه با زبانهای غیر فارسی بویژه زبان ترکی برخورد شود و مسلما حفظ ، تحکیم و ترویج زبان ترکی موجب افزایش حس همدلی و برادری در میان بخش بزرگی از هموطنان می گردد و به طور مضاعف باعث بالا رفتن امنیت و اتحاد عمومی و خنثی شدن توطئه و دسیسه چینی ضد انقلاب و دشمنان خبیث خارجی که از هر بستر و بهانه ای در صدد ضربه  به انقلاب اسلامی و ایران عزیز می باشند می گردد.
لذا از محضر ریاست محترم جمهوری بعنوان مسئول اجرای قانون اساسی مجدانه درخواست می نمایم در جهت عملی کردن این حق مشروع و مجوز قانونی که خواسته قلبی و همیشگی مردم آذربایجان است اقدام عاجل و ملموس مبذول فرمایند.»
مصاحبه: «ایجاد فرهنگستان زبان ترکی خواستهی اصلی مردم آذربایجان است و امیدواریم در این سفر به نفع احسن این وعدهی دولت تدبیر و امید عملی شود. تعداد افراد ترکزبان کمتر از فارسزبان نیست/زبان ترکی باید در مدارس تدریس شود وی ادامه داد: تعداد افراد ترک زبان نسبت به فارسی زبانان کم نیست اما با وجود آن در طول سالهای گذشته نسبت به این زبان بیتوجهی شده است و اگر همین روال ادامه یابد زبان ترکی جایگاه خود را از دست خواهد داد. نمایندهی مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه دولت موظف به عملی کردن وعدههای انتخاباتی خود میباشد، ابراز کرد: برای احیای ماهیت زبان ترکی و مطرح شدن آن در سطح جامعه نیاز است این زبان در مدارس و دانشگاهها تدریس شود.»


3- آقای هوشنگ شهبازی: «همشهریهای خوبم مرا کاندیدای هویت طلب می دانند، تلاش خواهم کرد تا هویت مردم احیا شود. یکی از وظایف نماینده اجرای قانون اساسی است.»
آقای شهبازی بعد از اصرارم برای پاسخی جامع تر نوشتند:
«علاوه بر اصول مورد اشاره جنابعالی، مواد 1،2 و 7 اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز حقوق مورد اشاره شما را به صراحت بیان نموده و آنها را جزو حقوق طبیعی و سلب ناپذیر انسان قید نموده اند و تمامی حکومت ها را نیز ملزم به رعایت آنها می داند. حق تحصیل به زبان مادری نیز از حقوق اولیه دموکراسی، به عنوان بخشی از حقوق اولیه ی بشر شمرده می شود و عدول از آنها باعث تزلزل مشروعیت حکومت ها خواهد شد، که اینجانب نیز با در نظر گرفتن این مهم ضمن التزام کامل عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی، با ایمان کامل به استحقاق اقوام شریف کشورمان تمامی تلاش خویش را در طرح و دفاع از احیا فرهنگ و زبان و سایر حقوق حقه ی اقوام – در راستای اصول مورد اشاره شما – به کار خواهم بست و ساکت ماندن در این خصوص را در شأن ملت شریف و نیز خویش نمی دانم.
راهکار پیشنهادی اینجانب این است که؛ موضوع مزبور می بایستی تا حصول نتیجه دلخواه ملت شریف، بلاوقفه پیگیری مجدانه گردد.»


4- آقای فردین فرمند: «آیا انسان ها کوچکترین حق انتخابی دارند که در موقع آفرینش متعلق به کدام خانواده، گروه نژادی یا زبانی باشند؟ آیا این حق فطری انسانها نیست که از زبانی که خداوند در هنگام آفرینش برای او انتخاب کرده است دفاع کند و در حفظ و نگهداری اش بکوشد؟ زبانی که به آن حرف می زنیم مگر چه اشکالی دارد؟ فرهنگی که متعلق به آنیم مگر چه کم و کاستی دارد که دفاع از آن نکنیم.
ما همانیم که هزاران شهید دادیم تا خوزستان و ... از صدام پس بگیریم، ما همانیم که هنگام زلزله بم نان و پنیر سفره مان را به رسم برادری برایشان فرستادیم و در موقع زلزله اهر و ورزقان خرمایشان را برایمان فرستادند. هدفمان والاست، ما صدها سال برادرانه با همدیگر زیسته ایم با حفظ تمام مختصاتی که خداوند هنگام آفرینش در وجودمان نهاده است. خداوند ما را ترک آفریده است و به آن افتخار می کنیم.زبان نشانگر هویت ماست، هویتی که خداوند در وجودمان نهاده است. این امر در قوانین هم ذکر شده است که متاسفانه در سالهای گذشته به بهانه های مختلف از احقاق این حق جلوگیری شده است. این بهانه گیری های بیجا و بعضی کارهای ناشایست باعث شکل گیری حرکات افراط گرایانه در طرف مقابل شده است که به نظر من به دور از هرگونه افراط گرایی و با سعه صدر و با تاکید بر اجرای مر قانون به هدفمان برسیم. در این راه از کمک های اقوام دیگر از جمله کردها، عربها، بلوچ ها و ... که آنها هم خواستار احقاق حق خودشان هستند بهره بگیریم.»


نکات ضروری
- دو پاسخ دیگر هم رسید که بدون ذکر نام ارسال کننده ذکر می آید:


1- «با سلام و احترام؛ در اولین فرصت جواب خواهم داد» و من هنوز منتظر آن اولین فرصتم...
2- «سلام، ممنون از ارسال مطلب» فکر می کنم این کاندیدای محترم از آن دسته از افراد هستند که حوصله خواندن بیش از دو خط را ندارند! چنین فردی اگر به صندلی سبز برسد با گزارش های چند صد صفحه ای تفریغ بودجه، تحقیق و تفحص، لوایح بودجه و ... چه خواهد کرد؟


- در جریان ارسال سوال برای نامزدهای محترم، ارتباط با آقایان علیرضا قره داغی، جواد مصطفوی، حاجی قاسمی و خانم شمسی مجدی میسر نشد. و همچنین سوال را برای آقایان مهدی جمالی و علی رجبی که دیروز با تأیید شورای نگهبان به جمع کاندیدها اضافه شدند؛ ارسال کنم. بدیهی است که در صورت دریافت نظریات این عزیزان و سایر کاندیداهای محترم، نسبت به انتشار آنها در اسرع وقت اقدام خواهم نمود.


- برای ارتباط با اینجانب می توانید علاوه بر قسمت نظرات مطلب و پیام خصوصی از راههای ذکر شده در اولین کامنت نیز استفاده کنید.

1
1