- ارسال کننده: ناصر سرچمی تاریخ: ۹۴/۱۱/۰۲

شیوههای مناسب تبلیغات در انتخابات

 برای اینکه بتوانیم شیوه مناسب تبلیغاتی در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی ایران در حوزه های انتخابیه شهرستان میانه  را به مخاطبان و افکار عمومی تشریح نماییم بایستی نگاهی گذرا به حضور داوطلبان ادوار گذشته در انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران و نوع تبلیغات آنان داشته باشیم تا با شناسایی آسیب اجتماعی و روانی و بررسی نقاط قوت و ضعف آن بتوانیم به شیوه ای مناسب و در شأن مردم فهیم شهرستان میانه در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی ایران دست یافته و همچنین از هزینه های گزاف و خارج از عرف و کمرشکن داوطلبان که در انتخابات گذشته شاهد آن بودیم ، پیشگیری نماییم .که صد البته قبل از زمان قانونی چند صد میلیون خرج شده.

 قبل از پرداختن به شیوه ها و ابزارهای مناسب تبلیغاتی در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی به رفتارهای برخی داوطلبان ادوار گذشته که با دادن پول و ناهار و کادو و هدایای خارج از عرف دنبال بدست آوردن ارزش و اعتبار مردم بودند؛ که البته این رفتارها به دور از اخلاق است که یک کاندیداتور به خود اجازه می دهد از ارزش و اعتبار مردم سوءاستفاده کند و شاید ورود برخی از همین افراد به مجلس باعث شده که همچنان شاهد سایه انداختن فقر و محرومیت و مشکلات عمیق اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی در بسیاری از شهرها هستیم.

کاندیداهایی که بعد از رسیدن به خواسته های خود، به وعده های خود عمداً یا سهوا پشت کرده و یا اینکه عدم اقتدار و ناتوانی شان باعث گردیده که فقر و محرومیت و مشکلات همچنان بردوش مردم سنگینی کند و مردم نیز همچنان از نیازها و خواسته های خودشان به دور باشند.

اگر نگاهی واقع بینانه داشته باشیم مسئله ای که بیشتر خودنمایی می کند این است که اینگونه افراد از مشکلات و نیازها و خواسته های مردم آگاهی ندارند وتنها برای رسیدن به منافع شخصی خود با دادن وعده های دروغین از اعتبار و اعتماد مردم سوء استفاده می کنند.

بر همین اساس از مردم در انتخابات آتی انتظار می رود آگاهی کامل از اینگونه رفتارها داشته باشند و تدابیری بیندیشند تا این معضلات و آسیب های اجتماعی از ریشه برچیده شود.

رأی مردم یک ارزش و اعتبار برای خود و حوزه انتخابیه خود تلقی می گردد و این ارزشها حاصل خون شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی حق علیه باطل است و باید باور داشت که این ارزشها به هیچ‌وجه قابل قیاس و معامله با هیچ ابزار و سیاست غلطی نمی تواند باشد.

 پس مردم باید هوشیار باشند تا اجازه ندهند ارزش و اعتبارشان توسط برخی افراد سودجو زیرسوال یا به یغما و سیطره برده شود.

 البته در این میان داوطلبان توانمند نیز باید با تدوین و تعریف برنامه جامع و کلان، خود و برنامه های خود را باشیوه مناسب و صحیح معرفی کنند و   از شیوه های تبلیغاتی غیر اخلاقی دوری کنند تا مبادا با احساسات مردم بازی شود که این شیوه از مردانگی و شهامت و شأن و منزلت یک داوطلب و نماینده مردم بودن به دور است.

 لذا  اگر داوطلبی برنامه جامع و کلان داشته باشند ارائه دهد و مردم نیز با بررسی و مطالعه برنامه های شان با شناخت کافی و وافی فرد اصلح خود را انتخاب کنند؛ نه اینکه با راه اندازی جو روانی از جمله تعصب قومیتی و طایفه ای و یا روی آوردن به وعده های دروغین و شیوه های غلط، در صدد رسیدن بر کرسی نمایندگی باشند که قطعا این کار

شاید مترادف با اخاذی باشد.

