- ارسال کننده: مهدی عزیزی تاریخ: ۹۴/۱۱/۲۳

پاسخ به آقای یاور احمدپور عضو عزیز سایت میانالی در مورد نظرسنجی

با سلام 

اخیرا یک نظرسنجی با موضوع انتخابات مجلس در صفحه اصلی سایت درج نمودم  که  آقای یاور احمدپور مطلبی را در انتقاد از نظرسنجی فوق ارسال نمودند.

آقای یاور احمدپور یکی از اعضای پرتلاش سایتند که مقالات فراونی را به سایت ارسال کرده اند و باید از این بابت از ایشان قدردانی کنیم. با وجود اینکه ممکن است بنده با بسیاری از نظرات ایشان مخالف باشم ولی دلیل نمی شود که وجود چنین افرادی غنیمت شمرده نشود.

به خاطر راحتی اعضا در مطالعه مطلب، خلاصه متن نوشته شده توسط ایشان را در اینجا با رنگ قرمز کپی کرده و پاسخ خودم را با رنگ سیاه می نویسم.

 

 

خطاب به مهدی عزیزی و نظر سنجی انتخاباتی وی
1. ما در نظامی زندگی می کنیم پسوند «اسلامی» را با خود دارد. لذا ملاک ما در شناخت و ارزیابی همه چیز این جامعه باید بر پایه ایات الهی و قرآن مبین باشد نه احزابی که قصور در عملکرد دارند. احزابی را که قصور دارند چطور مبنای انتخاب و ارزیابی افراد قرار می دهیم. 
همه افراد از فیتلر شورای نگهبان رد شده اند و چه اصلاح طلب و چه اصولگرا به قرآن  و اسلام اعتقاد دارند. ولی صد در صد اختلاف نظر فراوانی بین این افراد وجود دارد.
مثال:
آیا باید در مدیریت کشور تمرکز زدایی صورت گیرد و یا کل تصمیمات کشور بصورت مرکزی برای همه کشور اتخاذ شود؟
ممکن است بعضی بخاطر شرایط متفاوت کشور در نقاط مختلف گزینه اول و بعضی به خاطر حفظ عدالت گزینه دوم را ترجیح دهند.
 
آیا باید کشور به سمت خودکفایی برود یا به سمت ارتباط اقتصادی با جهان؟
 
 عده ای اعتقاد دارند که همه چیز را باید در خود کشور تولید و در خود کشور مصرف شود و نیازی به صادرات و واردت نیست. عده دیگری هم اعتقاد دارند که بدون صادرات و واردات نمی توان اقتصادی شکوفا داشت.
 
 
آیا باید خصوصی سازی افزایش یابد یا استخدام های دولتی؟
 
عده ای طرفدار کوچکسازی دولت هستند و عده دیگه طرفدار افزایش استخدام دولتی
 
_______________________
همانطوری که می بینید هر دو مورد در اسلام مجاز شمرده می شود و ما باید با قدرت تعقل خودمان چیزی که به نفع مملکت است را انتخاب کنید.
موضع اصلاح طلبان و اصولگرایان در سوالاتی که مطرح کردم در مقابل هم قرار دارد. به همین خاطر به جای اینکه همه پرسش ها را یکی یکی بپرسیم می توانیم فقط با پرسیدن اینکه گرایش یک نفر اصلاح طلبی است یا اصولگرایی همه مواضع شخص را بدانیم.
 
 
 
2. مثلا در مورد نحوه خرج و هزینه کردن نامزدها در انتخابات سوره بلد می توان مبنای اسلام پذیری نامزدها در عمل(نه در گفتار) قرار گیرد. سوره بلد ایات 8 الی 16: «آیا به او دو چشم ندادیم. و زبان و دو لب. و ننمودیم راه دو وادی را. اما او عقبه را اختیار نکرد. و از عقبه چه می فهمی؟ آزاد کردن بنده ای. یا سیر کردن گرسنگان در زمان قحطی. یا یتیمی در اطراف خویش. یا ناتوانی به خاک افتاده». حال این اموزه اخلاقی را با عملکرد برخی در هزینه انتخاباتی مقایسه کنید که چه مواردی را برای هزینه کرد انتخاب می کند آن هم در حالی که قرآن راه را برای خرج معین کرده است.
 
