- ارسال کننده: ناصر سرچمی تاریخ: ۹۴/۱۱/۰۲

چرا و چگونه درانتخابات شرکت کنیم ؟

جواب این سوال خیلی ساده است ؛چون ماچه بخواهیم و چه نخواهیم ، چه شرکت بکنیم و چه شرکت نکنیم ، چه متعهد باشیم و چه نباشیم ، کسانی به اسم نماینده  شهرانتخاب خواهند شد؛ نماینده شهری که با توجه به میزان اختیارات و قدرتی که قانون به او می دهد ،می تواند گامهای کاربردی و مهمی در جهت رشد و توسعه شاخصهای شهرو شهر نشینی بردارد؛ به عبارتی نماینده مجلس اسلامی  می توانند پاشنه آشیل و کانون تغییر و تحولات عمده  باشند . اگر مردم در ارتباط مستمر با نماینده شهر (که نماینده مستقیم و بی واسطه آنهاست ) بوده و همواره انتقادات ، دیدگاه ها و پیشنهادات آنها به طرف مجلس شورای اسلامی جاری و ساری باشد آنوقت شاهد یک نهاد بسیار تأثیر گذار و بالنده مردمی به نام نماینده شهر خواهیم بود که از آبشخور شبکه ها و کانالهای ارتباطی مستمر مردم با هم تغذیه می شود . بازتاب دیدگاه ها ، انتقادات و آراء و نظر مردم در مجلس  تنها سوخت موتور محرکه این نهاد مردمی است که باید مداوم و لاینقطع باشد. در غیر این صورت چنانچه مردم به این نماینده خود در شهر  بی تفاوت باشند و فکر کنند که وظیفه آنها تنها شرکت در انتخابات و رأی بعضاً نسنجیده به فلان کاندیدا است؛ و بعد آن تا ۴ سال سراغی ازاین نماینده خود نگیرند ، نمی توان انتظاری بیشترازآنچه که تاکنون شاهد آن بوده ایم باشند.
بعضی وقتها ما آدمها برای خرید یک جفت کفش ، یک پیراهن یا هر وسیله ی دیگری چه وقتها که نمی گذاریم ، چه وسواس و حساسیت ها که از خود نشان نمی دهیم ، و ممکنه چندین روز رو برای این خریدها وقت تلف کنیم . آن وقت بیایید این مسائل روزمره شخصی و بعضاً کم اهمیت رو با مسأله مهم و جمعی چون انتخابات و رفتار انتخاباتی مقایسه کنیم که چی به سر این فراورده های جامعه مدنی و انسان جدید آمده.

بعضی نامزدها خود را عامل رستگاری مردم می دانند!!!
بعضی نامزدها قران بدست ، این خانه و آن خانه مردم را قسم می هند که به آنها رأی بدهند !!!
بسیاری از مردم هیچ احترامی برای رأی خود قائل نیستند و همچون یک رفع تکلیف به آن می نگرند لذا برایشان چندان فرقی نمی کند چه کسی رأی می آورد ، برخلاف آن حساسیت ها و وسواس ها برای خریدهای روزمره که ذکر آن رفت ، در اینجا حتی حاضر نیستند پرس و جو کنند یا پیگر این مهم باشند که چه کسانی با چه مشخصات و شعارهایی وارد صحنه انتخابات شده اند.
ما انتخاب می کنیم اما با نحوه ی رفتار و عمل در انتخابات و اصلاً فضای دموکراتیک بیگانه و ناآشناییم و همچنان انتخاب ما سنتی ، بدون فکر و تعقل و سنجش درست ، احساسی ، لحظه ای و بی تعهدانه است و این دور باطلی است که ضد هر گونه رشد و پیشرفت و توسعه خواهد بود .
فرهنگ دموکراتیک در انتخابات این است که ما جدای ازهر گونه فامیل بازی ، قبلیه و طایفه گرایی رفتار کنیم. منافع و مصالح شهر و مردم را بر منافع و مصالح شخصی خود ترجیج دهیم ، با یک امر عمومی و جمعی بازی نکنیم و آنرا تا یک مسأله شخصی تقلیل ندهیم.
رفتار دموکراتیک این است که ما تنها میزان دانش و تخصص ، اخلاق و تعهد ، شور ونشاط خدمت، پیشینه خوب و رضایت بخش یک کاندیدا برای انتخاب او ملاک انتخابمان باشد و لاغیر. پس بیایید به رأی خود احترام بگذاریم ، متعهد باشیم و با تعقل و چشم اندازی علمی به آینده بنگریم و فرهنگ انتخابات را به گونه ای دیگر تمرین کنیم. این تنها راه و مسیر رو به رشد و ترقی شاخصهای زندگی اجتماعی انسانها در شهر ها و توسعه از پایین است.
به امید روزی که با انتخابات، این فرزند دموکراسی، با اندازه شأن و منزلت آن برخورد کنیم.

1
1