در این میان مسئولیت مردم سنگین تر از هر زمانی  احساس می شود تا بتوانند با تفکیک سره از ناسره مسیر جدیدی باز کنند برای رفع مشکلات و کمبودهای حوزه انتخابیه خود و از پتانسیل و ظرفیتهای خود نیز به نحو احسن استفاده کنند.

کاندیداهای انتخاباتی نیز باید با استفاده از شیوه ها و ابزارهای مناسب از جمله با برنامه مداری ، اخلاق مداری و شایسته سالاری قدم در این عرصه مهم بگذارند که قطعا در قدمها و راهها و سیاستهای بعدی خود نیز موفق خواهند شد.

  از طرفی دیگر برای اینکه داوطلبان انتخاباتی بتوانند از هزینه های گزاف و خارج از عرف و کمرشکن که در زمان انتخابات متحمل می شوند ، رهایی یابند و چهره اماکن عمومی شهرها، بخشها و روستاها نیز مخدوش نگردد و مردم از داوطلبان حضور در انتخابات آتی حوزه خود و برنامه های شان شناخت کافی و وافی داشته باشند ، نقش صدا و سیما نیز حالت پ رنگی به خود می گیرد.

اگر صدا و سیمای در این راستا وارد عمل شوند می تواند با برنامه ریزی مناسب در طول یک هفته تبلیغات، زمانی در دو الی سه نوبت به این داوطلبان اختصاص دهد تا مردم بی واسطه از داوطلبان حوزه مربوطه و برنامه های آنان شناخت کامل داشته و فرد اصلح را بتوانند انتخاب نمایند که این مسئله  نه تنها مناسب ترین گزینه در خصوص شناخت مردم از داوطلبان و برنامه های داوطلبان هر حوزه انتخابیه می باشد حتی سودآوری نیز برای سازمان مزبور را در پی خواهد داشت .

     در صورت تحقق این مسئله باید داوطلبان قبل از ورود به عرصه انتخاباتی مشکلات، نیازها و خواسته ها ، پتانسیل و ظرفیت های حوزه انتخابیه خود را به لحاظ علمی ، اقتصادی ، عمرانی و زیرساختی ، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی و ... به خوبی شناسایی و برنامه های خود را بر اساس آن در طی سه دوره کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای چهارسال نمایندگی تدوین و طبقه بندی کنند و با تشکیل کمیته هایی مختلف از میان دانش آموختگان علمی و فرهنگی ، صاحب نظران و افراد توانمند و مجرب و خبره ، به معرفی خود و برنامه های جامع و کلان خود در چهار سال آینده با رعایت اخلاق مداری در مدت مقرر از طریق رسانه های جمعی یا در قالب بروشور و ... در میان افکار عمومی اطلاع رسانی نمایند.

 قطعا داوطلبانی که  دنبال خدمات رسانی و توسعه و آبادانی و منافع عمومی حوزه انتخابیه خود باشد نباید مردم را در انتخاب گزینه خود با ابزارها و مکانیزمهای احتمالی تهدید یا با دادن وعده های دروغین مردم را در انتخاب خود گمراه نمایند بلکه باید در انتخاب فرد اصلح با مردم همراه شوند و بگذارند مردم آگاهانه گزینه اصلح خود را انتخاب کنند.

از مردم حوزه انتخابیه نیز انتظار می رود بدون اعتنا به تعصب و قومیت طایفه ای و وعده های دروغین از سوی برخی داوطلبان ، مستقیماً در انتخاب فرد اصلح خود دخیل شده و پس از شناخت کامل از داوطلبان و مطالعه کامل برنامه های آنها اقدام به انتخاب فرد اصلح نمایند تا با حضور نماینده ای مقتدر و توانمند، شاهد فقرزدایی و توسعه و آبادانی حوزه انتخابیه خود باشند.