بله همانطوری که گفتم هر شخص تلقی  خاصی از قرآن دارد. الان شما آیه ای در مورد کمک به نیازمندان را به انتخابات ربط دادید. در حالی  که کمک به نیازمندان چه برای انتخابات باشد چه برای هر چیز دیگر در قرآن توصیه شده است.
حالا این تلقی شماست و ممکن است نظرات دیگران متفاوت باشد، همانطوری که نظر شما محترم است نظر دیگران هم محترم می باشد.
ضمنا یک هفته پیش تبلیغات کاغذی کاندیدایی که تبلیغ می کنید را از دم در تحویل گرفتم. که اولا هزینه کاغذ در جیب یتیمان نرفته است و دوما زمان تبلیغات قانونی انتخابات شروع نشده است.
 
3. در مورد نحوه عمل نامزدهای انتخاباتی به آموزه «امر به معرف و نهی از منکر»، که به خاطر اجتماعی بودن اسلام جایگاه ویژه ای دارد می توان آموزه های زیر را مدنظر قرار داد و نامزدها را با آن سنجید: «یطلبون لانفسهم الرخص و المعاذیر» دائم دنبال این هستند که یک راه فراری برای امر به معروف و نهی از منکر پیدا کنند، یک عذری بتراشند که خوب دیگر نمی‌شود، دیگر ممکن نیست. «یقبلون علی الصلوه و الصیام و ما یکلفهم فی نفس و لا مال» دنبال آن عبادت‌هایی هستند که نه به جان، نه به مال و نه به حیثیتشان ضرر می‌زند (مثل نماز و روزه) اما اگر وظیفه‌ای ضرری به جایی می‌زند، دیگر آن را قبول ندارند. اگر نماز هم به کار یا حیثیت یا جانشان ضرر می‌زد، آن را رها می‌کردند: «کما رفضو اسمی الفرائض و اشرفها» همان جور که عالی‌ترین و شریف‌ترین فریضه‌ها را رها کردند، نماز را هم رها می‌کردند. آن عالی‌ترین و شریف‌ترین فریضه‌ها کدام است؟ «ان الامر بالمعروف و النهی عن المنکر فریضه بها ثقام الفرائض» [امر به معروف و نهی از منکر] فریضه بزرگی است که سایر فرائض به وسیله آن به پا می‌شود. باید امر به معروف و نهی از منکر باشد تا نمازی باشد، تا زکاتی باشد، تا حجی باشد، تا خمسی باشد، تا معاملاتی باشد، تا قانونی باشد تا اخلاقی باشد. «ان الامر بالمعروف و النهی عن المنکر سبیل الانبیاء...» از اینجا باید فهمید که حوزه امر به معروف و نهی از منکر تا کجاست. تا حدود آباد شدن زمین ....باید دید چه نظاماتی در دنیای اسلام بوده و اصلاًٌ امر به معروف و نهی از منکر چه معنی‌ای داشته و چه می‌کرده است.
 
حالا اینهایی که فرمودید خیلی خوب است و اگر کاندیدایی امر به معروف کرده باشد ثوابش را در آخرت خواهد دید. ولی متاسفانه دستگاهی وجود ندارد که تعداد ثواب ها و امر به معروف های کاندیدا ها را بسنجد و در اختیار رای دهندگان بگذارد ولی مواضع و گرایشات حزبی شخص، مشخص هستند.
 
