- ارسال کننده: رضا عباسی اقدم تاریخ: ۹۴/۱۰/۲۵

مدرسه متعالی من-قسمت دوم

قسمت قبل: معرفی و مقدمه ای درباب طرح تعالی مدیریت مدرسه گفته شد که هم اکنون بحث روز وزارت، استان، منطقه و مدارس شهرمان است. و اما ادامه:

مدرسه متعالی من قسمت دوم                                                                 (نوشته: رضا عباسی اقدم)

طرح تعالی مدیریت مدرسه طرحی است بسیار جامع و گسترده و به تبع آن کارگروهها و شورای سیاست گذاری مربوطه بصورت مدون و کارشناسی از خود وزارت تا درون مدرسه بصورت جزء به جزء تعیین شده است. تفاوت اولیه این طرح با طرح های استانداردساز مانند ایزو، در این است که در طرح تعالی مدیریت بحث ارزیابی دوره ای و درجه بندی براساس ارزیابی و همچنین فرایند خود ارزیابی وجود دارد. پس از ارزیابی از فعالیت ها و اقدامات انجام گرفته، هر مدارس درچهار رتبه و درجه بندی قابل تعریف خواهد بود: پویا - موفق - ممتاز – متعالی.  این ارزیابی براساس 10 نمون برگ ارزیابی است که حاوی 46 ملاک ارزیابی می باشد. هر کدام از این ملاک ها نیز خود زیرشاخه ای دارند که جمع این زیرشاخه ها تحت عنوان شاخص تعریف می شود. مجموع این 10 نمون برگ شامل 169 شاخص می باشد. بعنوان مثال نمون برگ شماره یک که محور تدوین و برنامه عمل خوانده می شود، واجد 7 ملاک ارزیابی به شرح زیر است: 1- دسترسی آسان به اسناد بالادستی   2 آگاهی مدیر و معاونین و کارکنان نسبت به مفاد مندرج در سند تحول بنیادین   3-تعیین و تبیین و استقرار مأموریت ها و استراتژی های مدرسه برای افراد ذی ربط   4-طراحی و تدوین برنامه سالانه کیفی   5-آگاه سازی ذی نفعان متناسب با سطح درک آنان نسبت به مأموریت، استراتژی ها و برنامه سالانه مدرسه   6-تدوین میثاق نامه و پای بندی ذی نفعان نسبت به اجرای مفاد آن   7-بهره گیری از ابزار مناسب نظارت و ارزیابی از اجرای برنامه سالانه

هرکدام از این محورها شامل شاخص های جزئی بوده و دارای امتیازها و ضریب متفاوتی است. همانگونه که مراکز و سازمان های مختلف جهت کسب اعتبار و جذب مشتری به محصولات یا خدمات خود تلاش می کنند تا با استانداردسازی مجموعه خود، گواهینامه های مختلف ایزو را کسب کنند، در این طرح نیز درصورت اجرای مطلوب، انتظار می رود مدارس نیز جهت کسب اعتبار و توجه، برای نیل به استانداردهای طرح، تلاش جدی و مدون و عملیاتی داشته باشند. فعلاً بر روی کاغذ اهداف و دورنما و نتیجه طرح، بسیار مطلوب و آرمانی و امیدبخش است.

ادامه دارد . . .