- ارسال کننده: رضا امامی تاریخ: ۹۴/۱۱/۱۶

امام جمعه میانه: نتوانسته ایم جامعه را از برکات امر به معروف آگاه کنیم

امام جمعه میانه با تبریک ایام مبارک فجر و پیروزی انقلاب شکوهنمند اسلامی، با بیان اینکه موضوع امر به معروف و نهی از منکر در دین اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: متاسفانه در جامعه به این موضوع با کم توجهی و بی مهری مواجه شده است و در واقع ما نتوانسته ایم جامعه را نسبت به برکات امر به معروف و نهی از منکر، آگاه سازیم و این موضوع آنطور که باید معرفی نشده است.

به گزارش فردای میانه، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حامدی در جلسه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر که با حضور مسئولین ارشد شهرستان در سپاه ناحیه میانه برگزار شد، دلایل عدم توفیق در امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را عدم آشنایی با شرایط آمر و ناهی عنوان کرده افزود: برخی گمان می کنند امر به معروف و نهی از منکر، یک حرکت دیمی، بدون اصول و قواعد و بدون چارچوب و قوانین است و هرکسی می تواند حجت الاسلام حامدی با اشاره به اینکه عدم آشنایی به حیطه امر به معروف و نهی از منکر، منجر به متهم کردن به سرک کشیدن، فضولی و تجسس کردن شده است و با بررسی این موضوع باید از طرفی به مردم حق داده شود زیرا واقعا معرفی نشده و رسانه ها از جمله صدا و سیما با پرداخت به انواع موضوعات، در بحث امر به معروف و نهی از منکر ورودی نداشته است.

وی مسئولین جامعه را مقصر خواند که در این موضوع کوتاهی کردند و نتیجه آن را اینگونه بیان کرد که چون خودشان شناخت درستی از امر به معروف و نهی از منکر ندارند، اهتمام کافی به خرج ندهند.

امام جمعه میانه با اشاره به برکات  این امر واجب گفت: غیر از اصلاح وضعیت و عملکرد ها در جامعه، اگر امر به معروف و نهی از منکر کنیم و یا اگر مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار بگیریم، خودمان از آن بهره مند می شویم که متاسفانه از آن غفلت نموده ایم.

حامدی با بیان اینکه فراموش کردن اصل امر به معروف و نهی از منکر در جامعه سبب بروز مشکلات و گناهان دیگری چون غیبت می شود، ادامه داد: بجای اینکه رو در رو عیب ها گفته، از منکرات بازداشته و به کار نیک فراخوانده شود، برعکس آن یعنی غیبت صورت می گیرد درحالیکه اگر بناست حرفی بصورت غیبت بیان شده و مشکل آفرین گردد، بهتر بود بعنوان یک حق بر دوش برادر دینی، رو در رو و امر به معروف و نهی از منکر گفته می شد.

وی ادامه داد: اغلب کارهایی که از اشخاص بصورت غیبت از آن یاد می شود، اموری هستند که می بینیم و نمی پسندیم و در عدم حضور آن شخص بیان می کنیم در حالیکه اگر آن عمل ناپسند به شکل امر به معروف و نهی از منکر بیان می شد یک لطف بزرگ به شمار می رفت که عدم انجام آن یک خیانت به شمار می رود.

 حجت الاسلام والمسلمین با تاکید بر اینکه پذیرش امر به معروف و نهی از منکر باید دو سویه باشد افزود: آمر معروف اگر این نیت را در ذهن داشته باشد که با گوشزد نمودن عمل ناپسند به فرد لطف نموده و عدم گوشزد یک خیانت است و از طرفی کسی که مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار می گیرد نیز با مواجهه با این امر، با دید لطف و محبت بنگرد و عدم گوشزد را خیانت به خود بپندارد یقینا خود خواهان امر به معروف و نهی از منکر خواهد بود و دیگر تجسس و فضولی و دخالت در کار دیگران به وی القا نخواهد شد.

وی با بیان اینکه امر به معروف یک موضوع جناحی و حربی نبوده و تکلیف دینی است، گفت: در حکومت اسلامی نباید با این امر واجب، به این شکل برخورد می شد و اگر بخشی از قانون مصوب اجرای امر به معروف ایرادی وارد باشد باید در 37 سال گذشته اصلاح و عملیاتی می شد و به اعتقاد بنده اگر به این موضوع صرفا به دید قانون بنگریم کافی نیست و ممکن است مانند بسیاری از قوانین دیگر عملیاتی نشود و در این بحث، دید تکلیفی نیاز است.

امام جمعه میانه به اصل هشتم قانون اساسی که در مورد امر به معروف است اشاره نموده افزود: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم، مردم نسبت به دولت که شرایط و حدود آن را قانون معین می کند.

حامدی گفت: دولتمردان و مردم بی نیاز از امر به معروف و نهی از منکر نیستند و هم در موضع آمر و ناهی و هم در موضع کسی که مورد امر و نهی قرار میگیرد، هستیم پس منافع جمعی مشترک و قوام جامعه در این موضوع است و نباید خودمان را از آن محروم کنیم و باید همت جمعی داشته باشیم.

امام جمعه میانه در پایان با تاکید بر اینکه باید از تمامی پتانسیل ها در جهت تحقق امر به معروف و نهی از منکر استفاده کرد گفت: نباید جلسات حالت فرمالیته داشته و اعضا به دیده رفع تکلیف به آن بنگرند زیرا همه مسئول هستند و باید به تکلیف خود عمل کنند.

1
1