- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۴/۱۰/۳۰

معرفی حاج محمود مشایخی، پیر شهرداری میانه

محمود مشایخی متولد 6 آبان ماه 1314 (80 ساله) روستای شیخدرآباد، تحصیلات ابتدایی خود را در شیخدرآباد و میانه سپری و دیپلم خود را از دبیرستان اسدآبادی تهران سپری نمود. مشایخی به اتفاق مدیر کل حسابرسی وزارت کشور وقت و معاون وی، سیستم حسابرسی های شهرداری آذربایجان غربی و زنجان را پیاده نمود. اولین بودجه برنامه های شهرداری کشوری را در میانه به اتفاق پیاده نمود. حسابداری ابتدایی به حسابداری دوطرفه تبدیل شد. در جریان همین سمت 6 بار در سال های مختلف با حکم استاندار آذربایجان شرقی و تصویب انجمن شهر به عنوان کفیل شهرداری منصوب شد و از این حیث رکورددار است. نماینده کارفرمایان، 8 سال فعالیت در هیئت حل اختلاف در اداره کار و امور اجتماعی و 12 سال مدیر عامل کارخانه آرد سینایی و ثبت و مدیریت شرکت ساختمانی و تاسیساتی آینه کار میانه از سایر مسولیت های حاج محمود مشایخی است.

 

خدمات ایشان در مدت کفالت شهرداری را می تواند در بندهای زیر خلاصه نمود:

  1. احداث 54 خیابان در شهرستان میانه
  2. احداث پارک (بلوار) انقلاب
  3. احداث پارک شهر یا بانوان کنونی
  4. احداث پارک کودک (فری پارکی) که در حال حاضر روبروی آموزش و پرورش به پارکینگ تبدیل شده
  5. احداث کارخانه برق میانه
  6. تکمیل پروژه و شبکه های آبرسانی و چاه های آب و منبع 10هزار متر مکعبی
  7. احداث تشکیلات آتشنشانی و اطفا حریق (1346)
  8. راه اندازی راهنمایی و رانندگی و شماره گذاری ماشین ها و نیز صدور گواهی نامه رانندگی

آقای مشایخی از اخلاف و گذشتگان سببی تان بگویید؟

بنده نوه مجتهدی درس خوانده در نجف به نام شیخ الاسلام هستم. پدرم زین العابدین مشایخی از مصلحین منطقه کؤله بز میانه و چهار سال عضو انجمن ایالتی و ولایتی بود که نام او در کتابی به نام "تبریز و پیرامون" برده شده است. خودم هم، زاده روستای شیخدرآباد هستم که به این وادی علاقه و تعصبی خاص دارم.

از زندگی شخصی تان تا جایی که صلاح می دانید بگویید.

در ابتدا باید عرض کنم که عمویم محمدعلی مشایخی که سابقاً معاون استانداری آذربایجان شرقی بود برایم زحمات زیادی کشیده که همواره مدیون شان بودم و هستم. اولین بار در سال 1338 به عنوان کارمند شهردای بستان آباد استخدام شدم و بعد از طی دوره کارشناسی مواد غذایی در دانشکده دامپزشکی تهران تقاضای انتقال داده و به شهرداری میانه منتقل شدم. دوره مدیریت مالی را در دانشکده حقوق موسسه علوم اداری و بازرگانی دانشگاه تهران تحت نظر اتحادیه شهرداری های کشور در سال 1342 به مدت یک سال گذرانده و به سمت رییس امور مالی شهرداری منصوب شدم. در 26 سالگی ازدواج کردم که همسرم میانه ای بود و بعد از به دنیا آمدن سیاوش پسر بزرگم از دنیا رفت که بعد از آن ازدواج مجدد کردم و سیرنگ، سهیل، سیمین و سوسن حاصل این ازدواج بودند. سیرنگ در امریکا سکونت دارد و در سازمان پست ایالت کالیفرنیا اشتغال دارد. برادر کوچکترم هم در ویرجینیای غربی امریکا است که دکترای شیمی دارد.

بعد از بازنشستگی به چه کاری مشغول شدید؟

به قانون و مسائل قانونی علاقه زیادی دارم. بعد از بازنشستگی به مدت 8 سال در شورای حل اختلاف به عنوان رئیس شعبه 3 شورای حل اختلاف فعالیت نمودم که تا سال 1384 و بعد از مشکل کم بینایی که برایم به وجود آمد ادامه داشت که بعد از آن تصمیم به بازنشستگی دائم گرفتم.

یکی از بزرگترین خدماتتان به میانه احداث 54 خیابان بود، که برای شهری مثل میانه آمار واقعا قابل توجهی است. در این مورد سخنی دارید؟

خیابان های آن زمان به خیابان امام خمینی کنونی، خیابان خیام تا مسجد چراغ، خیایبان شهید رحیمی تا مسجد امام رضا و خیابان شهید میانجی تا آموزش پرورش محدود می شد. اکثر خیابان های موجود در زمان کفالت بنده احداث شده است. 