4. در مورد اینکه نامزدها تا چه حد در وضعیت فعلی، به مسئله عدالت ورود می کنند و اینکه دین را مقیاس عدالت یا عدالت را مقیاس دین می کنند و وعده سیاست گذاری و قانون گذاری در راستای اصل عدالت، که از اصول اسلام است می دهند یا نه؛ سوره اعراف می تواند در تعدادی از آیات روشنگر باشد. در جاهلیت، دین را مقیاس عدالت و حسن و قبح می‌دانستند لذا در سوره اعراف از آنها نقل می‌کند که هر کار زشتی را به حساب دین می‌گذاشتند و قرآن می‌گوید: بگو (خدا) امر به فحشاء و فساد نمی‌کند. از آنجایی که قانون گذاران و سیاستگذاران باید مسئله عدالت را در محور توجه خود داشته باشند، باید دید که نحوه ورود و طرح موضوع «عدالت» از سوی نامزدها در چه مسیری است. برداشتشان از مفهوم عدالت چیست. بر اساس کدام مبانی نظری دنبال پیاده کردن عدالت در جامعه هستند. آیا سیاست دولتهای مختلف را بر مبنای عدالت می سنجند یا صرفا به این یا آن دولت ورود می کنند و جسارت ورود به اصل موضوع را ندارد.
شما یکی یکی بروید از همه کاندیدا ها بپرسید ببینید کدامشان به نابرابری اعتقاد دارند. همه اعتقاد به عدالت دارند. ولی در اینکه چه قانونی عادلانه تر است اختلاف نظر وجود دارد.
مثال:
در بحث کنکور بعضی ها فکر می کنند که معدل فرد باید در نظر گرفته شود و برخی اعتقاد دارند که فقط نمره کنکور باید در نظر گرفته شوند.
فردی که اعتقاد به تاثیر معدل دارد نمی گوید که « من با وجود اینکه می دانم که تاثیر معدل بی عدالتیست باز هم رای به تاثیر معدل می دهم چون کلا  مشکل داری هستم » بلکه اعتقاد دارد که عدالت این هست که معدل فرد  تاثیر داده شود.
 
 
5. در مورد ایجاد شبهه و تخفیف و اختلاط و اتهامِ نامزدها بر یکدیگر آیات مختلفی همچون بیست و ششم سوره فصلت و امثالهم گویا است که محتوای آن این است که برای تخفیف در ارزش گفتار نیکو، رقبا سعی می کنند که آن را تحریف کنند و تخفیف دهند و ایجاد شیهه کنند. 
هر کسی که ادعایی علیه دیگر کاندیداها دارد نمی گوید که من دارم اتهام می زنم بلکه آن را روشنگری می خواند.  پس این معیار شما هم قابلیت سنجش ندارد.
 
6. و ...
برای ارزیابی هر رفتاری که نامزدها صورت می دهند آیات روشنگری در قرآن موجود است که می تواند مبنای مقایسه و انتخاب نهایی قرار گیرد. لذا پیشنهاد من این است که دوستانمان لیستی از آموزه های قرآنی مورد نیاز برای ارزیابی عملکرد این روزهای نامزدها تهیه کنند و با روشنگری زمینه انتخاب بهتر از بین نامزدها را تدارک بینند نه اینکه درگیر و اسیر همان الگوی مقایسه کهنه و بی نتیجه ای باشند که جز بر ماندگاری مسائل و مشکلات جامعه نمی انجامد.
 
تنها فرشته گان الهی که در شانه راست و چپ کاندیدا ها نشسته اند می توانند اطلاعات درستی در مورد میزان ایمان فرد به رای دهندگان اطلاعات درستی دهند.
 
 
____________________________________
سخن آخر:
 
فعلا شرایط کشور بصورتی نیستید که در شهرستان ها احزاب  فعالیت ملموسی داشته باشند و انتخابات حزبی برگزار شود.
ولی حداقل می توانیم گرایشات کاندیداها را بسنجیم و با گرایشان خودمان تطبیق دهیم.
 
 
1
2
1 2