- ارسال کننده: یاوراحمدپور تاریخ: ۹۴/۱۱/۱۸

شکست این نامزد در انتخابات قریب به یقین است

"عدم تقارن نسبی اطلاعات یکی از نامزدها و طرفدارانش، و در نتیجه شکست قریب به یقین ایشان"
فعالیت در انتخابات به عنوان عضو ستادی، یک معامله است. برخی اهدافی صرفا شخصی دارند و دیگران در کنار هدف شخصی نیم نگاهی به اهداف اجتماعی نیز دارند وکسانی پیدا نمی شود یا کم پیدا می شود که هدفشان صرفا اجتماعی باشد. البته باید گفت که شهروندان غیر ستادی بیشتر بر مبنایی رأی می دهند که وزنه هدف اجتماعی سنگین تر است. با این مقدمه وارد تحلیل یکی از ستادهای انتخاباتی می شوم.
فروشنده پرتقال، دلال اتومبیل دست دوم یا یک پزشک بیشتر از خریداران این کالاها و خدمات از صفات با ارزش کالا و خدمات مبادله شده آگاهی دارد. خریدار بیمه عمر از یک شرکت بیمه، بیشتر از بیمه گر از سلامتی خود آگاه است. همچنین عضو که وارد ستاد انتخاباتی می شود بیشتر از نامزد از نیت سالم یا ناسالم خود آگاه است. 
اگر آن پرتقال ناسالم خریدار را راهی بیمارستان می کند و اگر اتومبیل دست دوم خراب، خریدار را جز هزینه ثمری ندارد و اگر خریدار بیمه عمری که جسم و فیزیک ناسالم دارد برای بیمه گر هزینه تراش است؛ ورود افرادی به فعالیت انتخاباتی با نیاتی کاملا ناسالم، در یک بررسی اجتماعی بنیان کن ستاد انتخاباتی و موجب خانه نشینی نامزد بعد از 7 اسفند می شود.
بنده دو سه ماهی است که ستادها و اعضایشان را نظاره گر هستم. در یکی از این ستادها شاید نزدیک به سی چهل درصد از فعالان آن، در پی رفع مسائل و مشکلات حقوقی هستند. از آنجایی که بیشینه سازی اهداف فردی این طیف فعالان نه تنها منجر به ضرر شخص مقابلش خواهد شد بلکه مقابله اجتماعی پنهان کسانی را منجر خواهد شد که آرای شان را در سکوت به صندوق می اندازند و تا حد زیادی دقیقتر عمل می کنند و اهداف اجتماعی آنها در انتخاب بر اهداف فردی می چربد.
از این نظر رای این طیف از ستادها، بیشتر در حد نفوذ اعضای ستادشان در بین اجتماع است و از آرای جمعیتی که فعال ستاد انتخاباتی نیستند و اعضای ستاد هم در بین آنها نفوذ ندارند، ثمری نمی چینند. یعنی حتی اگر ظاهر ستاد انتخاباتی فعال باشد آرایی نهایی کسب شده، شاید چنان متحیر کننده باشد که هیچ تناسبی بین شلوغی ستاد و آرایی مأخوذه از صندوق نباشد. 
در این نوع ستادها از آنجایی که هر کدام از اعضایشان در منطقه خودشان فعالیت می کنند و شهروندان از آن اعضا و اهداف آنها شناخت نسبی دارند، کسب آرای عموم مشکل می شود(چون هدف برخی از فعالان ستادی پایمال کردن حقوق این یا آن از طریق رانت نمایندگی است و از آنجایی که شهروندان در مقام موجودی انسانی، ذاتاً و ناخودآگاه به عدالت گرایش دارند با این مسئله از سر مخالفت و عدم حمایت از کاندید بر می آیند تا اعضای فعالی که به فکر رفع ناعادلانه مسائل و مشکلات حقوقی شان هستند به هدفشان نایل نشوند). 
البته با صرف هزینه زیاد می توان این نقص را جبران کرد و آن اینکه اعضای فعال مناطق مختلف شهرستان را جا به جا کرد و در مناطقی برای تبلیغ از آنها استفاده کرد که شهروندان آن منطقه از عضو فعال و نیات شوم وی اطلاعاتی نداشته باشند.
 
1
1