- ارسال کننده: یاوراحمدپور تاریخ: ۹۴/۱۱/۱۰

تقدیر از رفتار آن روزهای طرفداران مهندس هاشمی استاندار

اگر در این نوشته ای که مرتبط به صداقت و پرهیز از دروغ است بر مبنای ذهنیتم هاشمی استاندار را به همراه مبلغان ترکمنچایی ایشان خطاب قرار می دهم نه مهندس حسینی را، آن هم در حالی که در موضوع صداقت، شاید مهندس حسینی قابل مقایسه با هاشمی نباشد و حداقل در عرصه شهرستان و در میان نامزدهای چند دوره اخیر،  نمی شود که مبحثی از صداقت باز کرد ولی پای مهندس حسینی را به قضیه نکشید، به این دلیل است که محکوم به تعصب و جانبداری از مهندس حسینی نشوم. لذا مقایسه کنم منطق طرفداران به نسبت صادق مهندس هاشمی را با برخی از نامزدهای یکی دو دوره اخیر.

تجربه بنده تجربه چندان شیرینی نیست در این زمینه.

با تعدادی از طرفداران ومبلغان هاشمی، در سه چهار سال اخیر آشنا شدم. منطق دفاع از نامزد در بین این طیف، منطق بحث و جدل در حوزه هایی است که شنونده ثالث و مخاطبی به غیر از طرفین بحث، می تواند به نتیجه برسد. کمتر وارد اغواگری و دروغ می شوند. در نقد رقبا مواردی غیر واقع کمتر ایراد می شود و مباحث مطروحه از طرف انها طوری نیست که طرف بحث را محکوم به خیانت و جاسوسی و امثالهم کنند. طرفداری نکردن از نامزد اینها احتمالا جرم محسوب نمی شود... . متاسفانه این طیف را کسانی در یکی دو دوره اخیر محکوم کردند و می کنند که با دروغ عجین هستند و با صداقت میانه ای همچون آب و آتش دارند. کلمه ای صریح و بی منظور از زبان این طیف جدید شنیده نمی شود. گفته هایشان و کرده هایشان برنامه ریزی شده از جنس خیانت است. منافعشان را به هزینه کامل (نه هزینه نسبی) عموم تامین می کنند. به چیزی جز توطئه فکر نمی کنند. به قول برخی از همشهریان، چنان دروغ می گویند که آدم حیفش می آید که باور نکند ...

ولی کور خوانده اند. بازی در عرصه نمایندگی و نامزدی مجلس وقتی دوره های میان مدت چهار ساله را مربوط می شود شناخت ها نسبتا بیشتر و خطاها کمتر و تصحیح اشتباهات افزون می گردد. بازی در بدترین حالت بازی راهزن ساکن می شود که حداقلی را باید برای عموم واگذارد که بتوان ادامه داد نه راهزن غیر ساکن.

اکنون بعد گذشت چند سال می توان فهمید که چه چیز را با چه عوض کرده ایم. صداقت نسبی (نه کامل) را با دروغ و اغواگری برخی نامزدها.

هاشمی در برخی و شاید خیلی حوزه ها قصور داشت ولی در مقایسه با برخی کمتر دروغ می گفت . طرفدارانش منطق بحث را تا حدی رعایت می کردند. من خودم سال هشتاد و شش بحثی انتقادی را با وی باز کردم مرا محکوم به جاسوسی نکرد جلسه خصوصی گذاشت و دو و نیم ساعت دو نفره در حوزه اقتصاد و سیاست و فرهنگ وارد بحث شدیم. متاسفانه الان در جلسه برخی از نامزدها جایگاه پرسنده را تا آن حد تنزل می دهند که فکر می کنند تضمین گر است برای فرار از قصور. 

طرفداران اگر نه کامل ولی در حد زیاد از جنس نامزدشان رفتار و کردار می کنند. نامزد دروغگو طرفدار دروغگو بیش ندارد. لذا حضور در جمع برخی که دروغ و جوسازی را پیشه می کنند برای همه راحت نیست و دوام در این مجموعه ها کار حضرت فیل است.

صداقت نسبی(نه کامل) هاشمی و طرفدارانش را کسانی منتقد هستند که جایگاه پیشا پیشا شاگردی هاشمی هم برایشان زیادتی است مسرور کننده.

این طیف دروغ هم منتظر خانه نشینیشان باشند. فکر نکنند با جوسازی مردم فریب می خورند. مردم عموما ازموده را دگر بار نمی آزمایند اگر قرار بر فریب خوردن باشد فریب یک تازه وارد به عرصه انتخابات را می خورند.

1
1