تا چند سال پیش تنها سه پارک در میانه موجود بود پارک انقلاب، پارک کودک سابق (فیری پارکی) و پارک بانوان کنونی یا پارک شهر سابق که همه آنها نتیجه زحمات شما بود، توضیح می فرمایید؟

بله، پارک انقلاب را به مساحت 45 هکتار را از دکتر منصوری و حاج محمود مشایخی . حاج قلی سرچمی به مبلغ 60 هزار تومان آن موقع خریداری کردیم و پس از جدول گذاری و احداث فضای سبز و غیره، وسایل تفریحی و وسایل بازی اش را هم از کرج خریداری کردیم. پارک شهر انتهای خیابان شهید میانجی که اکنون پارک بانوان شده را آقای دکتر رسولی اهدا کرد که حدود یک و نیم هکتار بود که مشجر شد.

میانه از کی شهر شد؟

میانه سابقا قصبه ای بیش نبود. پلاک های برنزی که در سردر خانه ها نصب می شد روی آنها قصبه میانه، پلاک شماره .... بخش 33 تبریز نوشته می شد. سال 1327 به بعد میانه شهرستان شد و اولین فرماندار آن آقای ابراهیمی و سپس جهان شاهی، اعتضادی، غضنفری و ظفری بودند که بعد از انقلاب هم طباطبایی فرماندار شد.

در روستای شیخدرآباد شما را به عنوان پدر تمدن نوین این وادی می دانند و احترام ارج و قرب خاصی در آنجا دارید. چه خدماتی برای زادگاهتان انجام دادید؟

تعصب به زادگاهم باعث شد که بعد از میانه بیشتر خدماتم را در این روستا متمرکز کنم. آب رسانی، برق رسانی، تاسیس اداره پست، تلفن زیانی به منازل، احداث مدرسه راهنمایی و دبیرستان و نوسازی دو مسجد و غیره از جمله کارهایی بود که برای زادگاهم انجام دادم.

ویژگی های اصلی یک شهردار به نظر شما چیست؟

در مدیریت عمرانی و یا مهندسی عمران تحصیلات و سررشته داشته باشد. مردم دار بوده و سنش حداقل 35 سال باشد.

چهار دوره شورای شهر را میانه تجریه کرده است. قوی ترین و ضعیفترین شورای را کدام می دانید.

ضعیفترین، شورای کنونی و قوی ترین را اولین شورا می دانم. هر چند این مقایسه نسبی است که هیچ کدام از دیدگاه بنده نتوانسته اند به صورت قابل قبول اثرگذار باشند.

چه اشکال عمده ای به کار شورای شهر وارد می دانید؟

عدم رسیدگی به نیازهای شهر و شهردار و .....

چه اولویت هایی را برای میانه از دیدگاه شهرداری و شهرسازی می بینید؟

خیابان های افقی شهر به خیابان های عمودی برای اتصال نیازمند اند. آن موقع خیابان سرچشمه شمالی را مصوب کردم ولی بازنشستگی مجال اجرا نداد و بعد از آن هم فراموش شد. اطراف امام زاده اسماعیل هم باید تکلیفش مشخص شود، فضاهای سبز ئ ساختمان های محل بایستی سامان داده شوند.

غیر از آن شهر میانه را در چه مشکلاتی می بینید؟

میانه دارای پتانسیل بالایی در زمینه تولیدات کشاورزی است. رسیدگ و تقویت این بخش بسیار راهگشا خواهد بود. سد آیدوغموش فراموش شده که بایستی برای رفع معضل کم آبی منطقه آبرسانی از آن در اولویت باشد. منابع و معدن غنی از آهن و سایر فلزات و غیرفلزات در میانه وجود دارد که از ظرفیت آنها استفاده کافی نمی شود.

شاخص ترین شهردار تاریخ میانه را چه کسی می دانید.

حاج جمشید تقی زاده که طی سال های 1362 و 63 شهردار میانه بود.

و اما چند سوال شخصی دیگر.

اوقات فراغتتان را چگونه سپری می کنید؟

تا قبل از سال 1382 مشکل کم بینایی نداشتم و بزرگترین سرگرمی ام مطالعه بود. بعد از آن معلولیت شبکه چشم حادث شد که تنها می توانم با یک عینک دوربینی به سختی به مطالعه بپردازم. رمان خواندن را بسیار دوست دارم و تاریخ ایران باستان یکی از کتاب های مورد علاقه من است. به قانون علاقه زیادی دارم و دائما به مطالعه در این زمینه می پردازم. کارهای شخصی منزل را هم خودم انجام می دهم. نوشتن یکی از لذت بخش ترین کارهایی است که در اوقات فراغت انجام می دهم. خاطراتم را در 700 صفحه نوشته ام که به صورت خاطرات خصوصی قابل انتشار نمی دانم. کتاب میانه در گهواره زمان با اسنادی تاریخی در مورد میانه تدوین نموده ام که به فضل الهی به زودی به چاپ خواهم رساند.

آیا به هنر علاقه دارید؟

بی نهایت. به نقاشی علاقمندم و آن را یک استعداد ذاتی و خانوادگی می دانم. هنر منبت کاری را هم بسیار دوست دارم و به آن می پردازم. مجسمه استاد شهریار را کار کرده ام و در منزلم موجود می باشد.

بزرگترین آرزوی شما در زندگی شخصی چه بود؟

بسیار مشتاق بودم که به تحصیلاتم ادامه دهم که مقدور نشد. شرایط زندگی و کار و عوامل مختلف این امکان را از من سلب نمودند. در حال حاضر هم یکی از بزرگترین آرزوهایم توانایی استفاده از تکنولوژی اطلاعات است که بتواند نیازهای روحی بنده را اغنا کند.  

 

1
1